מזכיר המדינה של ארצות הברית, אנתוני בלינקן, שוחח הלילה (בין ראשון לשני) עם השר בני גנץ ושר הביטחון יואב גלנט על חשיבות קידום עסקת החטופים, כפי שהציג אותה הנשיא ביידן. זאת, בין היתר, לאחר התדרוכים הפסימיים באשר לסיכויי ההצלחה של העסקה שיצאו בעיקר מסביבת ראש הממשלה.

ביידן דחק את נתניהו לפינה, אך רה"מ התחיל את השבוע מחוזק | אנה ברסקי

לפי ההודעה שיצאה מדובר מחלקת המדינה של ארצות הברית, מתיו מילר, בלינקן שוחח עם השניים בנפרד. הוא הדגיש כי על חמאס לקבל את העסקה ללא דיחוי, וחזר ואמר כי ההצעה תקדם את האינטרסים הביטחוניים ארוכי הטווח של ישראל - לרבות שקט לאורך גבול ישראל עם לבנון, מה שיאפשר למפונים מהצפון לחזור לביתם. עוד המשיך וחזר על מחויבותה של ארצות הברית לישראל.

ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein)
ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein)

נזכיר, כי ביום שישי ביידן מסר הצהרה ובה אמר כי "צוותנו פועלים להגעה להסכם של הפסקת אש לשישה שבועות, שתוביל לשחרור חטופים ולסיום המלחמה". בלשכת ראש הממשלה אישרו את הפרטים שהוצגו בנאומו של ביידן.

 "ההצעה שישראל הציעה כוללת שלושה שלבים. שלב ראשון יימשך שישה שבועות ויכלול הפסקת אש מוחלטת, נסיגת צה"ל מכל מרכזי האוכלוסייה בעזה ושחרור חטופים בתמורה למאות אסירים פלסטינים. יהיו חטופים אמריקאים שישוחררו בשלב הזה וגופות של חטופים יוחזרו. אזרחים פלסטינים יוכלו לחזור לבתיהם כולל לצפון. סיוע הומניטארי יזרום לרצועה".

במהלך ששת השבועות, "ישראל וחמאס ידונו בהפסקת אש קבועה", אמר ביידן, שהוסיף כי המתווכות יפעלו כדי להמשיך את המשא ומתן בין הצדדים. "בשלב השני, ישוחררו כל יתר החטופים, כולל חיילים, והשלב השלישי יכלול תחילת בנייה מחדש של רצועת עזה". 

הוא הוסיף: "אני יודע שבישראל יש מי שלא יסכים להצעה הזו ורוצים שהמלחמה תימשך לנצח, חלקם גם בממשלה. הם רוצים לכבוש את עזה לתמיד, והחטופים לא נמצאים בעדיפות שלהם. אני קורא למנהיגי ישראל לקבל את העסקה הזו", הוא המשיך: "המשך המלחמה ומחשבה על ניצחון מוחלט רק תיתקע את ישראל בעזה, תבודד אותה בעולם ולא תחזיר את החטופים הביתה. אבל העסקה הזו תביא את החטופים הביתה ותבטיח ביטחון לישראל ועשויה להוביל לרגיעה בגבול הצפון".