בכירים בממשל ביידן דנו באפשרות לבצע עסקה חד-צדדית עם חמאס לשחרור חמישה חטופים המחזיקים באזרחות אמריקאית, כך דווח היום (שני) ברשת NBC. על פי הדיווח, משא ומתן כזה לא יכלול את ישראל ויתנהל בתיווך קטארי.

מבצע חילוץ החטופים הביך את חמאס, אך בידי סינוואר יתרון משמעותי על ישראל
נתניהו מבהיר: "נחזיר את כל החטופים, בדרך זו או אחרת"

בארצות הברית מעריכים כאמור שחמאס מחזיק בחמישה חטופים בעלי אזרחות אמריקאים זאת לצד לפחות שלוש גופות חטופים שעל פי ההערכות נרצחו בשבעה באוקטובר ונחטפו לרצועה. חמשת החטופים בעלי האזרחות אמריקאית המוחזקים בעזה הם עדן אלכסנדר, שגיא דקל חן, הרש גולדברג-פולין, עומר נאוטרה וקית' סיגל.

הגורמים הרשמיים לא נקבו במה  ארה"ב עשויה לתת לחמאס בתמורה, אבל לחמאס יכול להיות תמריץ לחתור לסכם חד-צדדי מאחר ופעולה זו עשויה להגביר את המתח עוד יותר בין ארה"ב לישראל ולהפעיל לחץ פוליטי פנימי נוסף על בנימין נתניהו. 

הירש גולדברג-פולין (צילום: רשתות ערביות)
הירש גולדברג-פולין (צילום: רשתות ערביות)

אחד הבכירים אמר כי הדיונים הפנימיים התקיימו גם סביב השאלה של האם הסכם חד-צדדי עם חמאס ילחץ על נתניהו להסכים להצעה להפסקת האש הנוכחית. היום, צפוי מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן להתחיל את מסעו במזרח התיכון בניסיון להשיג עסקת חטופים והפסקת אש. 

גורם בכיר בממשל אמר ל-NBC כי המבצע לשחרור ארבעת החטופים ככל הנראה "יקשה עוד יותר על המאמצים של בלינקן להשיג הסכם ולשחרר את החטופים הנותרים. חילוץ החטופים הישראלים רק חיזק את נחישותו של נתניהו להמשיך בפעולות צבאיות בעזה, במקום להתחייב להפסקת הלחימה".

בעבר, ארצות הברית שחררה אסירים בתמורה לשחרור אמריקאים שנעצרו מעבר לים, אולם כעת לא ברור אם יש אסירים שחמאס חפץ בשחרורם. עם זאת, הבכיר האמריקאי הנוכחי אמר כי הרעיון של ניסיון לנהל משא ומתן על הסכם בין ממשל ביידן לחמאס נותר "אופציה אמיתית מאוד" אם הסכם הפסקת האש הנוכחי לא יתקדם.

היועץ לביטחון לאומי של הבית הלבן, ג'ייק סאליבן, אמר אתמול כי ארה"ב עדיין ממתינה לתגובה "רשמית" של חמאס להצעה האחרונה. בשבוע שעבר, ראש ה-CIA ויליאם ברנס ושליחו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן למזרח התיכון ברט מקגורק נסעו שניהם למזרח התיכון כדי להמשיך בשיחות על ההצעה האחרונה.