ח"כ אלמוג כהן ("עוצמה יהודית") פנה בשבוע שעבר לנשיא המדינה יצחק (בוז'י) הרצוג בדרישה לעצור את חלוקת אות ההתנדבות לארגון "אחים לנשק". היום (ראשון) הוא התראיין לאראל סג"ל ואור הלר ברדיו 103fm והסביר מדוע: "לא ניתן לחלק פרס, אות התנדבות, למי  שדחף את אי ההתנדבות, ובסוגריים - סרבנות. זאת מבלי לגרוע מהאנשים".

נזכיר, כי אות הנשיא השנה נקבע לפי אירועי השבעה באוקטובר. בקטגוריית החמ"לים,  החמ״ל האזרחי הירושלמי שהפעיל ארגון "אחים לנשק" יקבל את אות הנשיא להתנדבות. בתגובה, אנשי ימין רבים מחו כנגד ההחלטה, והרצוג התבטא ואמר: "אין קשר בין מתן האות לחמ"ל האזרחי, שהוא גוף נפרד ופעילותו מנוהלת בנפרד מזו של ארגון אחים לנשק".

בנט, ליברמן, סער או כהן - זה מי שגולשי "מעריב" רוצים לראות בראש גוש הימין החדש
הגיים צ'יינגר: זה הגורם היחיד שיכול לרסן את חיזבאללה

"יש פה בעיקר פגיעה ביכולת שלנו כמדינה להפריד צבא ופוליטיקה. זה לא קשור אחד לשני, ואסור שיהיה קשר", אמר כהן בתגובה. בהמשך, הדגיש את דבריו: "דמיינו שמחר בבוקר מחליטים שלא ליישב את גוש קטיף, או שמי שישלוט בעזה יהיה אבו מאזן. תארו לכם שאחינו הסרוגים או אחינו בימין יגידו שהם לא מתנדבים יותר. מה יקרה לנו? מה יקרה אם יקום גל אי התנדבות מימין? זה אסון. אני לא רוצה לערב את הצבא בפוליטיקה בשום פנים ואופן. ביצעתי מאות משימות שלא הסכמתי איתן, אבל ביצעתי אותן".

הוא המשיך ואמר: "אני כמי ששירת את מדינת ישראל כל חייו הבוגרים מגיל 18 עד הרגע בו הגעתי לכנסת, איבדתי חברים מאות פעמים. אני מכיר את ההשלכות של מה שהם עשו. הקטליזטור העיקרי למתקפת 7 באוקטבר הייתה נושא הסרבנות ואי ההתנדבות. הרמטכ"ל לשעבר אביב כוכבי אמר את זה בקולו בצורה מפורשת".

יום השיבוש: מפגיני אחים לנשק חוסמים כביש (צילום: אחים לנשק)
יום השיבוש: מפגיני אחים לנשק חוסמים כביש (צילום: אחים לנשק)

נזכיר כי ב-8 במאי התפרסמו הקלטות של אביב כוכבי בחדשות 12, ובהן אמר: "אני חושב שהעובדה שקבוצה גדולה של אנשים קראו לסרבנות לא רק מזיקה למדינת ישראל, אלא גם הדרך שבה האויבים שלנו מפרשים את הקריאות האלו ואת הגישה הזאת מזיקה לנו".

כהן המשיך: "יש פה הבנה של מה שפוגע בעתיד ילדיי וילדיכם. לבי לא מלא על הארגון הזה. הם עשו טעות, אבל חובתי המוסרית היא שלא ייפגעו עוד ילדים במדינת ישראל. איפה הם היו איתי באופקים?".

נזכיר, כי בתגובה לדברים בבית הנשיא הודיעו כי "אות הנשיא להתנדבות שפורסם ניתן למספר ארגונים ואנשים פרטיים וכן מוענק במשותף כמעשה הוקרה לשורת חמ"לים שפעלו בחודש הראשון למלחמה בתרומה ייחודית למערכה וחיזוק העורף והמילואים. בין החמ"לים שמקבלים את ההוקרה במשותף יש חמ"לים מכל החברה הישראלית ובכלל זה גם החמ״ל האזרחי שאלפי מתנדבים מטעמו תרמו ופעלו בשבועות הראשונים למלחמה בסיוע אזרחי לערי הדרום - שדרות, אופקים, נתיבות, אשקלון ועוד.

יצחק הרצוג (צילום: בית הנשיא)
יצחק הרצוג (צילום: בית הנשיא)

"יודגש ויובהר כי אין קשר בין מתן האות לחמ"ל האזרחי שהוא גוף נפרד ופעילותו מנוהלת בנפרד מפעילותם של ארגון אחים לנשק. בין החמ״לים הזוכים בפרס ניתן למצוא גם את החמ"ל האזרחי הירושלמי, החמ"ל החרדי של שי גראוכר, חמ"ל המילואים של אפרת דאום, החמ"ל היהודי-ערבי ועוד. בין מקבלי האותות עצמם ניתן למצוא את ארגון השומר החדש, הגל שלי ועוד. נשיא המדינה גינה לא פעם את הקריאות לסרבנות שיצאו בין היתר מארגון אחים לנשק ומגנה בתוקף כל קריאה לסרבנות מכל סוג שהיא".

עוד אמרו כי "אנשי 'החמ"ל האזרחי' היו בקשר רציף עם הרשויות המקומיות בשטח לצורך סיפוק מענה מיידי לצרכים שעלו מן הציבור. ראשי הרשויות אף המליצו על מועמדותם לאות. פעילות החמ"ל נעשתה בהיקף עצום, בכל הארץ עם עשרות אלפי מתנדבים ובזמן שיא".

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm