ההחלטה לחבר לעזה קו חשמל ישראלי עוררה היום (שלישי) סערה במערכת הפוליטית. עם זאת, ל"מעריב" נודע כי ההחלטה עצמה התקבלה כבר באמצע חודש יוני. שר הביטחון יואב גלנט אישר חיבור קו חשמל לטובת הפעלת מתקן ההתפלה בעזה כבר ב-16.06, 5 ימים אחרי ביקורו בארץ של מזכיר המדינה האמריקאי, אנתוני בלינקן.

גוטליב מתפוצצת על משה ארבל: "לא ראוי להיות שר, רוצה להיות שופט עליון"
מכונת ה"הפייק" של מירי רגב ממשיכה להיחשף: כך זה נראה

במהלך ביקורו, בלינקן נועד עם בכירי הדרג המדיני בישראל, כולל שר הביטחון , ודיבר בין היתר, על הצורך בהגברת הסיוע ההומניטרי. כעבור פחות משבוע מלשכת שר הביטחון יצאה הוראה לחבר את קו החשמל "קלע" משטח ישראל לטובת הפעלת מתקן ההתפלה ברצועת עזה.

המניע למהלך זה: קידום המאמץ ההומניטרי וצורך הומניטרי בסיסי במים נקיים. על כן, שר הביטחון ביקש להנחות את חברת החשמל בנושא ולבצע את התהליך באמצעות המתפ"ש.

עבודות החשמל בעזה (צילום: רשתות ערביות)
עבודות החשמל בעזה (צילום: רשתות ערביות)

כאמור, הסערה החלה לאחר שברשתות הערביות פורסמו הבוקר תיעודים של עבודות תשתית ופריסת כבלים ברצועת עזה לקראת חיבור הרצועה לרשת החשמל בישראל. לאחר זמן קצר, במערכת הביטחון ניסו להסביר את המהלך. קו המתח שחובר מישראל לח'אן יונס הוא קו שמוליך חמש מגאוואט. משמע, אמור לספק את החשמל למתקן ההתפלה בח'אן יונס שייצר 20 אלף קוב מים בכל יממה.

במערכת הביטחון טוענים כי יש צורך קיומי להפעיל את מתקן ההתפלה אשר הוקם בשנת 2017, מופעל על ידי האו״ם ורשות המים הפלסטינית שאינה תחת החמאס. מאז ה-7 באוקטובר ירד היקף התפוקה ל-5,000 ליטר מים ביום. החשש הגדול במערכת הביטחון הוא כי אי הספקת מים מספקת תוביל למשבר הומניטרי והתפרצות מחלות זיהומיות ומגפות, אשר עשויות לסכן את חיילי צה״ל הפועלים ברצועה וכן את החטופים.

יואב גלנט ושר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן במעבר גבול כרם שלום לעזה (צילום: רויטרס)
יואב גלנט ושר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן במעבר גבול כרם שלום לעזה (צילום: רויטרס)

כמו כן, לטענת צה"ל, אי חיבור החשמל עשוי להוביל את בית הדין הבין לאומי לצדק להפסיק את הלחימה. עוד טענו במערכת הביטחון כי הדרג המדיני אישר את חיבור קוו החשמל והפעלת תחנת התפלת המים, לאחר שהוצגו ההשלכות של אי הפעלת ההתפלה. בנוגע לחשש כי עלול להתבצע ניסיון חיבור באופן פיראטי, טענו בצה"ל כי כל ניסיון כזה יביא לניתוק של מערכת ההתפלה. ״בכל שלב אנחנו יכולים להוריד את השלטר״, הוסיפו.