ראש הממשלה בנימין נתניהו אישר להוציא את משלחת המשא ומתן בעניין החטופים לאחר דיון מקדים שקיים ובהמשך לתשובה שהעביר חמאס על ההצעה האמריקאית, כך מסר היום (חמישי) גורם מדיני. עוד נמסר, כי "ראש הממשלה חזר והדגיש שהמלחמה תסתיים רק לאחר השגת כל יעדיה ולא רגע אחד לפני". הבית הלבן בירך את החלטת ראש הממשלה בנימין נתניהו לשלוח את צוות המשא ומתן לדוחא ו"לקדם את הפסקת האש ברצועה".

בכירים בצוות המשא ומתן לעסקת החטופים אמרו כי "מבחינתנו אפשר לצאת להסכם חטופים – זה תלוי כעת בנתניהו. אם רוצים לטרפד תמיד אפשר לטרפד, האתגר פה הוא להציל חיים מול שיקולים פוליטיים", כך דיווחה מוריה אסרף בחדשות 13.

עוד הוסיפו הבכירים כי "במתווה שהוגש ע"י חמאס יש פריצת דרך סופר משמעותית בהסרת הדרישה לסיום המלחמה בשלב הראשון, אפשר לקדם איתו מו"מ. יש פה עסקה מאוד ריאלית לביצוע. הסעיפים אמנם לא פשוטים, אבל לא אמורים להכשיל את העסקה".

ראש המוסד דדי ברנע ייצא לדוחא בראש משלחת ישראלית להמשך המו"מ בנושא עסקת החטופים, כך דיווח ברק רביד בוואלה. לפי הדיווח, הוא צפוי להיפגש עם ראש ממשלת קטאר מוחמד בן עבד אל-רחמן אל-תאני, כך לפי שני מקורות שמעורים בפרטים.

בתוך כך הקבינט המדיני-ביטחוני מתכנס הערב כדי לדון במגעים לעסקה. גורם מדיני נוסף מסר כי "בפעם ראשונה יש הסכמה של חמאס לביצוע שלב א' בלי התחייבות מראש לעצירת מלחמה. שינוי זה מאפשר התנעת המגעים ונותן אופטימיות מסוימת לגבי המשך השיחות".

בזמן שעסקנו בעזה: האיראנים שוב טמנו לנו פח, והפעם ממש במרכז הארץ
ביבי אשם, אבל גם אתם: הטעות הדרמטית של אנשי "רק לא ביבי" | חיים רמון

אמש אישר משרד ראש הממשלה בשם המוסד כי המתווכות בעסקת החטופים העבירו לצוות המשא ומתן את התייחסות חמאס למתווה העסקה. "ישראל בוחנת את ההתייחסות ותשיב למתווכות את תשובתה", נמסר.

בכיר ישראלי אמר כי "תגובת חמאס המעודכנת מאפשרת להתקדם למו"מ פרטני על הסוגיות שנותרו במחלוקת" ומאפשרת להגיע להסכמה על סעיפים 8 ו-14 - שעומדים בלב המחלוקת בין הצדדים.

הפגנה למען עסקת החזרת החטופים (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנה למען עסקת החזרת החטופים (צילום: אבשלום ששוני)

עוד הבהיר הבכיר, כי "חלה התקדמות חשובה, אבל יש עוד דרך משמעותית עם אתגרים רציניים". לדברי הבכיר, גם אם הצדדים ייכנסו למשא ומתן פרטני הוא יהיה קשה ולא קצר. "יהיה צורך בשבועות אחדים כדי להגיע להסכם אם נעבור למשא ומתן פרטני", הוסיף.

משפחות החטופים התייחסו מוקדם יותר לקבלת תשובת חמאס בעניין העסקה. ממטה המשפחות נמסר: "לאור התבטאויות שרים בכירים, הרי שאם הממשלה תכשיל את עסקת נתניהו לשחרור החטופות והחטופים לא יהיה מנוס מיציאה של מיליוני ישראלים  לרחובות. עם ישראל מצביע פעם אחרי פעם בכל סקר וסקר כי הוא בעד עסקה מלאה להחזרת כל החטופים והחטופות". 

צעדה בקריאה להחזרת החטופים (צילום :מחאת הנשים להחזרת החטופות והחטופים)

"לא נאפשר לשרים בממשלה לטרפד עסקה פעם נוספת. לא נאפשר לשרים בממשלה לחבל בעסקה נוספת. מדובר באתוס ישראלי ובערך אנושי עליון שלא משאירים אף אחד מאחור. הממשלה נמצאת במבחן המוסרי העליון של כהונתה: המשך ההפקרה או פעולה נחושה להצלה והשבה. החזרה מלאה של החטופים או שכל אזרחי מדינת ישראל יצאו לכבישים ולצמתים. לא נפקיר את 120 החטופים בפעם השנייה", הוסיפו.

בתוך כך, לשכת רה"מ פרסמה כי ראש הממשלה נתניהו שוחח היום עם הנשיא ביידן לרגל יום העצמאות האמריקאי. במהלך השיחה עדכן נתניהו את ביידן בהחלטתו לשלוח משלחת שתמשיך במשא ומתן לשחרור החטופים וחזר על העקרונות שישראל מחויבת אליהן ובראשן מחויבות ישראל לסיום המלחמה רק לאחר השגת כל יעדיה.