בשבועות הקרובים ינהלו ישראל וחמאס באמצעות המדינות המתווכות משא ומתן מורכב על עסקת חטופים אפשרית. על רקע הדברים והימשכות הלחימה בדרום ובצפון מתח הבוקר (שני) אלוף במיל' ישראל זיו ביקורת על ראש הממשלה בנימין נתניהו בשיחה עם ענת דוידוב ואודי סגל ב-103FM, ניתח את דפוסי הפעולה האסטרטגיים של חמאס ונתן את דעתו על האסטרטגיה של צה"ל. 

לדבריו, "צה"ל לא נוכח בשטח. צה"ל למעשה פינה את מרבית הרצועה חוץ מהצירים המרכזיים. הנוכחות שלו בשטח היא לא צמודה ולא בכל מקום. חמאס באמת מתארגן - כשאנחנו רואים את הפשיטות החוזרות והנשנות, זה על ההתארגנות שלו מחדש, זה לא על השאריות הקודמות. כשאומרים שחמאס הוא מותש ועייף - זה דימוי".

עתידה של צרפת לוט בערפל: האם ההימור של מקרון השתלם? | פרשנות
הלו, איפה אתם? חלבית ושותקת - אין אופוזיציה בישראל | אפרים גנור

"חמאס הבינו שהיתרון לכאורה שהם יצרו בהעמדת מערכת צבאית נגד ישראל, זה החיסרון הכי גדול שלהם, כי לצה"ל יותר קל לפרק מערכת דומה למערכת צבאית", הסביר זיו. "בלחימה ברפיח לא הייתה לחימה כמו בעזה ובח'אן יונס. הם עברו ללחימת גרילה טרור ולא התעמתות ישירה. הם שינו את השיטה שלהם ולכן היעילות שלנו יורדת. יש פחות הישגים של הרוגים מאשר הלחימה העצימה".

בהמשך מתח ביקורת חריפה על התנהלותו של נתניהו בנוגע לעסקה לשחרור החטופים: "זה די ברור שראש הממשלה עושה ככל שביכולתו כדי להימנע מעסקה. מי שרוצה עסקה לא מפרסם בתקשורת את התנאים שלו, מוסיף תנאים חדשים ומפרסם אותם. אנחנו באים בתנאים לחמאס שלא יועבר אמל"ח בציר פילדלפי - זה כמו להגיד לחתול לשמור על החלב. נראה כאילו ראש הממשלה נאנס לעסקה הזו, לא שהוא כראש ממשלת ישראל רוצה ומרגיש אחריות להחזיר את החטופים הביתה, זה בעיניי חמור מאוד".

ציר פילדלפי (צילום: יוסי זמיר פלאש  90)
ציר פילדלפי (צילום: יוסי זמיר פלאש 90)

על הזירה הצפונית אמר: "אנחנו עושים הפרדה, אבל למעשה יש כאן מלחמה דו-זירתית כבר תשעה חודשים - היא תלויה כרגע האחד בשני. לישראל, ללכת עכשיו למערכה עצימה בצפון, זו טעות. זה לא שאנחנו לא יכולים להכות את חיזבאללה, נסראללה יחטוף קשה מאוד על הראש שלו, אבל גם אנחנו נחטוף. לכן לישראל להיכנס היום בתנאים של אחרי תשעה חודשי מלחמה, זו טעות. יש שחיקה צבאית ומדינית, ישראל לא בנויה ביסודות שלה למלחמה של שנים. לכן צריך ללכת להסדר ולמצוא את הזמן המתאים לתקוף ולטפל בחיזבאללה באופן יסודי - כשאנחנו מוכנים לזה ולא נגררים לזה".

חיסול פעיל חיזבאללה (צילום: דובר צה"ל)

לסיום התייחס זיו לפרשה בה נעצרו שלושה בחשד לרצח מחבל נוח'בה, ואמר: "אני לא מכיר את כל הפרטים, אבל אם האנשים באמת סיכנו את עצמם ולקחו נשק והרגו מחבלים - הם צריכים לקבל צל"ש ולא טר"ש".

סייע בעריכת הכתבה: דוד זבולוני, 103FM