עינב צנגאוקר, אמו של מתן צנגאוקר, התראיינה היום (שני) לרדיו 103fm בתוכניתם של בן כספית ואריה אלדד לאחר שאתמול הייתה במיצב המחאה בגשר קפלן וקראה לראש הממשלה להפסיק לטרפד את העסקה. היא סיפרה על הכלוב שבו הייתה אתמול, והסבירה איך היא מנסה להנגיש את המחאה לציבור - כתשעה חודשים אחרי שהבן שלה נחטף לעזה, ושהיא מבקשת ביחד עם שאר משפחות החטופים להחזיר אותו עכשיו. "אני מנסה למצוא רעיונות שכן ינגישו את המאבק שלי לציבור הרחב ויגייס אותו לקרוא לעסקה עכשיו", אמרה.

 על ההחלטה של נתניהו להוציא אתמול לתקשורת הודעה בקשר לעסקה, ביקרה אותו, וציינה: "בתור מנהיג שנבחר בצורה הכי דמוקרטית שיש אני מצפה ממנו שישמור על מידור כל הסוגיות הרגישות כל כך בעניין עסקת חטופים. אין צורך בכל ההדלפות והתדרוכים המיותרים האלה". היא המשיכה ואמרה: "הייתי מצפה ממנו כמנהיג פשוט לצאת לציבור ולהגיד 'אני נאלץ שלא ללכת לעסקת חטופים כי מבחינתי זו כניעה לחמאס', אבל אני לא מצליחה לבין את זה - מדוע הוא בוחר לנהוג במשיכת חבל משני קצותיו".

הורם בכוח ע"י שלושה שוטרים: שוב מעצר של קרובי חטופים | תיעוד
אלמוג מאיר ג'אן בסרטון בכיכר החטופים: "נולדתי מחדש"

"אני לא מצליחה להבין את זה. חברים בקבינט אומרים הפוליטיקה נכנסה לקודש הקודשים של ישיבות הקבינט. קטונתי, אני לא מדינאית ולא פוליטיקאית, אני בסך הכל אמא שרוצה את הילד שלה בחזרה הביתה. אני רוצה לשמוע את מתן קורא לי 'אמא'", המשיכה.

היא המשיכה בביקורת ובכעס: "כל ההתנהלות הזו היא מחפירה. אני קוראת לראש הממשלה לגלות מנהיגות, תגיד לנו לכאן או לכאן 'אני מצטער לא נצליח את מתן ב-20 שנה הבאות הביתה' אבל אי אפשר פעם אחת להגיד לנו כשהוא יושב עם משפחות החטופים שהוא יעשה הכל כדי לחתור לעסקה ומצד שני לתדרך נגד העסקה. אני לא פסיכולוגית אבל יש לו לחלוטין הפרעה שגדולים ממני יתנו עליה את הדעת".

הפגנה נגד נתניהו  (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנה נגד נתניהו (צילום: אבשלום ששוני)

באשר לדעה הציבורית בנוגע לעסקה היא אמרה: "אנחנו רואים את הסקרים, למעלה מ-80% מהציבור מעוניין בעסקת חטופים גם במחיר של הפסקת המלחמה, זה בסדר שיש אמירות  אלה שמתנגדים לעסקה, אבל צריך לחשוב בהביט של דעת קהל רחב - ורוב הציבור במדינת ישראל נכון לרגע זה מוכנים להחזרת החטופים גם במחיר של הפסקת המלחמה, על מנת שנוכל לטפל בעניין החזית הצפונית שככל הנראה תביא להסדר מדיני עם חיזבאללה או לבנון וכמובן פתרון לעקורים ומפונים. אני חושבת שעסקת חטופים היא החיסון למדינה שלנו".

היא הסבירה על המיצב אתמול שבו שהתה בתוך כלוב במהלך ההפגנה בשער בגין: "הכלוב מדמה בעצם את מה שעובר על הכלוב שלנו, הם מוחזקים בתוך חדרים שרק מי שנותן להם מים ואוכל רשאי לפתוח את הכלוב שהם נמצאים בו. אנחנו לצערי שבויים בידי ההנהגה שלנו שלא מוכנה להגיש לנו את המפתח לפיתרון המצב הכאוטי שאנו נמצאים בו כבר 9 חודשים".

עינב צנגאוקר תלויה בכלוב מעל צומת בגין ביום השיבוש 7.7.24 (צילום: אבשלום ששוני)
עינב צנגאוקר תלויה בכלוב מעל צומת בגין ביום השיבוש 7.7.24 (צילום: אבשלום ששוני)

לדבריה, "הכל עבר בשלום עם תמיכה והכלה מלאה של משטרת מחוז תל אביב". זאת, למרות דיווחים שונים על אלימות שוטרים שפורסמו ברשתות החברתיות אתמול באזורים אחרים בארץ.

לאחר התקרית הבוקר של דני אלגרט שהוצא בכוח מהוועדה של שמחה רוטמן לאחר שהתווכח עם פורום תקווה, אמרה עינב על הפורום המקביל אליהם של משפחות החטופים שבעד המשך הלחימה: "פורום תקווה חושבים אחרת? זה הדבר הכי לגיטימי שיש. אני מתעלה מעל הקושי הפיזי, אני רוצה את מתן שלי בבית, את כל החטופים בית. אני רוצה להפסיק לקבל הודעות מדי בוקר של 'הותרו לפרסום' די, מספיק. אני חושבת שמשפחות החטופים לא יוכלו לעמוד בסוגיה הזו היא תימשך עוד חודשים ארוכים קדימה. מספיק".

עריכה: אליעזר בן יהודה