לקראת קאמבק פוליטי? יו"ר העבודה יאיר גולן קיים לאחרונה מגעים עם השרה לשעבר ציפי לבני במטרה לצרף אותה למפלגת השמאל-מרכז המאוחדת - כך דווח הערב (רביעי) בחדשות 12. לפי הדיווח, גולן הציע לה את המקום השני במפלגה, מה שוודאי עלול לעורר התנגדות הן בקרב חברי מרצ והן בקרב חברי מפלגת העבודה, שייאבקו בשיניים על כל מקום ריאלי ברשימה.

ממטה יאיר גולן נמסר: "ציפי לבני היא מדינאית מעולה ומנהיגה מצויינת. הזירה הציבורית זקוקה למנהיגות כאלה. הייתי שמח מאוד לראותה משתלבת במאמץ שלנו להציל את המדינה. ההחלטה בידה".

במקביל לכך, בעוד יאיר גולן פוזל לכיוונה של ציפי לבני כמס' 2 שלו, מסקרי עומק שבדקו לאחרונה רשימת שמות כמצטרפים פוטנציאליים למפלגת שמאל מרכז המאוחדת, עולה שמי שגורפת את רוב הקולות כשנייה ברשימה של הפוליטיקאים שמבחינת מצביעי שמאל מרכז צריכים להיות חלק מהמפלגה החדשה היא דווקא ח"כית מכהנת במפלגה, אפרת רייטן. כך או כך, ניכר שעל אף החיבור למרצ, גולן רוצה לצידו מישהו עם נטייה יותר מרכזה.

בתוך כך, חברי ועדת החוקה של מפלגת העבודה מסתייגים מהסכם האיחוד הפוליטי שנחתם עם מפלגת מרצ, וכעת הם שולחים את ההערות שלהם לאותו הסכם, שכולל ביקורת קשה על סעיפים מרכזיים בה. בין היתר מעירים חברי ועדת החוקה על אופן התנהלות המשא ומתן ובין היתר על כך שהוא נוהל ללא נציגות מפלגת העבודה עד לשלבים מאוחרים מאוד ושהיועץ המשפטי של מפלגת העבודה ראה את נוסח ההסכם לראשונה יחסית זמן קצר לפני ההצהרה על החתימה.

יאיר גולן (צילום: אבשלום ששוני)
יאיר גולן (צילום: אבשלום ששוני)

בנוסף הם מסתייגים מהבחירה לשינוי שם המפלגה. לדבריהם ככל שאין כוונה לשנות את שם תאגיד המפלגה ולכרוך אותו כחלק מההסכם, יש לוותר על סעיף זה. הם מוסיפים שיו"ר המפלגה עומדת בכל רגע הזכות להביא בפני המוסדות הרלוונטיים הצעה לשינוי שם המפלגה ברשם המפלגות.

לטענת אותן חברי ועדה ההסכם לא ברור ומוטה לטובתה של מפלגת מרצ, זאת על חשבון אנשי מפלגת העבודה. בין היתר הם מעירים שנוצר הבחנה בין מי שהיה חבר מרצ אולם התפקד למפלגת העבודה, טרם ההסכם (נמסרה בישיבה הערכה כי מדובר כ-2,000 חברים) לבין מי שיתפקד למפלגת העבודה לאחר חתימת ההסכם זאת ללא הסבר מניח את הדעת.