ועדת החוקה אישרה היום (ראשון) לקריאה ראשונה את הצעת החוק לבחירת נציב תלונות הציבור על שופטים שיזם היו"ר ח"כ שמחה רוטמן, המבקשת לשנות את אופן בחירת נציב התלונות על השופטים, ולהעביר את הכוח הבלעדי למינוי הנציב לידי חברי הכנסת, שיתכנסו להליך הצבעה חשאי במליאה, בדומה לאופן הבחירה של נשיא המדינה או מבקר המדינה.

היו"ר ח"כ רוטמן הודיע כי הגיש בקשת רביזיה כדי לאפשר להגיע לנוסח מוסכם ופנה לחברי האופוזיציה בוועדה: "דלתי פתוחה תמיד ואני מקווה שנבוא בדברים". נוסח הצעת החוק אושר עם תיקון לפיו הסדרי הבחירה ייקבעו בתקנון הכנסת, זאת בתמיכת היו"ר ח"כ רוטמן והח"כים ארז מלול, אברהם בצלאל ויצחק פינדרוס ובהתנגדות חברות הכנסת קארין אלהרר אורית פרקש הכהן ושלי טל מירון.

חבית נפץ פוליטית: הצעת החוק של ח"כ רוטמן שמעוררת סערה
הייעוץ המשפטי נגד החוק של רוטמן: "שינוי כללי המשחק"

מוצע לקבוע כי הצעה למועמד לתפקיד נציב תלונות הציבור על שופטים תוגש בידי שר המשפטים או 10 ח"כים, וכי בחירתו תעשה במליאת הכנסת, בהצבעה חשאית, ברוב מיוחד של 70 מחבריה. זאת, בשונה מההסדר הקיים כיום, לפיו הנציב ממונה בידי הוועדה לבחירת הנציב, שהיא הוועדה לבחירת שופטים, על פי הצעת שר המשפטים ונשיא בית המשפט העליון כאחד.

כזכור, במצב הנתון טרם נבחר מחליף לנציב תלונות הציבור על שופטים הקודם אורי שוהם, שסיים את תפקידו בחודש מאי, וזאת בשל חוסר ההסכמה בין שר המשפטים יריב לוין למ"מ נשיא בית המשפט העליון עוזי פוגלמן בנוגע לזהות הנציב החדש. לטענת רוטמן, אם לוין ופוגלמן יסכימו על זהות הנציב הבא, הוא ימשוך את הצעת החוק.

לדברי רוטמן המטרה היא קידום מיידי של מינוי נציב חדש, זאת לאור העובדה שכבר יותר מחודשיים התפקיד לא מאויש, צעד שפוגע בציבור שלא מקבל מענה לבעיות מול מערכת המשפט.