הכנסת אישרה היום (שני) בקריאה ראשונה שלושה חוקים נגד ארגון אונר"א שתומך בפעילות טרור. עתה שלושת החוקים יועברו לטיפול ועדת חוץ וביטחון לטובת הכנה לאישור סופי ואיחודם לכדי חקיקה אחת. החוקים הועלו על ידי חברי כנסת מסיעות הקואליציה והאופוזיציה, צעד שצפוי לסייע לאשר את החוקים, לאור העובדה שהם זוכרים לקונצנזוס כמעט מלא בקרב סיעות הכנסת.

הצעות החוק שאושרו היום:

(1) אונר"א תוכרז על ידי מדינת ישראל כארגון טרור.
(2) איסור פעילות אונר"א בשטח ריבוני של ישראל.
(3) הסרת החסינות מפני העמדה לדין על עובדי אונר"א.

מנהרה מתחת למטה אונר''א בעזה (צילום: REUTERS/Dylan Martinez)
מנהרה מתחת למטה אונר''א בעזה (צילום: REUTERS/Dylan Martinez)

אונר"א תוכרז על ידי מדינת ישראל כארגון טרור

במסגרת הצעת החוק מטעם חברת הכנסת יוליה מלינובסקי, מוצע להכריז על סוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם לפליטי פלסטין במזרח הקרוב (אונר"א) כארגון טרור. עוד מוצע לקבוע כי מדינת ישראל תפסיק את יחסיה עם אונר"א בין במישרין ובין בעקיפין. ההצעה אושרה בקריאה ראשונה ברוב של 50 חברי כנסת אל מול 10 מתנגדים. 

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "בחודשים שלאחר פרוץ מלחמת חרבות ברזל נחשפו תחקירים בעניין מעורבותם של עובדי אונר"א ברצועת עזה במתקפת הטרור הרצחנית שהחלה בשבעה באוקטובר, כגון השתתפות במעשי רצח וטבח, חטיפת אזרחים ישראלים לרצועת עזה והעמדת כלי רכב ואמצעים לצורך ביצוע המתקפה. עוד פורסמו דיווחים בעניין חברותם של עובדים אלה בארגוני חמאס והג׳יהאד האסלאמי. האמור לעיל מעיד על הקשר ההדוק הקיים בין הסוכנות לבין פעילות טרור לכל דבר ועניין, באופן שאינו שונה מפעילותם של ארגונים המוכרזים ארגוני טרור לפי חוק. על כן, מוצע להכריז כי הסוכנות היא ארגון טרור כפי שמוגדר בחוק המאבק בטרור, התשע"ו-2016".

ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו), יוזמת ההצעה, אמרה: "צריך פה לעשות ניתוח ולסיים את האירוע. גם ככה אנו ברשימה השחורה של האו"ם. כל מוסריות היתר הסתיימה בשבעה באוקטובר. אונר"א זה ארגון טרור ולא רק בירושלים. זה גיס חמישי בתוך מדינת ישראל. ולא רק הטבות ארנונה – הכול צריך לשלול מהם. העבודה שעד עתה, במשך שבעה חודשים זה לא קרה – זה ביזיון. מה שקורה היום זו תעודת כבוד לכנסת ולחברי הכנסת. זה שהצלחנו בשילוב ידיים, קואליציה ואופוזיציה – זו אמירה מאוד חשובה לממשלה. עשינו עבודה נפלאה ביחד עם כל השותפים להצעות החוק האלו".

פיליפ לזאריני נציב אונר''א (צילום: רויטרס)
פיליפ לזאריני נציב אונר''א (צילום: רויטרס)

איסור פעילות אונר"א בשטח ריבוני של ישראל

במסגרת הצעת החוק מטעם חברי הכנסת בועז ביסמוט (הליכוד) ושרן השכל (תקווה חדשה), מוצע לקבוע כי אונר"א לא תפעיל כל נציגות, לא תספק כל שירות ולא תקיים כל פעילות בשטחה הריבוני של מדינת ישראל. ההצעה אושרה בקריאה ראשונה, 58 חברי כנסת תמכו בהצעה, אל מול 9 מתנגדים. 

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "משהוכח למדינת ישראל כי אונר"א ועובדיה משתתפים ומעורבים בפעילות טרור נגד ישראל, מוצע לקבוע כי ישראל תפעל להפסקת כל פעילות של הסוכנות בשטחה".

ח"כ בועז ביסמוט, יוזם ההצעה, אמר: "עובדי אונר"א פעלו יד ביד עם החמאס בטבח האכזרי שהתרחש באותה שבת שחורה. מחבלי אונר"א רצחו, אנסו וחטפו ישראלים וסייעו בשינוע כלי הרצח. אונר"א הוקמה בשנת 1949 על מנת לספק פתרון לבעיית הפליטים הפלסטיניים אבל כל מה שהיא עושה מתחילת דרכה זה רק להנציח את הפליטות, ולא לשקם את הפליט. את המשאבים העצומים שהועמדו לרשותה היא ניצלה לפעילות טרור נגד ישראל".

ח"כ שרן השכל אמרה: "כשהבנתי שאונר"א היא למעשה אבן היסוד של הסכסוך הערבי כאן בארץ ישראל – הבנתי כבר אז שהיה צריך שינוי. אונר"א מנציחה את מעמד הפליטות ומעניקה אותו בירושה. ולמה? כי זה עסק מאוד רווחי. כל אחד בעולם היה רוצה שיממנו לו את הדירה ומערכת הביוב. מערכת החינוך שלהם מחנכת את הילדים לאסלאם רדיקאלי וגזענות. הקונספציה מתחילה כאן בישראל, באונר"א. אנו צריכים להבין שחייבים למצוא ארגון מקביל ואפשרות אחרת, ויש לומר זאת באופן ברור ומוחלט לקהילה הבינלאומית".

מנהרה מתחת למטה אונר''א בעזה (צילום: REUTERS/Dylan Martinez)
מנהרה מתחת למטה אונר''א בעזה (צילום: REUTERS/Dylan Martinez)

הסרת החסינות מפני העמדה לדין על עובדי אונר"א 

במסגרת הצעת החוק מטעם חברי הכנסת רון כץ (יש עתיד) ודן אילוז (הליכוד) מוצע לקבוע כי הוראות פקודת החסינויות וזכויות היתר של האומות המאוחדות, 1947 לא יחולו על סוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם לפליטי פלסטין במזרח הקרוב (אונר"א), על פקידיה או על בני האדם המועסקים מטעמה. ההצעה אושרה בקריאה ראשונה, 63 חברי כנסת תמכו בהצעה, אל מול 9 מתנגדים. 

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "כיום, מכוח פקודת החסינויות וזכויות־היתר של האומות המאוחדות, 1947, שר החוץ רשאי לקבוע, בצו, כי יהיו לאו"ם, לפקידיו ולבני אדם המועסקים בשליחות מטעמו חסינויות וזכויות־יתר. חסינויות וזכויות־יתר אלו הן בין השאר חסינות מפני העמדה לדין ופעולה משפטית, אי־חילול של ארכיונים רשמיים ומשרדים ופטור ממסים וארנונות מסוימים או הנחה בתשלומם. לפיכך, שר החוץ קבע בצו החסינויות וזכויות־היתר של האומות המאוחדות את החסינויות וזכויות־היתר שיחולו על האו"ם". 

עוד נכתב בדברי ההסבר: "לנוכח מעורבותה של אונר"א בפעילות טרור נגד מדינת ישראל, לא ראוי כי היא ועובדיה ייהנו מחסינות מפני העמדה לדין במדינת ישראל. על כן, מוצע להחריג מתחולת הפקודה את הסוכנות, את נכסיה ואת מי שפועל שמטעמה, וכן להורות לשר החוץ לקבוע זאת בצו".

ח"כ רון כץ אמר: "בסופו של דבר, מתחת לאף שלנו יושב ארגון שעל פי דוחות מודיעיניים וראיות מוכחות הוא ארגון טרור לכל דבר, ולקח חלק באירוע הקשה ביותר שידעה מדינתנו. ארגון שנכנס למדינה, חטף, רצח והסתיר חטופים ואנו חיים עם זה בשלום ולא רק זה, מיליונים מועברים לארגון בארנונה מטעם מדינת ישראל. הארגון הזה שיושב על שטחים עצומים לא משלם שקל למדינת ישראל".