כוחות ישראליים סללו כביש בציר פילדלפי, כך דווח הלילה (בין שישי לשבת) ב-BBC. מהלך זה מתפרש מן הסתם כהבעת נחישות ביחס לטענה כי ישראל לא תעזוב את ציר פילדלפי, אחת הנקודות שהפכו למרכזיות בתקיעות במשא ומתן לעסקת חטופים ולהפסקת אש בעזה. 

לפי הדיווח, סרטונים שפורסמו ברשתות מעידים כי התשתית הונחה כבר ביום רביעי ה-4 בספטמבר - היום בו חזר ראש הממשלה בנימין נתניהו על "נאום ציר פילדלפי" שלו באנגלית במסיבת עיתונאים לתקשורת הזרה. בסרטון המצורף ניתן לראות כלים כבדים מניחים אספלט על הקרקע. 

ראש השב"כ לשעבר תוקף את הנשיא: "עומד מנגד"  
מתיחות בים האדום: "איראן תקפה לאחרונה 12 ספינות ישראליות" | דיווח

ה-BBC טוענים בנוסף שערכו השוואה בין שני צילומי לוויין של האזור המוכיחים שסלילת הכביש אכן התרחשה לאורך ציר פילדלפי, כולל את מעבר רפיח. לפי הדיווח הכביש שנסלל הוא באורך 12.6 ק"מ. 

בנימין נתניהו במסיבת העיתונאים  (צילום: אנה ברסקי)
בנימין נתניהו במסיבת העיתונאים (צילום: אנה ברסקי)

פרשן ה-BBC מתאר בנוסף, שגם ההשקעה הישראלית שבוצעה בציר נצרים מעידה על חוסר כוונה לעזוב את האזור. בכלל זאת, צוינו מחסומי בטון ובסיסי הפעלה הכוללים מגדלים וחומות. 

הדיווח מגיע כיומיים לאחר שהרמטכ"ל המצרי אחמד חליפה ערך סיור פתע לאורך גבול רצועת עזה ובאזור מעבר רפיח. דובר הצבא המצרי מסר לערוץ "אל-קאהרה אל-אחבאריה" כי מטרת הביקור היא לבחון את המצב הביטחוני ואמצעי האבטחה בגבול. בסרטון נראה הרמטכ"ל נפגש עם הכוחות במעבר רפיח, מדגיש את חשיבות שמירת הגבולות, ומקבל סקירה על אמצעי השליטה בגבול. חליפה צוטט כאומר כי "הכוחות המזוינים מסוגלים להגן על גבולות המולדת דור אחרי דור".

הרמטכ''ל המצרי אחמד חליפה (צילום: רשתות ערביות)
הרמטכ''ל המצרי אחמד חליפה (צילום: רשתות ערביות)

הביקור של חליפה נתפס כמפגן כוח מצרי באזור, על רקע ההתבטאויות החריפות נגד ישראל ונתניהו בימים האחרונים. העיתון הלבנוני "אל-אחבאר", המזוהה עם חיזבאללה, דיווח כי ההצהרות המצריות נגד נתניהו הן החמורות ביותר עד כה, ומשקפות הסלמה דיפלומטית מתואמת בין המודיעין ומשרד החוץ המצריים.