מלחמת חרבות ברזל: אתמול פורסם באופן רשמי על ידי צה"ל כי סמל רון שרמן, רב"ט ניק בייזר ואליה טולדנו, שנחטפו לרצועת עזה בבוקר השבת השחורה וגופותיהם הוחזרו לישראל בדצמבר האחרון, נחנקו למוות בעקבות גז שהתפשט במנהרה בה הוחזקו. ד"ר מעיין שרמן, אימו של רון ז"ל, שוחחה היום (רביעי) עם אודי סגל וענת דוידוב והגיבה לדברים.

בפתח הראיון אמרה: "אני יודעת את זה כבר מינואר, אין פה שום דבר חדש מבחינתי, לא יודעת למה זה לקח להם כמעט שנה להגיע למסקנה שהגעתי אליה, לא היה שום ספק מאחר והיו לנו תוצאות נתיחה, תוצאות טוקסיקולוגיה. ידעו שהם לא נורו ולא היה שום סימן חיצוני של פגיעה חיצונית בהם".

צרחות מהמרפסת - צה״ל ביצע חגורת אש בלבנון, חיזבאללה בהלם מוחלט
מנהרות OUT, רחפנים IN - מי שאוכל את הספינים על ציר פילדלפי, כדאי שיתעורר

"לא היה צריך להיות חוקר רציני בשביל להגיע למסקנות שזה נגרם כתוצאה מההפצצות", המשיכה. "הם היו בעומק של 70 מטר, לא ידעתי שיש פצצות שחודרות בונקרים, ההפצצה לא פגעה בהם אלא נזק משני של ההפצצה עצמה. הם מתו מחוסר חמצן בסופו של דבר בזמן ההפצצה, מה שאמרתי שבועיים לאחר שהחזירו את הגופה לארץ".

"הדבר ראשון שאמרו לי כשהחזירו את הגופה - שרון נרצח על ידי חמאס. זו היתה ההודעה הרשמית שקיבלתי. אחרי הטלטלה של החודשיים שעברנו עינויים, אני לא מדברת על שרון שעבר את מה שעבר, אנחנו כמשפחה וחברים עברנו עינויים של בין תקווה לייאוש, לרוץ לדבר עם כל מיני חברי כנסת ועיתונאים בכל העולם, הגענו עד לנשיא ארגנטינה", הוסיפה.

המנהרה בה הוחזקו ששת החטופים (צילום: דובר צה"ל)

"פתאום מודיעים לנו שהוא נרצח על ידי חמאס, החלטתי שאני לא רוצה לדעת מה חמאס עשו ולא רוצה נתיחת מוות כי לא רציתי לדעת באיזו דרך הוא מת. הרגשתי שאני מתמוטטת אחרי התקופה הזו. לא ידעתי שבכל מקרה בודקים את הגופות".

לאחר מכן אמרה: "כל מה שחשבנו על צה"ל עד 7 באוקטובר, כולל מה שחשבנו על ביצוע נוהל חניבעל שבוטל אם אני לא טועה ב-2016 על ידי איזנקוט הפסיק להתקיים, כל הערכים שגדלנו עליהם, לאט לאט מתפוררים. זה לא אותו צה"ל, הערכים לא אותם ערכים, החוקים השתנו. בגלל שאני כל כך מקובעת במחשבה על צה"ל הישן והטוב, כל פעם אני מופתעת מחדש לא רק מהטיוח אלא גם מהרשלנות. למה זה לקח להם כמעט שנה עד שהם הוציאו את הדוח?".

"הסיבה שאני מתראיינת ויוצאת לתקשורת - יש שם עדיין אנשים חיים. מהיום הראשון פמפמו את העניין שמטרות המלחמה הן מיטוט חמאס והחזרת החטופים. כל הזמן שאלנו איך זה הולך ביחד. בשיחות עם כל ראשי מערכת הביטחון זה מה שאמרו לנו. שאלתי האם נחזיר את החטופים בחיים כי הבן שלי חי? לא ענו לי על השאלה הזו. גם פה ידעו שמיטוט חמאס יחזיר חטופים מתים, לא את החיים", הוסיפה בסיום הראיון.

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm