בישיבת הממשלה היום (ראשון) יאושרו מסקנות הוועדה הציבורית שהקים שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ בראשות פרופ׳ אביעד הכהן, ובתוכן מענק של מיליארד ש"ח לאוכלוסיות שלא הוגדרו כנפגעי פעולות איבה, ביניהן בין היתר משפחות חטופים ומשפחות שכולות.

טיבי נגד גיורא איילנד: "מי שמראיין אותו - שותף לתועבה המוסרית"
מגעים מתקדמים לממשלת אחדות - ארבל לא לבד: אלו הח"כים מהליכוד שמעורבים

במשך החודשים האחרונים דנה הוועדה בדרכים למתן מענה לאוכלוסיות שנפגעו מהטבח הנורא בשביעי לאוקטובר, אך לא קיבלו מענה מספק עד כה.
 
מסקנות הוועדה כפי שיאומצו בעוד מספר שעות על ידי הממשלה הן מתן מענה לאוכלוסיות שלא הוגדרו כנפגעי פעולות איבה ובהם: משפחות שכולות, משפחות חטופים, אחים וילדים של פדויי שבי ותושבי אופקים לצד אוכלוסיות שהוגדרו כנפגעי פעולות איבה אך הם אינם עומדים בקריטריונים להכרה בנכות. 

משפחות שכולות בהר הרצל (צילום: הדס פרוש , פלאש 90)
משפחות שכולות בהר הרצל (צילום: הדס פרוש , פלאש 90)

במסגרת החלטת הממשלה יינתן סיוע באמצעות מענקים ומענה טיפולי-שיקומי, בסך כולל של מיליארד ש"ח. הסיוע יינתן בשני מסלולים: 

1)  סיוע למשתתפי המסיבות, וכן לתושבי יישובים או אנשים ששהו ביישובים ב-7 באוקטובר, בהם הייתה פגיעה משמעותית והוגדרו ככאלה בהתאם לקריטריונים הנוגעים למידת הפגיעה ביישוב, ואינם זכאים לדרגת נכות. במסלול זה כלול מענק כספי חד פעמי בגובה של של בין 7,180 - 28,720 ש"ח למבוגר ובגובה של בין 1,436- 5,744 ש"ח לילד, וכן סל שיקום וטיפול בגובה של בין 7,300 - 30,000 ש"ח לאדם. 

2) סיוע לקרובי המשפחה של מי שנספה או שנחטף ב-7 באוקטובר בהיקף של 14,360 ש"ח לאדם מעל גיל 14, וכן סל טיפול ושיקום לאחים של פדוי שבי, ולילדים של פדוי שבי שמעל גיל 30 בגובה של 15,000 ש"ח לאדם.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ מסר בתגובה למהלך: "אנחנו מביאים היום לממשלה הצעת מחליטים חשובה מאד. הטבח הנורא שאירע לנו ביום שמחת תורה פגע באופן חסר תקדים באוכלוסיות רבות במדינת ישראל. החל מהימים הראשונים למלחמה נהגתי במדיניות אזרחית מרחיבה ופעלנו לסייע ולהעניק מעטפת רחבה ככל האפשר לכלל אזרחי ישראל ובפרט לאלו שנפגעו באופן אישי ביום הזה".

בצלאל סמוטריץ' (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
בצלאל סמוטריץ' (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

"כחלק מהמאמץ הזה, מיניתי את פרופסור אביעד הכהן לעמוד בראש ועדה ציבורית שתדון במתן המענים ותוודא שהמענים מגיעים לכולם. הממשלה תאשר היום את מסקנות הוועדה ובכך נמשיך להעניק לאזרחי ישראל את המעטפת הראויה והרחבה להתמודדות עם השלכות האירועים הקשים מנשוא שחווינו ביום שמחת תורה".

סמוטריץ' סיים בתודות: "אני מודה לפרופ׳ הכהן ולכל חברי הוועדה על עבודתם החשובה. יחד עם חבריי לממשלה נמשיך לפעול בע״ה לשיקום חבל התקומה ולהשבת הביטחון לאזרחי ישראל בדרום ובצפון. יחד בע״ה ננצח". 

כזכור, יושבות ראש השדולה לזכר הנרצחים במסיבות 7 באוקטובר, חברות הכנסת אפרת רייטן וקארין אלהרר, דרשו אמש משרי הממשלה לא לאשר את מסקנות דו"ח הוועדה הציבורית בראש פרופ׳ אביעד הכהן, עד שיכובדו כל הבקשות של ועד משפחות הנפגעים. לדברי רייטן ואלהרר: "בעקבות דרישתנו לשר האוצר לבחינה מחודשת של המלצות הוועדה הציבורית לטיפול בנפגעי 7 באוקטובר, עודכנו המלצות הוועדה המובאות מחר לישיבת הממשלה, אך הדרך עדיין ארוכה וההמלצות עודן לוקות בחסר".