מקורות פלסטיניים המעורים במשא ומתן אישרו אתמול ל"אל-ערבי אל-ג'דיד" כי המתווכים הקטרים והמצרים מנסים, יחד עם ארצות הברית, להפעיל לחץ על ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו לחזור למסלול המשא ומתן כדי להגיע להסכם שיסיים את המלחמה בעזה ויחזיר את החטופים הישראלים בתמורה למחבלים פלסטינים.

המקורות אמרו כי המשא ומתן "אינו יעיל" מזה שבועות וכי "כולם השתכנעו שנתניהו אינו רוצה להגיע להסכם דרך המשא ומתן, ולכן דוחא וקהיר מנסות ללחוץ על הממשל האמריקאי כדי שזה ילחץ על נתניהו לחזור למשא ומתן ולבצע את הדרישות להגעה לעסקה". המקורות ציינו כי "קיים פער אמיתי בין מה שחמאס רוצה לבין מה שנתניהו רוצה, וזה מה שמעכב את ההגעה להסכם", בנוסף לכך ש"כולם מבחינים בשינויים בעמדתו של נתניהו מרגע לרגע".

נתניהו רוצה להביס את חמאס ולפתוח חזית בצפון - איך? תשאלו אותו | אבי אשכנזי
עזה עם אלפי מחבלים והחמאס משתקם: זו תמונת המצב הנוכחית ברצועה

ביום רביעי האחרון נפגשה המשלחת המשא ומתן של חמאס בראשות חבר הלשכה המדינית ח'ליל אל-חיה עם ראש הממשלה ושר החוץ הקטרי, השייח' מוחמד בן עבד אל-רחמן אאל ת'אני, ועם ראש המודיעין הכללי המצרי, האלוף עבאס כאמל, בבירה הקטרית דוחא לדיון בתיק המשא ומתן.

חמאס חזר והדגיש בעקבות הפגישה בהודעה רשמית את "המשך גישתו החיובית והגמישה" כדי להגיע להסכם הפסקת אש ברצועת עזה ונסיגת צה"ל מכל שטחי רצועת עזה, "באופן שישרת את האינטרסים של הפלסטינים ויפתח את הדרך לעסקת חילופי שבויים, הקלה על התושבים, חזרת העקורים ושיקום".

כמו כן, הוא אישר את נכונותו ליישום מיידי של הסכם הפסקת אש על בסיס הצהרת ביידן מה-31 במאי והחלטת מועצת הביטחון ומה שהוסכם עליו בעבר, במיוחד ההסכמות מה-2 ביולי, מבלי להציב דרישות חדשות כלשהן, ודחה כל תנאים חדשים להסכם זה מצד כל גורם".

 "ללא מצרים - אין אדם אחד שיכול לצאת מהרצועה"

בתוך כך, ירון בלום, לשעבר מתאם השבויים והנעדרים בשב"כ, התייחס להתארכות המשא ומתן ב-103FM והסביר מה לדעתו צריך לעשות בהמשך. "מדאיגים אותי הרבה דברים - מה קורה בצפון, והכי מדאיג אותי, זה מה קורה עם החטופים. לצערי, זה לא בראש השיח. עוד מעט שנה שהאנשים האלו עוברים בשבי. זה פשוט לא נתפס", אמר בלום.

הוא המשיך: "אומרים גורמים שמעורים בפרטים שהיו כבר מספר הזדמנויות. כל פעם הייתה 'עז' חדשה. למרות המלצות הדרג הביטחוני, לדרג המדיני נכנסים כל הזמן 'עיזים' שגורמים לזה שהמו"מ יתמהמה. צריך לומר למען ההגינות שסינוואר בזמן האחרון מנותק קשר, ואותם אלו שמנהלים מגעים מטעם ארגון חמאס הרצחני, נפגשו ביום רביעי האחרון עם ראש המודיעין המצרי וראש ממשלת קטאר, אותם אנשים ניהלו משא ומתן מטעם עצמם".

בלום הציע פתרון אפשרי: "גם בהצעה האמריקאית בשבועיים האחרונים - האמריקנים לא רוצים להיכשל ולגרום לנזק לקמלה האריס. אני חושב שצריך וועדת 'מיני פסגה' שבו מביאים את נתניהו בהובלת ביידן, יחד עם א־סיסי ושליט קטאר - היא אולי תייצר מחויבות אחרת. היא אולי תיישר את ההדורים עם הגורמים השונים, ואולי כך גם טורקיה תייצר איזשהו לחץ על חמאס. מאות אלפי המפגינים, מאוד חשוב שיצאו מהבית, אבל זה לא מה שיחזיר את החטופים".

בנימין נתניהו, ג'ו ביידן ומשפחות החטופים (צילום: עמוס בן גרשום/לע״מ)
בנימין נתניהו, ג'ו ביידן ומשפחות החטופים (צילום: עמוס בן גרשום/לע״מ)

כאשר נשאל אם הנושא אינו בראש מעייניו של נתניהו, בלום השיב: "ברמת העובדות נתניהו עשה את עסקת שליט, ולכן הוא צריך לעשות עסקה גם פה כי זה אסון לאומי. אין לשכוח שיש שם גם חטופים עשר שנים. יש פה צעירים, תינוקות וזקנים כמעט שנה בשבי חמאס. ככל שהזמן יעבור קשה יותר יהיה לייצר מנופי לחץ על חמאס. היום חמאס הוא ארגון טרור רדוף כמו דאעש. צריך לומר שמי שמנהל את המו"מ עושה עבודה מצויינת. הבעיה היא בדרג המדיני".

לסיכום, בלום הדגיש: "אני חושב שמה שצריך לעשות עכשיו זה לייצר לחץ מדיני על חמאס דרך מצרים וקטאר. אני צריך שהמאזינים יבינו שללא מצרים - אין אדם אחד שיכול לצאת מהרצועה. לכן, אני אומר שהעצימות הצבאית הייתה מאוד חשובה, אבל עכשיו צריך לחץ מדיני".