יו"ר רע"ם, מנסור עבאס, שוחח היום (שני) בוועידה הביטחונית-מדינית של "הארץ" עם העיתונאי ג'קי חורי, על הפשיעה הגואה בחברה הערבית והמשחק הפוליטי המורכב של מפלגתו.

"הפשיעה פרחה בתקופת ממשלות נתניהו, ולא היה מאמץ משמעותי להתמודד עם התופעה הזאת, גם כאשר הרצח וארגוני הפשע היו בתחילת הדרך. ההזנחה הזאת, לאורך 15 שנים, מתבטאת כיום בשיעורי הפשיעה והאלימות".

נתניהו עדין מבועת? גורמים פוליטים טוענים - זו הסיבה להדלפות על צירוף סער
ברקע ההתקרבות בין סער לנתניהו: ליברמן נכנס לתמונה

לדבריו, "הייתה לנו שנה אחת מוצלחת, יחידה, עם תוכנית למיגור האלימות. לדעתי, אם תקום ממשלה חדשה אחרת, עצם הקמת הממשלה הזאת תוריד 50% מהפשיעה הקיימת".

הוא מתח ביקורת חריפה על התנהלות הממשלה: "ממשלת ימין על מלא זה הכישלון הביטחוני הכי משמעותי בתולדות מדינת ישראל. זו הפקרות בתחום המשילות, החוק והסדר. אפילו הריבונות זה כישלון כלכלי, וגם גאווה לאומית היא כבר אין היום אחרי מה שקרה (ב-7 לאוקטובר). 

"לכן, אני חושב שהציבור הישראלי בסופו של דבר ישמע מנהיגים שמתווים דרך, חזון, נותנים תקווה ותוכנית אמיתית, שלומדת גם מניסיון העבר - אבל מסתכלת על העתיד".

על פגישותיו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, והטענה כי עצם הפגישה נותנת לגיטימציה לראש הממשלה, אמר: "עם כל הכבוד, היינו חלק מהתהליך הפוליטי במדינת ישראל, ולכן הדינמיקה שעזרה לנו גם לקבל לגיטימציה וגם להיות חלק מהקמת ממשלה חדשה היתה שינוי. הממשלה הייתה ראויה, הייתה שותפות שגם נתנה מענה, לא רק בהקשר של המרקם והיחסים בין הערבים ליהודים - אלא אפילו בתוך החברה היהודית".

הפגנה נגד האלימות בחברה הערבית (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנה נגד האלימות בחברה הערבית (צילום: אבשלום ששוני)

"אני חושב שהדרך הנכונה לנו כחברה ערבית, וכמפלגה שמייצגת חלק נכבד בחברה הערבית, להוביל תהליך של שותפות. לא לפסול, להציג חזון אזרחי, ערכי, להושיט יד לכל מי שמוכן להושיט יד גם אלינו, לנהל שיח לקבל את האחר אלו ערכים שאנחנו מדברים עליהם אחרי ה-7 באוקטובר.

הוא הצהיר: "אני רוצה להיות גורם מייצב בממשלה הבאה, מעבר ל-61. חשוב שתקום ממשלה חדשה שהאג'נדה שלה להחזיר את החטופים, להפסיק את המלחמה. יש ממשלה בישראל שיכולה להישען על רע"ם, אני לא מדבר בשם כל חברי הכנסת הערבי", הוא הוסיף: "חייבים ליזום מהלך בראשות נתניהו לעוד שנתיים, אחרת תקבל אותו לעוד שש שנים".

עבאס התייחס לפוליטיקה של המפלגות הערביות וקרא להן להתאחד לרשימה אחת. "קורא לרשימה מאוחדת של הערבים, מי שירצה אחרי הבחירות יצטרף לקואליציה ומי שלא לא, כנראה התשובה הסופית היא שלא".

עוד הוא התייחס לאחוז ההצבעה הנמוך בחברה הערבית: "זה לא קל. אני כל הזמן צריך להתמודד גם עם הקהל היהודי, על גווניו השונים, וגם לדבר לחברה ערבית, לפעמים לפלסטינית, וגם לפעמים לעולם. אנחנו צריכים להחזיק לשמור על הייצוג שלנו ועל הקהל שלנו, אצלנו יש את המשחק הזה כל הזמן".