המתיחות בגבול הצפון הגיעה לנקודת רתיחה חדשה היום (שלישי), בעקבות חשיפה דרמטית של שירות הביטחון הכללי. לפי הפרטים שהותרו לפרסום, סוכל ניסיון של חיזבאללה להתנקש בחייו של בכיר ביטחוני ישראלי לשעבר, פיגוע שהיה אמור להתבצע בימים הקרובים.

בתגובה לאיום המתגבר, מתכנסים היום בכירי מערכת הביטחון והדרג המדיני לסדרת דיונים דחופים. נציין כי אתמול נדחה מועד כינוס הקבינט בכשש שעות בשל אותן התייעצויות. מוקדם יותר היום, ראש הממשלה נתניהו נפגש עם שליחו המיוחד של נשיא ארצות-הברית, עמוס הוכשטיין, בקריה בתל-אביב. נתניהו אמר כי לא ניתן יהיה להחזיר את תושבינו ללא שינוי יסודי במצב הביטחוני בצפון. עוד אמר ראש הממשלה כי ישראל מעריכה ומכבדת את תמיכת ארצות-הברית, אך בסופו של דבר תעשה את מה שדרוש כדי לשמור על ביטחונה ולהחזיר את תושבי הצפון לבתיהם בבטחה. 

גלנט מאותת לאמריקאים: "האפשרות להסדרה בצפון חולפת"
מה הם מתכננים? התיעוד החריג מדרום לבנון | צפו בתיעוד

במוקד ההתייעצויות עומדת השאלה כיצד להגיב לפעילות של חיזבאללה, כאשר האפשרות של תגובה צבאית משמעותית נשקלת ברצינות. להערכת שב"כ, התשתית מאחורי הפיגוע היא זו שביצעה את ניסיון הפיגוע בפארק הירקון בספטמבר שעבר. בצל המתיחות הביטחונית, גורמים המעורים במגעים בין נתניהו לסער אומרים למעריב שאילוצים ביטחוניים מעכבים כעת את המו"מ ואת אפשרות החלפת שר הביטחון.

גורמים בכירים בביירות מטילים ספק ביעילות המאמצים הדיפלומטיים האמריקניים להרגעת המתיחות בגבול לבנון-ישראל. בדיווח שפורסם היום בעיתון "אל-אח'באר" הלבנוני, המזוהה עם חיזבאללה, נחשף מידע חדש על הערכת המצב מצד לבנון. לפי מקורות יודעי דבר בביירות, ההצעות שהציג השליח האמריקני עמוס הוכשטיין בביקוריו האחרונים התבססו על "הערכות אמריקניות שגויות". הגורמים טוענים כי ארה"ב הניחה בטעות שהצדדים קרובים להשגת הסכם הפסקת אש בעזה, וכי הוכשטיין ניסה לנצל זאת כדי "להכין את הקרקע להסדר ביטחוני-צבאי בדרום לבנון".

נג'יב מקאתי, עבדאללה בו-חביב, עמוס הוכשטיין (צילום: REUTERS/Mohamed Azakir)
נג'יב מקאתי, עבדאללה בו-חביב, עמוס הוכשטיין (צילום: REUTERS/Mohamed Azakir)

"זה פשוט לא קרה," אמר אחד המקורות ל"אל-אח'באר", בהתייחסו לכישלון המאמצים להשיג הסדר בגבול הצפוני. הגורמים הלבנוניים הביעו תמיהה על כך שביקורו האחרון של הוכשטיין תואר כ"הזדמנות אחרונה" לפני הסלמה אפשרית. "הסכנות שבאפשרות הזו ידועות היטב לישראלים ולממשל האמריקני, שלא יאפשר להם לעשות זאת," טען אחד המקורות, רומז כי ארה"ב לא תיתן אור ירוק למבצע צבאי ישראלי נרחב בלבנון.

בעוד ישראל מאותתת כי רק פעולה צבאית תאפשר את החזרת תושבי הצפון לבתיהם בביטחון, נראה כי בצד הלבנוני יש ביטחון מסוים ביכולת לבלום הסלמה משמעותית.