‏ניצבת סיגל בר צבי, ראש אגף המבצעים שהודיעה על פרישתה ממשטרת ישראל תסיים באופן פורמלי את שירותה בחודש יוני הקרוב. אלא שכבר היום (רביעי), היא השאירה חותם נוסף בנאום פרישה יוצא דופן וחריג בעוצמתו.

ניצבת בר צבי, הקצינה הראשונה בדרגת זו בתפקיד מבצעי במשטרת ישראל, היא פורצת דרך ומי שמילאה תפקידים בכירים לכל אורך שירותה הן באגף התנועה במרחב שרון, כמפקדת משטרת פתח תקווה ותחנות נוספות, כמפקדת מרחב ואפילו מספר מרחבים ולבסוף ראש אגף המבצעים של המשטרה, לא היססה לשחרר את הקיטור שהיא שומרת זמן רב בבטנה: "בהיעדר שומרי סף, הפשע נעשה מאורגן. המשמעות היא שגורמים עברייניים שולטים במנגנונים לגיטימיים במדינה. אנשים שמקבלים החלטות לגבי החיים שלנו נגועים בבורות ובאינטרסים פוליטיים ואישיים".

גורמים בכירים במשטרה ליועמ"שית: מקדמים בארגון קצינים בעלי קרבה פוליטית

ניצב בר צבי, כמו קציני חקירות בכירים, סבורה כי בתי המשפט מגלים סלחנות לפני עבריינים והם תורמים בכך להגברת הפשיעה וכי גורמי משפט נטלו מהמשטרה את היכולת להתמודד כאשר שיבשו אותה מתוכנות ריגול ומעקב. לדבריה, "לאלו מתווספת מדיניות פרוגרסיבית של בתי המשפט, עודף של סלחנות, חקיקה שמגינה על הרעים ומקדשת את זכויות הפרט על פני הביטחון של הציבור".

היא ציינה כי היא מגיעה ממשפחה של שוטרים, והרגישה סיפוק מעבודתה, אך נחשפה בה גם ל"שוליים החלשים והאילמים, הקצוות שלמרבה הצער הולכים ומתרחבים", אמרה.

\'\'הזנחה של מגזרים שלמים\'\'. הפגנת מבקשי מקלט מאריתראה בדרום תל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
\'\'הזנחה של מגזרים שלמים\'\'. הפגנת מבקשי מקלט מאריתראה בדרום תל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

היא ציינה כי ישנן מועצות מקומיות שבראשן עומד ראש ארגון פשע, וזאת לטענתה בעקבות "הזנחה של מגזרים שלמים על ידי כל גופי השלטון", וכן "גזענות וקיפוח שהצמיחה פשיעה וערערה על המשילות. זה מתחיל בקטן - שכונה מוזנחת, פשיעת רחוב, ילדים שלא הולכים לבית הספר, גניבות קטנות, חטיפות תיקים, דרי רחוב. כשאין מענה, גם משטרתי - כוחות הרשע תמיד יופיע כדי לנצל את המצב. כשההזנחה נמשכת, הארגונים מתפתחים".

לדבריה, "הם משתלטים על כספי המדינה ובהיעדר שומר סף הפשע נעשה מאורגן - המשמעות היא שגורמים עבריינים שולטים במנגנונים לגיטימיים במדינה הזו, חוקיים".

"באיזה עולם שפוי המדינה שוללת מהמשטרה שימוש בכלי ריגול על עבריינים בגלל כתבה שקרית בעיתון? אני לא יכולה לפרסם תמונה של פדופיל שמגיע לג'ימבורי של ילדים בני 3 ו-4 כי הזכות שלו לפרטיות גוברת על הזכות של באי הג'ימבורי לבטחון", ציינה.

כוחות משטרה גדולים ופרשים בהפגנה (צילום: אבשלום ששוני)
כוחות משטרה גדולים ופרשים בהפגנה (צילום: אבשלום ששוני)

עוד אמרה כי היא רואה איך כל המגזר הציבורי "הולך ודל לאורך השנים - לא מקבל מענה שמותאם למציאות המשתנה - בתקנים, בתקציבים, באיכות כוח האדם, מקומות כליאה", ציינה ותיארה את ההפקרות הנשמעת מדבריה.

"ישנה חובבנות נפשעת של בעלי תפקידים במוקדי כוח. אנשים שמקבלים החלטות לגבי החיים שלנו, שנוגעות בבורות או באינטרסים פוליטיים אישיים", אמרה. "לזה מתווספת מנגד מדיניות אולטרה-פרוגרסיבית של מערכת החוק והמשפט עם עודף סלחנות כלפי עבריינים".

עוד טענה כי ישנו "היעדר עוצמה ונחישות מדינתית מול גורמים עוינים, וניהול כושל נגוע בשיקולים זרים, והמשמעות שאין איזונים ובלמים. יצאנו מאיזון, והציבור על כל גווניו מבין את זה. כולנו שואפים לראות משרדי ממשלה שמנוהלים על ידי אנשי מקצוע חכמים מסורים ומיומנים שמחויבים לטובת הציבור ולא לאנשי שלומם".

\'\'ניהול כושל שמונע משיקולים זרים\'\'. איתמר בן גביר (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
\'\'ניהול כושל שמונע משיקולים זרים\'\'. איתמר בן גביר (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

לדבריה, כשאין איזון - המשטרה היא זו שמתמודדת עם ההשלכות. "כשיש סטייה מהאיזון יש פוטנציאל לכאוס. כשהסטייה חזקה יותר, הנכונות לשבור את הכלים מתעצמת. מי שמתמודדת עם ההשלכות - זו המשטרה".

היא פנתה למפקדים הנכנסים והיוצאים ואמרה: "נוכחות מיעוטים במשטרה חשובה ביותר משום שהשילוב הזה מביא לא רק ייצוג שוויוני אלא גם עומק תרבותי והבנה רחבה יותר של המורכבות הישראלית. הגיוון הזה - הוא עניין של חובה, לשרת את כל אזרחי המדינה".

היא פנתה למפקדים החדשים ואמרה: "התחנות זקוקות לחיזוק, השוטרים והמפקדים זקוקים למצפן, האזרחים לביטחון ובתוכם - הרחוב הערבי זקוק לישועה. תהיו מקצועיים, נחושים, ישרים וטובים - אין לנו משטרה אחרת", אמרה.