פקידים בארה"ב מודים בשיחות פרטיות שהם לא מצפים לחתימה על הסכם בין חמאס לישראל באשר לעסקת חטופים, לפני סיום כהונתו של ביידן - כך דווח היום (שישי) בוול סטריט ג'ורנל. "אין עסקה קרובה, ואני לא בטוח שהיא תיחתם אי פעם", אמר אחד מהבכירים האמריקאים.

גורמים רשמיים ציינו כי הסיבות לפסימיות היא מספר האסירים הביטחוניים שישראל תהיה חייבת לשחרר - שאינו מוסכם, ומתקפת הביפרים ומכשירי הקשר של חיזבאללה וכן התקיפות הנרחבות בדרום לבנון, שסיבכו את הדיפלומטיה עם חמאס. כמו כן, האשימו את נתניהו בניסיון לפייס את חברי ממשלתו.

השמיים בוערים בלבנון; הנחיות פיקוד העורף הוחמרו בגולן ובגליל

בעיה נוספת ובאשר לחמאס, גורמים בממשל ביידן מציינים שחמאס מגיש דרישות ואז מסרב להסכים לעסקה לאחר שארה"ב וישראל קיבלו אותן. חוסר ההתפשרות של ארגון הטרור תסכל את הנוגעים לדבר, שחשו יותר ויותר שהם לא רציניים לגבי ההסכם. 

עם זאת עוד צוין כי הממשל לא יעצור את המגעים להסכם ורואים בו את האפשרות היחידה שתסיים את המלחמה בעזה ותעצור את המתיחות של ישראל מול חיזבאללה בלבנון. נזכיר כי הבית הלבן אמר בעבר ששני הצדדים כבר הסכימו לכ-90% מהעסקה. עם זאת, מספר פקידים בבית הלבן, מחלקת המדינה האמריקאית ובפנטגון טוענים שאין הסכמה למסגרת הנוכחית.

"אין שום סיכוי שזה יקרה עכשיו", הוסיף גורם ממדינה ערבית זמן קצר לאחר המבצע נגד חיזבאללה. "כולם במצב של לחכות ולראות עד אחרי הבחירות. התוצאה תקבע מה יכול לקרות בממשל הבא".

ג'ו ביידן נואם לצד קמלה האריס במהלך חגיגות ראש השנה היהודי בוושינגטון (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן נואם לצד קמלה האריס במהלך חגיגות ראש השנה היהודי בוושינגטון (צילום: רויטרס)

אי השגת הסכם עלול לפגוע במורשתו של ביידן, שאחרי שאימץ את ישראל לאחר אירועי השבת השחורה, ניסה ללחוץ על נתניהו שעליו לתעדף את שחרור החטופים. כמו כן מדובר גם בבשורה קשה למשפחות החטופים.

עוד בהקשר הזה, היועץ לביטחון לאומי בארה"ב ג'ייק סאליבן נפגש ברביעי האחרון עם משפחות של שבעה מהחטופים האמריקאים שנחטפו לעזה ועדיין שם, ואמר להם ששחרורם הוא בראש סדר העדיפויות של הנשיא. עם זאת, בהצהרת המשפחות אמרו לסאליבן כי הם מביעים תסכול מהיעדר ההתקדמות מוחשית במו"מ.

תמר צוהר סבתו של עומר נאוטרה, וורדה בן ברוך, סבתו של עידן אלכסנדר (צילום: יוסי אלוני)
תמר צוהר סבתו של עומר נאוטרה, וורדה בן ברוך, סבתו של עידן אלכסנדר (צילום: יוסי אלוני)

אותן משפחות התראיינו ל-CNN לאחר הפגישה המדוברת. עדי אלכסנדר, שבנו עידן אלכסנדר נחטף, אמר בראיון לגבי המשא ומתן על הפסקת האש ושחרור החטופים, כי הוא קורא לנשיא ג'ו ביידן לנהל "שיחה נוקבת" עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ולומר לו "להפסיק להזיז את קו הגבול, ולהפסיק לחתור תחת צוות המשא ומתן" שלו עצמו. עוד ציין כי השיחה הזו צריכה להתקיים בהקדם האפשרי.

"מעגל האלימות האכזרי הזה חייב להיפסק", אמר כשמתח ביקורת על הפיצוצים של הביפרים ומכשירי הקשר בלבנון, ואמר: "הפעולה הזו, בסגנון של 'משימה בלתי אפשרית', זה כמו לטפל בייסורים בעוד ייסורים".

איריס ויינשטיין חגי, בתם של גדי חגי וג'ודי ויינשטיין שנרצחו ב-7 באוקטובר, אמרה כי ממשלת ארה"ב צריכה לעשות יותר. "זה פשוט בלתי מתקבל על הדעת שאנחנו לא עושים כל שביכולתנו כדי לדחוף את כל המדינות והקהילה הבינלאומית ללחוץ על חמאס ולשחרר את בני הערובה החפים מפשע האלה שנרקבים," אמרה ל-CNN.

גדי חגי וג׳ודי ווינשטיין (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')
גדי חגי וג׳ודי ווינשטיין (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')

כמה ממשפחות החטופים נמצאות בוושינגטון השבוע, פחות משלושה שבועות לפני יום השנה להתקפות ה-7 באוקטובר. המשפחות נפגשו עם היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן ביום רביעי, שם הם "הביעו תסכול מחוסר ההתקדמות המוחשית" בשיחות על הפסקת האש, על פי סיכום הפגישה שלהם.

רונן נאוטרה, אביו של החטוף עומר נאוטרה, אמר ביום רביעי כי הוא "מזועזע" ממותו של גולדברג-פולין. "איפה הזעם? איך יכול להיות שאמריקאי נרצח, ועדיין אנשים ברחובות בניו יורק מעודדים את חמאס? זה אותו ארגון שזה עתה רצח אמריקאי," אמר. "אז מבחינה זו, איפה הזעם?".

עוד אמר, "באשר לראש הממשלה נתניהו? אני חושש שאין לי ציפיות רבות ממנו. מה שהוא אומר מחוץ לישראל בפני הציבור האמריקאי ומה שהוא אומר בישראל - השניים לא מתואמים".

שגיא דקל חן (צילום: באדיבות המשפחה)
שגיא דקל חן (צילום: באדיבות המשפחה)

יונתן דקל-חן, אביו של שגיא דקל-חן, אמר כי ציפיותיו לפריצת דרך במשא ומתן "נמוכות": "כל הישראלים הפסיקו להקשיב לראש הממשלה נתניהו כי ברור שיש פער בין מה שהוא אומר מבחינת מחויבותו להחזרת בני הערובה הביתה לבין מעשיו". עוד אמר: "ברור לי, לפחות, שהוא מגיע לאו"ם בוודאי לתמיכה מקומית בישראל," אמר. "מה שהוא יאמר שם, אני לא בטוח שמישהו יקשיב לצערי בעצרת הכללית".

עוד הוסיף: "זה פשוט בלתי מתקבל על הדעת שאנחנו לא עושים כל שביכולתנו כדי לדחוף את כל המדינות והקהילה הבינלאומית ללחוץ על חמאס ולשחרר את בני הערובה החפים מפשע האלה שנרקבים".

כמה פקידים אמריקאים הדגישו ל"וול סטריט" כי נותרו חודשים רבים כדי להשיג פריצת דרך בין ישראל לחמאס, והרבה יכול להשתנות מעכשיו ועד ליום ההשבעה של נשיא ארה"ב. האמריקאים עדיין מנהלים מגעים עם המתווכים מצרים וקטאר על איך לשבור את המבוי הסתום - או אם אפשר לשבור אותו בכלל.

אחד הבכירים אמר כי "זה יהיה חסר אחריות" שהממשל יוותר על חיפוש הסכם שיביא לפחות הקלה זמנית לאזור. אבל הפקיד גם סימן תסכול מול הישראלים והחמאס.  "כפי שאמרנו מלכתחילה, זה ידרוש מנהיגות ופשרה", אמר הבכיר ל"וול סטריט ג'ורנל", והוסיף: "ואנחנו קוראים לכל הצדדים להפגין זאת".