ישראל הגישה היום (שישי) התנגדות רשמית לסמכות השיפוט של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (ה-ICC) ולחוקיות של בקשת התובע להוצאת צווי מעצר נגד ראש הממשלה ושר הביטחון. 

במסגרת זו, יזמה ישראל שני הליכים משפטיים נפרדים. בהליך הראשון, הבהירה המדינה כי בית הדין נעדר כל סמכות ביחס לתיק הנדון. בהליך השני, פירטה ישראל כיצד הפר התובע באופן בוטה את חוקת בית הדין ועקרון המשלימות, בכך שלא פעל כנדרש כדי לאפשר לישראל לממש את זכותה לחקור בעצמה את הטענות המועלות נגדה, טרם קידום פעולותיו.

על פי גורמים רשמיים, ישראל הגישה היום שני מסמכים משפטיים מקיפים לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, המציגים טיעונים מהותיים שלדעת המדינה מחייבים את התייחסות בית הדין.

המסמך הראשון עוסק בסוגיית הסמכות השיפוטית של בית הדין. ישראל טוענת כי לבית הדין אין סמכות לדון בתלונה הפלסטינית נגדה, אשר הובילה לאחרונה לבקשת התובע להוצאת צווי מעצר נגד ראש הממשלה ושר הביטחון. זוהי סוגיה מהותית שנדונה זה שנים, כאשר 63 מדינות, ביניהן ארצות הברית וגרמניה, הגישו פניות התומכות בעמדת ישראל בנושא זה.

קארים חאן (צילום: רויטרס)
קארים חאן (צילום: רויטרס)

המסמך השני מתמקד בטענות להתנהלות בלתי חוקית ובלתי תקינה מצד התובע. ישראל טוענת כי בחודשים האחרונים התובע קידם את החקירה ואת הליכי הוצאת צווי המעצר בניגוד לעקרון המשלימות המעוגן באמנת רומא. לטענת ישראל, התובע היה מחויב ליידע אותה בדבר החומרים הנחקרים ולאפשר לה לחקור באופן עצמאי את הטענות נגדה.

הגורמים הרשמיים מציינים כי הפניות הישראליות לבית הדין נעשו לאחר עבודה משפטית יסודית, ובעיתוי הנוכחי בין היתר לנוכח לחצי התובע על השופטים, המתוארים כ"קמפיין" להוצאת צווי המעצר. בנוגע לסוגיית הסמכות, ישראל טוענת כי כדי שבית הדין ירכוש סמכות, עליו לקבלה מישות מוסמכת. לטענתה, הרשות הפלסטינית אינה מדינה ריבונית, תנאי הכרחי למתן סמכות לבית הדין.

יצוין כי הליך הוצאת הצווים הוא חסוי, ולכן לא צפויות אינדיקציות מוקדמות להחלטת השופטים. המשמעות היא כי ישראל עלולה להיות מופתעת שוב, כפי שאירע בחודש מאי כאשר התגלה כי התובע פנה לשופטי בית הדין בבקשה להוציא צווי מעצר. הגורמים הרשמיים מדגישים כי תוכן הטענות אינו חדש, אך הפנייה הנוכחית נעשתה בעקבות התפתחויות אחרונות בהליכים המשפטיים.

משרד החוץ מדגיש כי מדינות מובילות שונות, כולל חברות בית הדין, ארגונים ומומחי משפט מרחבי העולם, שותפים לעמדות שהציגה ישראל בנושאים אלו. לטענת המשרד, אין עוד דמוקרטיה בעלת מערכת משפט עצמאית ומוערכת כישראל, שקיבלה יחס מפלה שכזה מהתובע. עם זאת, מדגיש משרד החוץ כי ישראל נותרת איתנה במחויבותה לשלטון החוק והצדק. המדינה תמשיך להגן על אזרחיה מפני ההתקפות והזוועות המתמשכות של חמאס ושלוחות הטרור האחרות של איראן, בהתאם לדין הבינלאומי.