פרסום ראשון: השבוע צפוי להתקיים סיור מיוחד של קבוצת חברי כנסת בבתי ספר שונים במזרח ירושלים, כאשר הביקור יתקיים כחלק מעבודת 'ועדת המשנה לתוכניות לימודים במזרח ירושלים והפיקוח עליהן' בראשות ח"כ אביחי בוארון (הליכוד). לאור הרגישות הביטחונית והפוליטית, רק חברי ועדת המשנה יורשו להשתתף בביקור, זאת תחת אבטחה כבדה.

במהלך הביקור חברי הכנסת יוכלו לדון ולהיפגש פנים אל פנים עם הגורמים הרלוונטיים במערכת החינוך, וללמוד על האתגרים וההזדמנויות הקיימים, וכן לבחון דרכים לשיפור וטיוב תהליכי הלמידה וההוראה, על מנת לעמוד ביעדי הממשלה שנקבעו למעבר של תלמידים מתוכניות לימודים פלסטיניות לתוכניות לימוד ישראליות.

מדינה פלסטינית "על מלא" תקרה עם ישראל או בלעדיה | דעה

ח"כ בוארון מדגיש בשיחה עימנו כי הביקור נועד לאפשר לחברי הכנסת להתרשם באופן בלתי אמצעי מהנעשה בבתי הספר במזרח ירושלים, ולגבש תמונת מצב עדכנית ומדויקת שתשמש בסיס לקידום מדיניות מושכלת ויעילה בתחום החינוך במזרח העיר.

בוארון הוסיף כי "ועדת המשנה בראשותי מחויבת לפעול למען שיפור איכות החינוך במזרח ירושלים, תוך הבטחת תוכניות לימודים איכותיות ומותאמות לצורכי התלמידים. אנו מאמינים כי חינוך הוא המפתח לשילוב ולקידום החברה במזרח העיר, ונעשה כל שביכולתנו על מנת להבטיח שכל תלמיד יקבל את ההזדמנות לממש את הפוטנציאל הטמון בו.

בדיון שהתקיים לפני מספר ימים בוועדת המשנה של ועדת החינוך, נחשפו הנתונים מאחורי החלטת הממשלה לגבי החינוך במזרח ירושלים, המתוקצבת על סך מיליארד שקלים ורחוקה מאוד מעמידה ביעדים.

בין הנתונים שנחשפו בוועדה: 6000 מתוך 6700 מורים הוכשרו ברשות הפלסטינית, ו-85 אחוז מבתי הספר (למעלה מ-90 אלף מתוך 110 אלף תלמידים) לומדים עדיין את בתכנית הלימודים של הרשות הפלסטינית.

אביחי בוארון (צילום: נועם ריבקין, פלאש 90)
אביחי בוארון (צילום: נועם ריבקין, פלאש 90)

עוד עולה מהנתונים כי קרוב ל-200 מיליון ש״ח מהסכום שהוקצה לטובת העניין בהחלטת הממשלה הושקעו בתכנית, אך רק 2000 תלמידים עברו בשנתיים האחרונות מהתוכנית הפלסטינית לתוכנית הישראלית, ולמעשה מדינת ישראל משקיעה מיליון ש״ח כדי שתלמיד במזרח ירושלים יעבור מהתוכנית הפלסטינית לישראלית.

הדיון לקראת הסיור המיוחד אמר בוארון: "הוועדה הזו הוקמה כדי לטפל בבעיה שהיא לא פחות מאשר חבית נפץ שמונחת בלב ירושלים, עיר הבירה של מדינת ישראל. עד שאנחנו הולכים לעשות 'דה-נאציפיקציה' של תלמידי רצועת עזה, חייבים לבחון את תכני הלימוד כאן בירושלים. אחרי שנים ארוכות, בהובלת השר הוצאו תכני ההסתה מחומרי הלימוד. במקביל השר הוביל לפני כשנה וחצי החלטת ממשלה להחליף של תוכנית הלימודים הפלסטינית לתוכנית לימודים ישראלית. ההחלטה הזו טובה וחשובה. דא עקא, ההחלטה הזו לא הביאה את השינוי המיוחל - תושבי מזרח ירושלים לא מעוניינים לאמץ את תוכנית הלימוד הישראלית והמורים עצמם - לא מוכנים ללמד את התוכנית".

"אני וחבריי נעשה הכל כדי לשנות את המציאות ההזויה הזו. המצב הבלתי נסבל הזה לא יכול להימשך. החלטת הממשלה האחרונה בנושא זה מדברת על טיפול איטי ותהליכי בבעיה שלפנינו, אך מדובר בטעות גדולה. הטיפול בבעיה הזו חייב להיות חד ומהיר. בחודשים הקרובים, אם המצב לא ישתנה לטובה באופן משמעותי, אפנה לראש הממשלה ואמליץ בפניו על ביטול החלטת הממשלה בנושא, וקבלת החלטה שונה לחלוטין. עלינו לטפל במכלול הבעיות הקיימות בחינוכם הנוכחי של תלמידי מזרח ירושלים באופן עיקש וחמור הרבה יותר ממה שקורה כיום. דיוני הוועדה מסייעים בידינו להבין את היקף הבעיה וחומרתה, ולהחליט על הכלים הטובים ביותר לטובת הטיפול בתיקונה".

בהמשך לאותו הדיון שלח חבר הכנסת בוארון מכתב לראש הממשלה, שר החינוך, וגורמים נוספים על מנת לשתף אותם בנתונים ובמסקנות, ואף הציע רעיון חדשני לפיו יש לבחון שיתוף פעולה עם מדינות ערב ולחבר אותם למערכת החינוך במזרח ירושלים.

לסיום אומר חה״כ בוארון: "החינוך במזרח ירושלים הוא אירוע לאומי, לא פחות. וכך יש להתייחס עליו, בכובד ראש וברצינות. במשך עשרות שנים נתנו לפצצה הזו לגדול בשקט וללא הפרעה, בעזרת ה׳ בכוונתנו ללמוד את הסוגיה לעומק, ולהוביל תהליכים משמעותיים בעניין יחד עם כל הגורמים, המצב הקיים חייב להשתנות״.