יו"ר מנהלת 'תקומה' אלוף (מיל') יפתח רון-טל השתתף היום (ראשון) בכנס "אתגרי שוק הנדל"ן - שנה לחרבות ברזל" של ועדת התכנון המרחבית 'זמורה' שנערך הבוקר במזכרת בתיה.

"יש ריק אחד גדול בנושא האזרחי בעזה", ציין טל בתחילת דבריו. "שלוש המטרות בעזה הן השמדה צבאית, ואזרחית של החמאס והחזרת התושבים לביתם. היום, אין משאית הומניטרית שלא נתפסת בידי החמאס, אני קורא לראשי המדינה לקדם את השליטה האזרחית והצבאית בעזה, זה בידינו וזה רק עניין של החלטה. שליטה תאפשר לקדם את היום שאחרי כאשר מי שישלוט הוא לא החמאס ולא הרש"פ ודומיהם ובוודאי שתקדם את החזרת החטופים. ניצחון מוחלט? עמידה ביעדי המלחמה של הממשלה, לא פחות מזה זה אפשרי בצפון ואפשרי בעזה. מי שרץ להסכמים לפני שהוא מכריע צבאית ואזרחית את האויב מאבד את ההרתעה. המאבק על ירושלים מתחיל בעוטף עזה והגליל.

"בשנת אלפיים יצאנו מלבנון, כשוויתרנו על השליטה בלבנון, אין לי מושג איך אהוד ברק החליט על החרפה הזו, ושלא נדבר על ההפקרה הבוטה של שותפת הדמים שלנו צד"ל. האירוע השני הוא מה שתוצאתו היא חיזבאללה - ההתנתקות ב-2005  שאפשרה לחמאס להפוך לריבון הבלעדי בשטח. זה מה שנתן לו את היכולת להתעצם ובתהליך ארוך ומתוקצב הוא בנה כוח עצום שהגיע לידי ביטוי בשביעי באוקטובר, כאשר הצבא החזק במזרח התיכון שיודע לפגוע בחיזבאללה דרך אמצעים דמיוניים, לא הצליח לתפקד מול לואו טק".

"יש ריק אחד גדול בנושא המלחמה בעזה, שלוש המטרות בעזה הן השמדה צבאית ואזרחית של החמאס והחזרת התושבים לביתם. היום, אין משאית הומניטרית שלא נתפסת בידי החמאס. אני קורא לצה"ל ולמערכת הביטחון להרים את הכפפה ובאמצעות המנהל האזרחי להשתלט אזרחית על הנושאים האזרחיים בעזה. זה הלחץ שאנחנו חייבים להפעיל על חמאס ולקדם באמצעותו את עניין החטופים. זה בידינו וזה רק עניין של החלטה. שליטה באמצעות המנהל האזרחי בעזה תאפשר לקדם את היום שאחרי שמי שישלוט שם הוא לא החמאס ולא הרש"פ ודומיהם ויקדם את החזרת החטופים.  זה מלחמת 'אין ברירה שמחייבת ניצחון מוחלט. מה זה ניצחון מוחלט? עמידה ביעדי המלחמה של הממשלה, זה אפשרי בצפון ואפשרי בעזה, מי שרץ להסכמים לפני שהוא מכריע - מאבד את ההרתעה.

פעילות צה''ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
פעילות צה''ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

יו"ר זמורה אלון יוניאן ציין: "משבר הדיור שהחריף בחודשי המלחמה הוא תוצאה של תהליכים ארוכי טווח, ולכן גם הפתרון, מן הסתם, לא יהיה "זבנג וגמרנו". הוועדות לתכנון ובנייה מודעים היטב לקשיים ולכאבם של היזמים והזוגות הצעירים, ואין ספק כי עלינו להיות חלק אינטגרלי מהפתרון למשבר".

בין המשתתפים הנוספים בכנס: יו"ר דירקטוריון קרדן נדל"ן השרה לשעבר איילת שקד, המשנה ליועמ"ש עו"ד כרמית יולס, יו"ר ועדת הפנים והסביבה ח"כ יעקב אשר, מנכ"ל בנק לאומי חנן פרידמן, מנכ"ל רמ"י ינקי קוינט, ראש עיריית דימונה בני ביטון, יו"ר מטה התכנון הלאומי נתן אלנתן, יו"ר מרכז הבניה הישראלי ערן רולס, ראש התאחדות הקבלנים ראול סרוגו, ועוד.