הרחבת המלחמה מול חיזבאללה איננה מעידה רק על ההסלמה החריפה ביותר מאז מלחמת לבנון השנייה אלא גם על הפער המשמעותי בין נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן לראש הממשלה, בנימין נתניהו. ביידן מתחיל להבין כי הסיכויים להשגת עסקת חטופים, הפסקת אש בצפון ובדרום בתוך ארבעת חודשי כהונתו האחרונים - שואפים לאפס, כך מדווח הניו יורק טיימס מפי מקורבים לממשל ביידן. 

במשך שנה, ביידן הזהיר בפומבי ובפני נתניהו בפרט על הצורך להימנע ממלחמה אזורית, שיכולה בקלות להחמיר ולהוביל לעימות ישיר בין ישראל לאיראן. זהו היה נושא מרכזי בשיחתו כשביקר בישראל ימים לאחר הטבח בשבעה באוקטובר, אז הבטיח לישראל שאמריקה תעמוד לצידה, ובו זמנית הזהיר מפני טעויות דומות לאלה שעשתה ארצות הברית לאחר אסון התאומים ב-11 בספטמבר.

ביידן אף שמר על תקווה להסכם שלום  במזרח התיכון, שהיה בר השגה מבחינתו ערב השבעה באוקטובר. עכשיו, כך אומרים עוזריו של ביידן, הנשיא מתחיל להכיר בכך שהזמן שלו הולך ואוזל. עם ארבעה חודשים בלבד שנותרו לכהונתו, הסיכויים להסכם שיוביל הפסקת אש עם חמאס, נראים פחותים מאי פעם והסיכון למלחמה רחבה מעולם לא היה גבוה יותר.

ביידן בישראל 18 באוקטובר (צילום:  מרים אלסטר, פלאש 90)
ביידן בישראל 18 באוקטובר (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

בפומבי, לפחות, אנשי הממשל מתעקשים שהם לא נכנעו. הם אומרים שהם פשוט לא יכולים לוותר בזמן שהטילים מביאים "מוות והרס בצפון ישראל ובדרום לבנון". הם נאחזים בתקווה שרמת חילופי הטילים והרקטות בין ישראל לחיזבאללה לא תהפוך למלחמה אזורית שהם מנסים למנוע.

“בשבילנו, המהלך הכי מועיל הוא לנסות לדחוף את שני הצדדים למקום שבו נוכל להגיע לתוצאה מוסכמת וברת קיימא, שתוכל לסיים את המעגל ולמנוע מאתנו להגיע למלחמה רחבה יותר.” אמר ג'ייק סאליבן, היועץ לביטחון לאומי של נשיא ארה"ב, שעות לאחר שצה"ל חיסל את אברהים עקיל, בכיר בחיזבאללה שהיה מבוקש על יד ארה"ב, זאת בעקבות מעורבותו בפיגועים נגד כוחות אמריקניים בלבנון. 

בעוד שמר סאליבן התעקש ביום שבת שהוא מאמין כי יש דרך להסכם, רבים סביבו סבורים שהזמן עבור התוכנית של הנשיא אוזל. למעשה, הם מציינים, ארצות הברית אפילו לא הצליחה להציג את “תוכנית הגישור” להפסקת אש סופית, דבר שלפני שלושה שבועות ציינה שהוא קרוב - כי אין סיכוי שנתניהו או יחיא סינוואר, מנהיג חמאס, ישקלו זאת בשלב זה.

תקיפה בביירות, לבנון (צילום: רויטרס)
תקיפה בביירות, לבנון (צילום: רויטרס)

“ובכן, כרגע, אנחנו לא מרגישים שאנחנו במצב שבו, אם נניח משהו על השולחן היום, נוכל לגרום לשני הצדדים לומר כן לכך”, אמר סאליבן — זו הייתה אמירה צנועה, בלשון המעטה.

הניו יורק טיימס מדווח כי רבים מצוות הביטחון הלאומי של ביידן, אינם עושים מאמץ כדי להסתיר את התסכול שלהם מראש הממשלה, נתניהו. הם מדברים בפתיחות רבה יותר עכשיו על חילופי הדברים הקשים בין הנשיא לנתניהו, או על הביקורים המתסכלים של שר החוץ בלינקן בירושלים, שבהם קיבל הבטחות פרטיות מראש הממשלה, רק כדי לראות את נתניהו סותר אותן שעות לאחר מכן.

הם תוהים בקול רם האם ראש הממשלה ממשיך להטיל תנאים חדשים על משא ומתן להפסקת אש במטרה לשמור על הקואליציה השברירית שלו, או כדי להישאר בתפקיד ולמנוע משפט. ובאותה נשימה הם אומרים שיש לו כל זכות לתקוף את חיזבאללה, שהפכה ל“מדינה בתוך מדינה” בלבנון. 

דניס רוס, המכהן כיועץ מיוחד במועצה לביטחון לאומי, אמר בראיון לניו יורק טיימס: "הבעיה היא שביידן ונתניהו אף פעם לא הסכימו על המטרות הסופיות שלהם — הביטחון העצמי של נתניהו שהוא יכול להשמיד כל איום קיומי על מדינתו, ונחישותו של ביידן להביא להסכם שלום שכולם מייחלים לו לא הולכים יד ביד".

גורמים ישראליים מנגד מסרו לניו יורק טיימס כי באשר ללבנון המטרות ברורות: להוציא לפועל מבצע שימחק את פעולות הפיקוד והשליטה של חיזבאללה ואת מאגרי הנשק שלו. לפי גורמים אמריקאים, פיצוצי הביפרים המיוחסים לישראל שהתרחשו בשבוע שעבר, היוו את הסימן לכך שהמבצע הרחב של ישראל - עומד להתחיל. 

לפי הניו יורק טיימס, היקף וממדי המבצע מצביעים על כך שנתניהו כבר לא מרוצה מביצוע גיחות תקופתיות נגד כוח חיזבאללה. מנקודת מבטו, השבעה באוקטובר שינה הכל והגיע הזמן לפתור את הבעיה אחת ולתמיד — גם בעזה וגם בלבנון. הוא יודע שאם דונלד טראמפ ייבחר מחדש, תהיה לו יד חופשית הרבה יותר להילחם בחמאס ובחיזבאללה כפי שהוא רואה לנכון.

העימות החל. דונלד טראמפ וקמלה האריס (צילום: רויטרס)
העימות החל. דונלד טראמפ וקמלה האריס (צילום: רויטרס)