הבחירות לנשיאות ארה"ב מתקרבות, והממשל האמריקני יחד עם מדינות נוספות מפעילות לחצים כבדים על ישראל להגיע להפסקת אש בעזה ובלבנון. פרופ' איתן גלבוע, מומחה לארה"ב באוני' בר אילן, שוחח עם רון קופמן ואריה אלדד ברדיו 103FM והסביר את עמדת הממשל האמריקני, השפעת הבחירות ואת התמרונים הפוליטיים של ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

על יחסי הממשל האמריקני עם נתניהו אמר גלבוע: "אני מתפלא עליהם. הם כבר היו אמורים להכיר את נתניהו. הוא אומר דבר אחד בשמונה בבוקר, בתשע בבוקר הופך אותו, ובעשר בבוקר הופך שוב אותו. האמריקנים משתמשים במושג תיאום, 'היה תיאום עם ישראל'. הם לא יודעים לאיזה נתניהו להאמין, ליד שמאל שלו או ליד ימין שלו. זאת בעיה רצינית של נתניהו ושל ישראל, כי אם אין לך אמון עם ראש הממשלה, לאן אתה יכול להגיע?".

על צרפת: "האם הם קראו לחיזבאללה להפסיק עם האש? אף פעם לא"

לדבריו, "המטרה שלהם היא למנוע מלחמה אזורית, והם עושים את זה מהיום הראשון של המלחמה. אני רואה המון צביעות שהיא טיפוסית ליחסים הבין לאומים של ימינו, במיוחד צרפת שאומרת שיש לה יחסים מיוחדים עם לבנון. מה זה ממשלת לבנון? אין לבנון – זה חיזבאללה; מי שולט בחיזבאללה? איראן. שנה שלמה הם התעלמו, האם הם קראו לחיזבאללה להפסיק עם האש? אף פעם לא. פתאום עכשיו כשהתחלנו סוף סוף להתקיף את חיזבאללה בצורה שהיה צריך לעשות מזמן, סוף סוף הם נזכרו".

עם זאת גלבוע מציע לישראל לנקוט במישור הדיפלומטי בחיוביות, גם אם היא טקטית: "מהניסיון שלי בדיפלומטיה אני אומר: אף פעם אל תגידו לא. תגידו 'כן אבל'. צריך להגיד שאנחנו מוכנים לנהל משא ומתן על הפסקת אש בלי הפסקת אש. אתה יוצא טוב כי אתה מוכן להגיד כן, אבל המשא ומתן עצמו לא מביא להפסקת אש".

"כל מה שקורה פה בכל תחום משפיע על הבחירות שם"

הבחירות הארצות הברית קרבות, ואין למומחה ספק כי המלחמה בלבנון משפיעה על סדר היום הפנימי שם: "אנחנו 38 ימים לפני הבחירות. בכמה מקומות, יש כבר הצבעה מוקדמת בדואר או בצורות אחרות, וממשל ביידן מחפש הישג שיעזור לקמלה האריס לזכות בבחירות. כל מה שקורה פה בכל תחום משפיע על הבחירות שם".עוד הוסיף כי הבחירות כעת צמודות מתמיד: "על פי הסקרים במדינות המתנדנדות, התוצאות של כל מיני סוקרים מגיעות לאותה מסקנה: תיקו מוחלט. כל מי שאומר שהוא יודע מי ינצח – בהצלחה לזו עם זה, קשה לחזות".

אבל שיקולי פנים אינם רק נחלת הפוליטיקה האמריקנית. גלבוע סבור כי גם אצלנו מדובר בשיקולים מכריעים: "הלחץ האמריקני על ישראלי נובע גם משיקולי פנים. מה אנחנו נגיד? נתניהו לא משנה אתה העמדות שלו לא משיקולי פנים? הוא מפחד מבן גביר וסמוטריץ' יותר ממה שהוא מפחד מביידן. ויש כאן למרבה הצער הצטלבות של ענייני פנים שהופכים להיות דומיננטיים לעמדות החוץ".

בצלאל סמוטריץ', איתמר בן גביר (צילום: פלאש 90)
בצלאל סמוטריץ', איתמר בן גביר (צילום: פלאש 90)