לקראת נאום ראש הממשלה בנימין נתניהו בעצרת הכללית של האו"ם היום (שישי), שלפי ההערכות יעסוק באפשרות של הפסקת אש ברצועה ובמאבק מול איראן, ערוץ Sky News Arabia פרסם את דבריו של מקור פלסטיני רשמי, לפיו ״בוושינגטון ציינו כי נתניהו לא מתכוון לסגת לחלוטין מעזה, אלא להישאר כ-10 שנים, שבמהלכן ישראל תיסוג מהרצועה בהדרגה״.

ביחס לסוגיית ״היום שאחרי״ ברצועת עזה, נאמר כי ״אין הסכם בין פת״ח לחמאס להקים ועדה של עצמאיים לניהול רצועת עזה בעתיד״, אך ״אבו מאזן מתכוון להוציא צו להקמת ועדה של ׳אישים לאומיים׳ שתנהל את עזה אחרי המלחמה״.

קשה לדמיין ערים בישראל שורדות לאורך זמן בלי חשמל, מים וסניטציה | אלון בן דוד
בפעם השנייה: מודי'ס תוריד הלילה את דירוג האשראי של ישראל

בנוגע להמשך המגעים, אמר הגורם כי ״בתחילת אוקטובר יתקיימו פגישות בין משלחות פת"ח וחמאס בקהיר, כדי לדון ביישום ׳הבנות הפיוס׳ של הכינוס האחרון בבייג'יניג״.

כזכור, בתחילת אוגוסט התקיים סבב משא ומתן שהוביל להתקדמות מסוימת, כך לפי בכירים אמריקאים באותה התקופה. בנוסף, בתחילת ספטמבר פורסם בעיתון הלבנוני המזוהה עם חיזבאללה, "אל אח'באר", כי ארצות הברית אימצה את הדרישות ישראליות החדשות במשא ומתן לעסקת חטופים. 

על פי הדיווח, האמריקאים אימצו את הדרישות והתנאים הישראלים שהציג ראש הממשלה בנימין נתניהו ביולי האחרון, ותיקנו את ההצעה שעליה הכריז נשיא ארה"ב ג'ו ביידן במאי האחרון.

הזוג נתניהו בהמראה לניו יורק (צילום: אבי אוחיון לע''מ)
הזוג נתניהו בהמראה לניו יורק (צילום: אבי אוחיון לע''מ)

השינויים נגעו לסוגיות יסוד, כמו סיום המלחמה הנסיגה הישראלית מרצועת עזה, פרטי חילופי השבויים, ומה שקשור ל"וטו" הישראלי על שמותיהם של מספר אסירים בעלי עונשים גבוהים, ו"רשימת הגירוש" שדרשו מנהלי המשא ומתן הישראלים.

כל זה קורה בצל ההסלמה מול חיזבאללה, אשר הצהירו לפני כשבועיים כי הפסקת אש בעזה לא תגרור הפסקת אש מולם, וכי "תושבי צפון ישראל לא יחזרו לביתם רק בגלל הפסקת המלחמה בעזה". בניגוד לדברים אלה, ישנם מספר דיווחים בנוגע למגעים להסכם עם חיזבאללה, שגררו תגובות מקרב החברה הישראלית ושרי הממשלה. השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, אף איים כי אם תחתם הפסקת אש קבועה מול חיזבאללה הוא ומפלגתו, ״עוצמה יהודית״, יתפטרו מהממשלה ויובילו להפלתה.

צה"ל תוקף בדרום לבנון (צילום :רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

למרות המגעים כביכול להסכם מול חיזבאללה, בימים האחרונים ממשיך הירי בין ישראל ולבנון, כאשר אתמול חוסל בכיר נוסף של הארגון בשכונת הדאחיה שבביירות, ראש מערך הכטב״מים של חיזבאללה, מוחמד חוסיין סרור. במקביל, נשמעו אזעקות ביישובי הצפון, ואף דווח על מספר נפילות.