שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן, התייחס להסלמת המלחמה בלבנון והשלכותיה על המשק הישראלי. את הדברים אמר הבוקר (ראשון) בוועידת התשתיות, האנרגיה והתחבורה של קבוצת "הג'רוזלם פוסט", "מעריב" ואתר "וואלה!", בשיתוף פעולה עם בנק לאומי.

השר אלי כהן: "לא נצא מעזה עד אשר אחרון החטופים חוזר"

במהלך הראיון, התייחס השר להורדת דירוג האשראי של ישראל: "עבדתי בעבר באחת מהחברות הדירוג הגדולות, אני אומר שהם שגו בהחלטה על הורדת הדירוג. אם מסתכלים על הפרמטרים הכלכליים של ישראל, על החוב והתוצר, נשווה אותו למדינות ה-OECD, שאתה רואה את האבטלה הנמוכה, חרף המלחמה, הישראלי חזק איתן. אנחנו נמצאים באירוע מורכב ומאתגר, אבל אנו נצלח אותו. ברגע שהמלחמה תסתיים הדירוג יעלה. מי שישקיע במשק הישראלי בחברות הישראליות ירוויח".

השר הוסיף כי הריבית צריכה לרדת: "הריבית הגבוהה היא פגיעה בכלכלה. למעשה, תשלומי המשכנתא עולים, במימד עסקי הכדאיות לבצע השקעות נמוכה יותר. לכן, בהתחשב בכלל הנתונים ומבט על ארה"ב והורדת הריבית שם, צריך להוריד גם פה את הריבית".

האינפלציה עולה, אך תרסן אותה?
"היא עולה מדברים שקשורים ספציפית למלחמה ולא להשקעות. אם מחירי התיירות והתעופה כתוצאה מביטולים עלו, זה לא רלוונטי לעולם הנדל"ן, יש מספר תחומים הגורמים לעליית האינפלציה. אנו בסביבת ריבית גבוהה מאוד בהתחשב באינפלציה, לדעתי, נכון שישבו ראש הממשלה, שר האוצר ונגיד בנק ישראל, שיש לו עצמאות בלעדית לקבוע את הריבית, אבל הם שלושתם צריכים לגבש תוכנית משותפת של צעדים במסגרת התקציב הנוכחי, לא רק ריבית, צעדים נוספים שיכולים לסייע".

על תפקודו של בצלאל סמוטריץ' בתפקיד שר האוצר אמר: "לא נכון להאשים את שר האוצר, הדבר העיקרי שהוביל להורדת הדירוג זו המלחמה שנכפתה על מדינת ישראל. אני רציתי לכהן כשר האוצר, למרות שאמרו לי שזה בית קברות פוליטי, אם יציעו לי את התפקיד - אקח אותו, למרות שזו תקופה מאתגרת, אני לא חושש".

גדעון סער?
"הייתי רוצה אותו, את ליברמן, את בני גנץ, הייתי רוצה ממשלה כמה שיותר רחבה. אנו נמאים בתקופה מאוד מאתגרת, מבחנה ביטחונית. ב-11 החוודשים האחרונים פעלנו בשבע זירות שונות. יש לנו אתגרים כלכליים מאוד משמעותיים, נכון שאנחנו נהיה כמה שיותר מאוחדים, שכל מפלגה ציונית תצטרף לקולאיציה".

לבנון?
"לא נפרוט את התוכניות שלנו כאן. לא מסתפק בתמונות ניצחון. השבועות האחרונים מחזקים את כושר ההרתעה שלנו, עם הישגים חסרי תקדים. גם ארגוני ביון בעולם משפשפים את העיניים לנוכח ההצלחות של מדינת ישראל, אבל יש לנו כאן הזדמנות לגרוע יכולות בצורה משמעותית ולקדם הסדר שיוכל להיות לאורך זמן. פעולה שעשינו בסוף השבוע מקדמות את השלום עם מדינות סוניות מתונות נוספות, בראשן סעודיה. אנו פועלים מול השלוחות של איראן, חיזבאללה, חמאס, ח'ותים. בסוף היום, איראן היא המממנת מספר אחד בעולם של טרור כיום. היא כמו סרטן, כל מדינה שהיא פעלה בה היא הרסה: לבנון, תימן, סוריה, עיראק. כל מי שפוגע בישראל אנו פוגעים בו ויותר חזק".

על משק האנרגיה אמר השר: "משק האנרגיה מתקפד ללא דופי מאז השבעה באוקטובר. היו פגיעות לצערנו, עובדי חברת חשמל לצערנו נהרגו בזמן שהיו צריכים לתקן תשתיות. מדינת ישראל ערוכה, פרוסים ברחבי הארץ ומייצרים אנרגיה ממגוון מקורות וערוכים לתת מענה לכל תרחיש".

הוועידה, שנערכה בבורסה לניירות ערך בתל אביב, ארחה תחת קורת גג אחת בכירים מהממשלה ומהמגזר הפרטי, במטרה לנתח את האתגרים המרכזיים ולעסוק בפתרונות שנרקמים בימים אלה לשיקום הכלכלה בעקבות מלחמת חרבות ברזל. בין אורחי הכבוד יהיו שר האנרגיה אלי כהן, מבקר המדינה מתניהו אנגלמן ושרת התחוברה מירי ומנכ"ל משרדה משה בן זקן, שיציגו את החזון שלהם להנעת הכלכלה הישראלית קדימה.

לצד נציגים בכירים מהממשלה,השתתפו בוועידה גם מומחים מובילים בתחום הכלכלה והתשתיות, כמו הממונה על התקציבים במשרד האוצר יוגב גרדוס, החשב הכללי רו"ח יהלי רוטנברג וסמנכ"לית וראש החטיבה העסקית בבנק לאומי ליאת שוב.

עוד השתתפו: יו"ר דירקטוריון רכבת ישראל עו"ד משה שמעוני; משנה למנכ"ל מטרו נת"ע נעה אורן; מנכ"ל מקורות עמית לנג; מנכ"ל ניו מד אנרג'י יוסי אבו; יו"ר דירקטוריון נמל אשדוד שאול שניידר; מנכ"ל בפועל חברת נמלי ישראל טיקו גדות; ראש המכון הלאומי למדיניות אקלים וסביבה, תמר זנדברג; מייסדת ומנכ"לית חברת אקו וויב פאוור אינה ברוורמן; סגנית ראש עיריית תל אביב יפו והממונה על התחבורה מיטל להבי, ועוד רבים אחרים.