לאחר האזהרה שהשמיע הבוקר (ראשון) יוגב גרדוס, הממונה על התקציבים במשרד האוצר, בוועידת "מעריב" על הפגיעה של החינוך בעתיד הכלכלי של המדינה, שלל תגובות חריפות נרשמו בזו אחר זו במערכת הפוליטית.

"מיליון עקורים, צריכים תרומות": ראש ממשלת לבנון מתחנן להפסקת אש
"עמדה מופרכת": יועמ"ש הנהלת בתי המשפט תוקף את יריב לוין

גרדוס אמר בוועידת הכלכלה ב"מעריב" כי "הבסיס לביטחון הוא כלכלה", ולאחר מכן הסביר: "הבסיס לכלכלה הוא חינוך - ואנחנו הולכים למקום לא טוב מבחינת החינוך, במגמה שהולכת ומחריפה. במגזר הערבי התוצאות הן של עולם שלישי. לדבר הזה יש השלכות על תעסוקת נשים, על הצבא ומבחינה כלכלית זה דרמטי, ולא מטופל בצורה אסטרטגית".

השרה לשוויון חברתי לשעבר ח״כ מירב כהן (יש עתיד) הגיבה על כך: "ממשלת נתניהו ממשיכה במדיניות ההכחשה ארוכת השנים שלו, לפיה בניכוי הערבים והחרדים מצבנו מצוין. אז האמת היא שמצבנו לא מצוין כבר ממזמן. בלי גיוס חובה לכולם ובלי לימודי ליבה בחינוך החרדי, נמצא את עצמנו לא רק בדירוג האשראי של קזחסטן, אלא גם בתמ״ג שלה".

מירב כהן   (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
מירב כהן (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

מרכז האופוזיציה בוועדת הכספים, ח״כ ולדימיר בליאק אמר: ״ממשלת נתניהו- סמוטריץ׳ בוחרת בשיקולים פוליטיים על פני שיקולים מקצועיים ופוגעת ביודעין בכלכלה ובביטחון מדינת ישראל. הממשלה מאז הקמתה מעניקה עדיפות מובהקת לחינוך החרדי שאינו מלמד ליבה".

ולדימיר בליאק (צילום:  אריק מרמור, פלאש 90)
ולדימיר בליאק (צילום: אריק מרמור, פלאש 90)


"המדיניות המופקרת של שר האוצר דורסת את החינוך הממלכתי, את אנשי המחר שיובילו את עתיד מדינת ישראל. כפי שראינו בשנה האחרונה, מעמד הביניים הישראלי סוחב על כתפיו את העול הכלכלי והצבאי, אך ללא לימודי ליבה הכוללים מתמטיקה, מדעים ואנגלית לכלל תלמידי ישראל לא נוכל להתמודד באופן מיטבי עם הבעיות הביטחוניות והכלכליות העומדות לפתחנו, וזו הסכנה האמיתית״.

חבר ועדת החינוך, ח"כ יבגני סובה (ישראל ביתנו) טען: "היעדר השקעה בחינוך בדרך כלל מורגשת לא במיידי ,במשך עשרות שנים נוצר מצב שיותר ויותר תלמידים במגזרים שונים מגיעים לגיל ההתבגרות ללא יכולת ממשית בשוק התעסוקה מאחר והמדינה בחסות ההסכמים הקואליציוניים מונעת מהם לקבל כלים והשכלה מתאימה".

ח''כ יבגני סובה (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
ח''כ יבגני סובה (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)

"על זה מדברים מתריעים לא רק אנשי כלכלה בישראל אלא גם כלכלנים בעלי שם עולמי. לימודי ליבה לכולם זאת לא סיסמה זאת הדרך היחידה שתוציא את מערכת החינוך מבמשבר העמוק".

ח"כ נעמה לזימי (העבודה) הוסיפה לדברים: "לצערי הרב, אני מסכימה עם כל מילה שאמר ראש אגף התקציבים. בשנתיים שבהן הממשלה הזו מכהנת, אנו רואים שוב ושוב תיעדוף של אינטרסים סקטוריאליים וקצרי טווח, וזניחת שיקולים אסטרטגיים ארוכי טווח באופן שמייצר השלכות חמורות על עתיד המדינה".

"בהקשר של החינוך מדובר בתיעדוף רשתות חרדיות פרטיות, שלא מלמדות ליב״ה ומתנהלות ללא פיקוח, על פני החינוך הממלכתי ציבורי. במקביל, ראינו השנה קיצוץ של 15% בתכניות החומש לחברה הערבית, מהלך שמעמיק את אי-שוויון ההזדמנויות, ומדיר אוכלוסיות שלמות מהשתתפות הוגנת בכלכלה והחברה הישראלית".

ח''כ נעמה לזימי (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
ח''כ נעמה לזימי (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)


"במקום להשקיע ולשקם את החינוך הציבורי ממלכתי, המדינה ממשיכה להעמיק פערים ולתעדף רשתות פרטיות ולא מפוקחות. שיקום המערכת יבוא קודם כל מהשקעה בחינוך הממלכתי ציבורי ותעדוף שלו על פני כל רשת כזו או אחרת. זו לא טעות – זו מדיניות מכוונת של ממשלת ההרס והחורבן, מדובר בממשלה מופקרת שפעם אחר פעם מתעדפת את האינטרס הפוליטי על פני האינטרס הלאומי, החלפתה היא חובתנו ותהיה הצעד לצעד הראשון בשיקום המדינה".

גם ח"כ משה קינלי טור-פז (יש עתיד) הגיב לדברי גרדוס וסבר כי "הבסיס לכלכלה ולצבא הוא חינוך והמשותף לשניהם בממשלה הנוכחית הוא הרס. ירדנו דירוג גם בחינוך. תלמידי ישראל לא למדו דבר בשנים האחרונות. לא פיתחו כלים לחשיבה יצירתית, לא קיבלו עידוד למצוינות ולא התחנכו לערכים. מערכת החינוך סובלת ממחסור במורים, באנשי טיפול ובאסטרטגית צמיחה. כך זה נראה כשיש שני חצאי שר שעסוקים רק בתקציב לחרדים".