בראיון לפודקאסט "בשביל הזיכרון" של מעריב, משתף יועז הנדל, סא"ל במילואים והשר לשעבר, על תחושותיו ומחשבותיו על מלחמת חרבות ברזל, שנה לאחר אסון 7 באוקטובר. הנדל, שהוביל הקמת יחידות חדשות במילואים כחלק מלקחי המלחמה, מספק תובנות מרתקות על המצב הביטחוני והפוליטי של ישראל. 

"ב-7 באוקטובר הסתכלנו לכל הצדדים והמדינה נעלמה", מתאר הנדל את הרגעים הראשונים של המלחמה. "לא הייתה מדינה, לא הייתה אוגדה ולא היה שום דבר שהרגשת בטוח לגביו. זה היה כאב גדול ואכזבה גדולה".

הנדל מספר כי לקח לו זמן להבין את חומרת המצב. "לקח לי כמה ימים להבין שהיינו בסכנה קיומית באותו יום", הוא מודה. "אם היינו מוצאים את עצמנו תחת מתקפה מאיראן, מחיזבאללה, מהחמאס באותו יום של בוקה ומבולקה שכולנו משתתקים, ערביי ישראל מצטרפים לזה, כמו שראינו חלק בשומרי החומות, מדינות אחרות שיש לנו אפילו איתן הסכמי שלום היו מסוגלות להיכנס לזה מלחץ ברחוב, בגלל המחשבה שאפשר להשמיד את היהודים".

יועז הנדל סא''ל במילואים ושר לשעבר (צילום: מעריב אונליין)
יועז הנדל סא''ל במילואים ושר לשעבר (צילום: מעריב אונליין)

למרות הכישלון הראשוני, הנדל מדגיש את תפקידם החיוני של אזרחים ואנשי מילואים בהצלת המצב. "מי שהציל את המצב זה אזרחים", הוא אומר. "באיזו חוכמת המונים מטורפת כמו ווייז, הם יצאו מהבית, הלכו להגן על העם והמולדת, הלכו מתוך ערבות הדדית לחלץ אנשים, נלחמו, וחלק מהם לא חזרו. בעיניי זה סיפור שלא היה קורה בשום מקום אחר בעולם". 

הנדל מתייחס גם לביקורת על הממשלה והדרג המדיני. "האחריות על השביעי באוקטובר היא של ביבי", הוא קובע. "ראש ממשלה אחראי על הכל, כמו שמפקד אחראי על הכל". עם זאת, הוא מציין גם את ההישגים האחרונים בלבנון, ומייחס אותם לאותה מנהיגות.

בנוגע לעתיד, הנדל מדבר על הקמת תנועה חדשה המורכבת מאנשי מילואים ואזרחים שהתגייסו להגנת המדינה. "החלטנו שאנחנו צריכים לכפות על המערכת הפוליטית, מלאת השיקולים האלה, שלא הבינו שמשהו השתנה במלחמה, אנחנו צריכים לכפות עליה תיקון, שיקום של מדינת ישראל", הוא מסביר.

בנוגע לשאלה האם הוא עצמו יתמודד בבחירות הבאות, הנדל מביע הסתייגות מסוימת מהפוליטיקה הנוכחית. "יש לי תחושת גועל מהפוליטיקה", הוא מודה. "אני לא מזלזל במערכת הזאת, אני מבין ששם מקבלים החלטות, ושם משפיעים על בניין המדינה ועל שיקום המדינה".

הנדל מדגיש את חשיבות ועדת חקירה לבחינת האירועים שהובילו ל-7 באוקטובר. "אני רוצה שתהיה ועדת חקירה לכל מי שהיה בעשור האחרון, בשני עשורים האחרונים. צריך לבדוק את כולם, כולל אותי", הוא אומר.

לסיכום, הנדל מביע תקווה לעתיד. "אני מקווה שיזכרו את התקופה הזאת כתקופה שבה חטפנו את המכה הכי קשה שהייתה לנו מאז השואה לעם היהודי, אבל יצאנו ממנה הרבה יותר חזקים. השמדנו את האויבים שלנו והצלחנו לשקם את החברה הישראלית, לייצר הנהגה ראויה ולהפוך את הצפון ואת הדרום למקומות הכי פורחים בארץ עם שגשוג כלכלי וחברתי".

בנצי רובין הכתב הפרלמנטרי מראיין את יועז הנדל סא''ל במילואים ושר לשעבר (צילום: מעריב אונליין)
בנצי רובין הכתב הפרלמנטרי מראיין את יועז הנדל סא''ל במילואים ושר לשעבר (צילום: מעריב אונליין)

הראיון עם הנדל מספק תובנות מעמיקות על האתגרים העומדים בפני ישראל בעקבות מלחמת חרבות ברזל. הוא מדגיש את הצורך בשינוי מהותי בגישה לביטחון ולחברה, תוך שימת דגש על אחדות, ערבות הדדית, ומנהיגות אחראית. 

הנדל קורא לבחינה מעמיקה של האירועים שהובילו למלחמה ולהפקת לקחים משמעותיים. הוא מאמין כי למרות הטראומה הקשה, ישראל יכולה לצאת מחוזקת מהמשבר אם תאמץ גישה נכונה ותפעל לשיקום החברה והמדינה.