רוב גדול של הישראלים (66%) סבורים שמדינת ישראל היא מקום טוב לחיות בו, 33% חושבים שלא ועוד 1% אינם יודעים. כך עולה מסקר "מעריב", אשר נערך על ידי "לזר מחקרים", בראשות ד"ר מנחם לזר, בשיתוף Panel4All.

אחרי שנה קשה של מלחמה, מעניין לבדוק את הממצאים בהשוואה לשנה הקודמת. מסתבר שבהשוואה לסקר שנערך ערב ראש השנה תשפ"ב (ספטמבר 2022), לפני פרוץ המלחמה, לא חל שינוי של ממש בתשובה לשאלה זו. עוד עולה מהסקר כי כמחצית מהישראלים (49%) חשים ביטחון בכל הנוגע לביטחון האישי שלהם, 23% חשים שאינם בטוחים, ו־26% אומרים שמצב הביטחון האישי שלהם הוא "ככה ככה". 2% נוספים אינם יודעים.

שני גברים תוקעים בשופר בסמוך לגבול עם לבנון (צילום: איל מרגולין, פלאש 90)
שני גברים תוקעים בשופר בסמוך לגבול עם לבנון (צילום: איל מרגולין, פלאש 90)

41% מהישראלים מרגישים בטוחים בכל הנוגע לביטחון מדינת ישראל, 30% חושבים שהמצב לא בטוח, ו־27% נוספים אומרים "ככה ככה". עוד עולה  כי כשליש מהישראלים (35%) אומרים שבעקבות אירועי השנה האחרונה, הם שקלו לעזוב את ישראל, אם לתקופה מסוימת (24%), ואם באופן קבוע (11%). עם זאת, הרוב הגדול, 65%, אומרים שלא שקלו זאת.

כוחות צה''ל בדרום לבנון (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל בדרום לבנון (צילום: דובר צה''ל)

הרוב המוחלט של הישראלים (73%) רוצים מאוד (47%) או די רוצים (26%) שילדיהם יחיו במדינת ישראל. 21% לא רוצים בכך, ועוד 6% אינם יודעים. בדומה לסקרים קודמים, גם הפעם נמצא כי מי שמרוצים יותר מהחיים בישראל, שחשים ביטחון ושרוצים לחיות ולגדל כאן את ילדיהם, הם משיבים מבוגרים, דתיים, חרדים ומצביעי מפלגות הקואליציה. חוסר שביעות רצון וחוסר ביטחון מאפיינים גם הפעם משיבים בני 44־30 (הורים צעירים), חילונים ומצביעי מפלגות האופוזיציה.

בסקר, שהתקיים בין 30 בספטמבר ל־1 באוקטובר, השתתפו 600 משיבים, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת במדינת ישראל, מגיל 18 ומעלה, יהודים וערבים. טעות הדגימה המרבית בסקר עומדת על 4%.