בציון שנה לאסון שבעה באוקטובר, המכון הישראלי לדמוקרטיה ערך סקר מיוחד בקרב האוכלוסייה הישראלית שבחן הערכות הביצוע של הדרגים הפוליטי והצבאי, תחושות הביטחון האישי, הסולידריות והצפי לגבי עתיד המדינה, דעות לגבי סיום המלחמה, שחרור החטופים והיום שאחרי ואת תפיסת איומים חיצוניים ותמיכת ארה"ב.

מחמיץ מול שער ריק: יאיר לפיד הוא כישלון פוליטי מהדהד | דרור רפאל

הערכות הביצוע של הדרגים הפוליטי והצבאי
כל צמרת ההנהגה, הפוליטית והצבאית מקבלת ציונים נמוכים עד בינוניים על תפקודם מאז ה-7.10. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד וראש הממשלה בנימין נתניהו קיבלו את הציונים הנמוכים ביותר. לגבי הדרג הצבאי, 76% מהציבור היהודי מעניקים ציונים גבוהים לכושר הלחימה של צה"ל.

תחושות הביטחון האישי, הסולידריות והצפי לגבי עתיד המדינה
כשני שלישים מהציבור הישראלי מדווחים על הרעה בתחושת הביטחון האישי מאז ה-7.10. מיעוט בלבד (26%) מעריכים את רמת הסולידריות בחברה הישראלית כגבוהה, לעומת 54% בדצמבר 2023, שהיה שיא בהערכת הסולידריות ברוח "ביחד ננצח". הציבור היהודי חצוי בין אופטימיים לפסימיים לגבי העתיד של מדינת ישראל. בציבור הערבי, יש רוב לפסימיים.

סיום המלחמה, שחרור החטופים והיום שאחרי
רוב ברור (62%) רואים בהשבת החטופים את המטרה העיקרית של ישראל, רק 29% מצביעים על מיטוט החמאס כמטרה העיקרית. רוב קטן (53%) סבורים שהגיע הזמן לסיים את המלחמה בעזה, כמחצית מהם מסבירים את עמדתם בכך שהמשך הלחימה מסכן את חיי החטופים.

רק 8% מהיהודים חושבים כי רצוי שהרשות הפלסטינית תשלוט בעזה אחרי המלחמה. בקרב הערבים – 30%. רק 23% מהציבור מעניקים לנתניהו ציון גבוה על חלקו במו"מ על עסקת שחרור החטופים, 27% לצוות המשא ומתן הישראלי, ו-13% למדינות המתווכות.

איומים חיצוניים ותמיכת ארה"ב
השיעור הגבוה ביותר מכלל הציבור (38%) מצביעים על מלחמה כוללת רב-זירתית כאיום החיצוני הגדול ביותר על מדינת ישראל. הסכסוך הישראלי-פלסטיני מופיע במקום האחרון במדרג האיומים החיצוניים (8.5%). יחסי ישראל-ארה"ב: מיעוט קטן בלבד סבורים שגבוהים הסיכויים שארה"ב תצמצם באופן דרמטי את הסיוע הצבאי לישראל.

סקר מיוחד לציון שנה לאירועי ה-7 באוקטובר ולמלחמת חרבות ברזל נערך על ידי פרופ' תמר הרמן, ד"ר ליאור יוחנני וירון קפלן ממרכז ויטרבי לחקר דעת קהל ומדיניות במכון הישראלי לדמוקרטיה. הסקר התבסס על מדגם מייצג של כלל האוכלוסייה בישראל בגילים 18 ומעלה, וכולל 1,000 מרואיינים, המהווים מדגם ארצי מייצג של כלל האוכלוסייה הבוגרת בישראל בגילאי 18 ומעלה. טעות הדגימה המרבית לכלל המדגם 3.10% ± ברמת ביטחון של 95%.