בראיון נרחב לפודקאסט "הגורמים המעורים" במעריב, שרת המדע, החדשנות והטכנולוגיה וחה"כ מהליכוד, גילה גמליאל, התייחסה למצב המדיני-ביטחוני של ישראל לאחר שנה קשה של מלחמה ולנושאים פוליטיים בוערים על סדר היום. 

גמליאל, שמכהנת גם כמשקיפה בקבינט המדיני-ביטחוני, אמרה על המצב מול חמאס ברצועת עזה, שנה לאחר שבוע באוקטובר הטרגי שבו 101 ישראלים עדיין מוחזקים כחטופים: "המדיניות השתנתה - אין יותר סבבי לחימה. אנחנו נלחמים עד שהחטופים יוחזרו הביתה". לדבריה, צה"ל חיסל את גדודי חמאס והיעד הבא הוא שבירת יכולת השליטה שלהם באוכלוסייה האזרחית, בין היתר באמצעות שליטה במנגנוני הסיוע ההומניטרי.

גילה גמליאל שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה וח''כית מטעם הליכוד (צילום: מעריב אונליין)
גילה גמליאל שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה וח''כית מטעם הליכוד (צילום: מעריב אונליין)

גמליאל דחתה ביקורת על כך שגם היום, שנה אחרי 7 באוקטובר, לא הושגה עסקת חטופים עם חמאס. "פשוט מטעים את הציבור. חמאס לא היה ועדיין אינו מוכן להתקדם עם העסקה", אמרה והוסיפה כי לחמאס לא תהיה ברירה אלא להחזיר את החטופים. "אנחנו פועלים בכל הרמות, גלוי וסמוי, כדי שזה יקרה כמה שיותר מהר".

השרה התייחסה גם לגזרה הצפונית ולמאבק מול איראן וארגון חיזבאללה. "מדובר פה במלחמת דת של האסלאם הרדיקלי. הם רוצים לחסל את ישראל כי אנחנו העדות החיה לאמיתות התנ"ך והחזרת העם היהודי לציון", אמרה. גמליאל הדגישה כי איראן לא תורשה להשיג נשק גרעיני שיאיים על ישראל והעולם כולו, וכי תהיה תגובה ישראלית חריפה להתקפות האיראניות האחרונות. 

אנה ברסקי, כתבת פוליטית-מדינית וגילה גמליאל שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה וח''כית מטעם הליכוד (צילום: מעריב אונליין)
אנה ברסקי, כתבת פוליטית-מדינית וגילה גמליאל שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה וח''כית מטעם הליכוד (צילום: מעריב אונליין)

גמליאל התייחסה בהרחבה לאפשרות לשינוי משטר באיראן בסיוע כוחות האופוזיציה במדינה. היא סיפרה על קשריה המיוחדים שלה עם בנו של השאה האחרון, הנסיך רזא כורש עלי פהלווי, וציינה כי "יש אהבה אדירה בין העם האיראני לישראל". גמליאל הזכירה את ביקורו של הנסיך הגולה  בישראל, ואמרה שהיהודים האיראנים "בכו מהתרגשות כשראו אותו, על הקשר העמוק בין העמים".

 לדברי גמליאל, יש לתמוך בשאיפות האופוזיציה האיראנית להפיל את משטר האייתולות. "התובנה צריכה לחלחל שברגע שלאיראן יהיה נשק גרעיני, זו סכנה קיומית לא רק לישראל אלא לעולם כולו", אמרה. 

לדבריה, ישנו "פוטנציאל מטורף" לשיתוף פעולה בין ישראל לאיראן בתחומי המים, הזיהום והטכנולוגיה, אם ישתנה המשטר. "אני מאמינה שהעם האיראני שכל כך סובל, בסופו של דבר ינצח וישיג את החופש שלו מהמשטר", הוסיפה.

בחזית הפוליטית, גמליאל קראה לחברי האופוזיציה, בני גנץ, גדי אייזנקוט, יאיר לפיד ואביגדור ליברמן, להצטרף לממשלת האחדות בראשות נתניהו. לדבריה, בשעת מלחמה יש לשים את השיקולים הפוליטיים בצד ולפעול למען העם והמדינה. השרה דחתה טענות שלפיהן קבינט המלחמה הפך לפורום טקסי בלבד, וכי ההחלטות מתקבלות בפורומים מצומצמים יותר. "מי שאומר את זה לא מבין את תפקיד הקבינט", הגיבה. "הקבינט דן באסטרטגיה הכוללת, לא בכל מבצע פרטני". 

השרה הביעה אופטימיות זהירה לגבי סיכויי הליכוד לשמר את השלטון בבחירות הבאות, על אף אירועי 7.10, המלחמה ועוד קודם לכן - סערת הרפורמה המשפטית, ממנה החלה ממשלת הליכוד הנוכחית את כהונתה. "אם נשקם את החוסן הלאומי - מכאן נצליח גם פוליטית", אמרה. היא קראה לשינוי שיטת הממשל כדי לאפשר ייצוג טוב יותר של העם בכנסת.

ח''כ גילה גמליאל, הנסיך רזא פהלווי, שרה נתניהו וראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: דוברות)
ח''כ גילה גמליאל, הנסיך רזא פהלווי, שרה נתניהו וראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: דוברות)

לסיכום, גמליאל הבהירה כי יש צורך בוועדת חקירה לאירועי שבעה באוקטובר, שתהיה מקובלת על רוב רחב של הציבור ותוכל לתת מענה הן למשפחות החטופים והן לתושבי האזורים שנפגעו. "הוועדה חייבת לקום ברוב של מעל 70 ח"כים, ועל כולנו יהיה לקבל את מסקנותיה כדי להביא לשיקום הנדרש", סיכמה.