הצהרתו האחרונה של נשיא צרפת, עמנואל מקרון, הקוראת להטלת אמברגו נשק על ישראל, מעוררת זעם ותחושות קשות בקרב הקהילה היהודית בצרפת ומחוצה לה. מקרון, שהביע את דאגתו מהמצב ברצועת עזה, טען כי ישראל צריכה להפסיק את הלחימה, והביע תקווה שמנהיגים נוספים יצטרפו לקריאתו להפסקת אש.

ראש ממשלת צרפת הזכיר את מקרון בנאומו, וזה לא נגמר טוב

ראש הממשלה בנימין נתניהו השיב לדבריו של מקרון בצורה תקיפה ואמר: "ישראל תנצח עמכם או בלעדיכם – אך הבושה שלכם תהדהד הרבה אחרי שישראל תנצח". השיחה הטלפונית בין השניים לא הצליחה להרגיע את הרוחות, ונתניהו הדגיש כי ישראל מצפה מידידיה לתמוך בה, ולא להטיל עליה מגבלות נוספות שיחזקו את אויביה.

חבר הפרלמנט הצרפתי לשעבר, מאיר חביב, גינה את דברי מקרון והצהיר: "איזו בושה! ערב אירועי הזיכרון של ה-7 באוקטובר, עמנואל מקרון דורש להפסיק את משלוחי הנשק לישראל! זו אכזבה עצומה, בעיקר כשהוא יודע שישראל מותקפת ומנהלת מלחמה בטרור המאיים על קיומה". גם השרה מאי גולן הצטרפה לביקורת והוסיפה כי תמיכתו של מקרון באמברגו מעלה השוואות לתקופות חשוכות בהיסטוריה, וציינה כי מדובר ב"אנטישמיות המוגשת בעטיפה של פרוגרסיביות".

הרב מנחם מרגולין, העומד בראש קהילה יהודית באירופה, אמר: "העובדה שמקרון בחר לגנות את ישראל במקום לשבח אותה על מאבקה בטרור, היא עידוד של עלילות הדם שמתרחבות מדי יום. ההשלכות על האנטישמיות ברחבי אירופה יהיו הרסניות".

יש הטוענים כי מאחורי הצהרתו של מקרון עומדים אינטרסים פוליטיים וכלכליים הקשורים ליחסיו עם קטאר. הצהרתו באה לאחר ביקורו של שר החוץ הצרפתי בקטאר, שם דנו השניים במצב בעזה ובלבנון, תוך עיסוק באינטרסים של קטאר ואיראן, התומכות בארגוני הטרור חמאס וחיזבאללה. מומחים מצביעים על כך שקטאר התחייבה להשקיע 10 מיליארד יורו בחברות סטארט-אפ וקרנות השקעה בצרפת, וטוענים כי ייתכן שזהו המניע המרכזי מאחורי הצהרותיו של מקרון.

גם הרב זמיר איסייב, רבה של הקהילה הספרדית-גיאורגית בבאקו, התייחס לדבריו של מקרון ואמר: "מדוע הצהרות אלו נשמעות כאילו נכתבו על ידי משרד החוץ הקטארי?". איסייב ציין כי לצרפת אין בעיה לשלוח נשק למדינות עוינות לישראל, וציין ש"גם אזרבייג'ן, בת בריתה של ישראל, סובלת מיחסה העוין של צרפת, בדיוק כמו ישראל." הרב איסייב הביע דאגה מניסיונות צרפת לערער את מאמציהן של ישראל ובעלות בריתה במאבק בטרור.