הקבינט המדיני-ביטחוני מתכנס הערב בקריה לדיון שהוגדר כמכריע, כאשר במוקד - סוגיית התגובה הישראלית על מתקפת הטילים האיראנית. לדיון זה קדמה שורה של התייעצויות בפורמטים שונים, אותן זימן ראש הממשלה, בנימין נתניהו על מנת לבחון את כלל האפשרויות והתכניות לתגובה.

בין האופציות שעלו במהלך הדיונים המקדימים: תקיפת מטרות צבאיות, פעולות חשאיות נגד בכירי המשטר האיראני, בתוך איראן ומחוצה לה, תקיפת מתקני הנפט - וגם תקיפה של תכנית הגרעין האיראנית. 

הממשל האמריקני הנמצא בישורת האחרונה לקראת הבחירות לנשיאות, עוקב בדאגה אחרי הדיונים המתקיימים בישראל. המסר שהועבר במספר הזדמנויות מוושינגטון לדרג המדיני בישראל היה ברור: להוריד מהפרק את האפשרויות הכי קטלניות, כמו תקיפת הגרעין או תקיפת מתקני הנפט ולהתמקד באופציות היותר מתונות, כאלה שלא צפויות להוביל להסלמה מסוכנת ולמלחמה אזורית כוללת, מה שעלול לסבך את ארצות הברית בתקופה הכי רגישה , ערב בחירות לנשיאות. 

הסוף לשמועות: בקטאר חשפו לאן נעלם קאאני והתשובה מפתיעה ביותר I דיווח

רגע לפני שתוקפים באיראן: המסר שבקבינט חייבים ללמוד מלבנון

ברקע החשש האמריקני מתגובה ישראלית אפשרית אתמול ( רביעי) התקיימה שיחת טלפון משולשת, בין הנשיא האמריקני, ג'ו ביידן, סגניתו, קמלה האריס וראש הממשלה נתניהו.

דוברת הבית הלבן קארין ז'אן פייר התייחסה לשיחה ואמרה כי היא הייתה "ישירה ופרודוקטיבית". עוד נמסר כי השיחה ארכה 30 דקות ( מטעם לשכת ראש הממשלה נטען כי השיחה ארכה כ-45 דקות) , וכי נמשכות השיחות העל התקיפה הצפויה באיראן. 

הודעת הבית הלבן בעקבות השיחה נוסחה ברוח דומה, בעוד שלשכת רה"מ נתניהו נמנעה מלפרסם הודעה על שיחת הטלפון שלו עם נשיא ארצות הברית וסגניתו. על פי דיווח מהרשת ה-ABC האמריקנית, נתניהו לא הציג תוכנית מגובשת לתגובה צבאית כנגד איראן, אך למרות זאת, הממשל האמריקני הביא שביעות רצון מהגישה הזהירה שנקטה ישראל בהתמודדות עם התקפת הטילים האיראנית.

יירוט טילים איראניים (צילום: REUTERS/Amir Cohen)
יירוט טילים איראניים (צילום: REUTERS/Amir Cohen)

עוד דווח כי הפרטים שהוצגו בשיחה התקבלו באהדה, כאשר האמריקנים הדגישו את רצונם: "לשמר את התקיפות הישראליות בתחום הקונבנציונלי בלבד". הבכירים האמריקנים ציינו כי ישראל פתוחה לדיון על אופן התגובה - מה שמבחינת הבית הלבן חשוב במיוחד לאחר שקיבלו עדכון על חיסול מזכ"ל חזבאללה, חסן נסראללה, כמעט בזמן אמת ולא מבעוד מועד.

לאחר שיחת נתניהו- ביידן - האריס וכינוס הקבינט המדיני-ביטחוני , שר הביטחון יואב גלנט צפוי לקבל מראש הממשלה אישור לטוס לוושינגטון, לסדרת פגישות בפנטגון. אולם. טרם נקבע מועד הביקור , על פי הערכה, גלנט לא צפוי להמריא לארצות הברית לפני יום כיפור.