מדינות המפרץ מפעילות לחץ על ארצות הברית במטרה למנוע תקיפה ישראלית על מתקני הנפט של איראן, כך דווח אמש (חמישי) בסוכנות הידיעות רויטרס. על פי שלושה מקורות המעורים בפרטים, החשש העיקרי הוא מפני הסלמה אזורית שעלולה לסכן גם את מתקני הנפט של מדינות המפרץ עצמן.

במסגרת מאמציהן להימנע מהיקלעות לעימות, מדינות כמו סעודיה, איחוד האמירויות וקטאר מסרבות לאפשר לישראל שימוש במרחב האווירי שלהן לצורך תקיפה אפשרית באיראן. עמדה זו הובהרה לממשל האמריקאי בוושינגטון.

הזיגזג של מדינות המפרץ מאיים להקריס את מטריית ההגנה האמריקאית | ד"ר ענת הוכברג-מרום‎‎
התקרבות מפתיעה: כך נראים המגעים בין נתניהו לביידן בנוגע לאיראן

הצעדים הללו מגיעים בעקבות מאמץ דיפלומטי איראני לשכנע את שכנותיה הסוניות במפרץ להפעיל את השפעתן על ארצות הברית. גורמים בכירים איראנים מסרו לרויטרס כי טהרן הבהירה לסעודיה שלא תוכל להבטיח את ביטחון מתקני הנפט באזור אם ישראל תקבל סיוע כלשהו בתקיפה.

עלי שיהאבי, אנליסט סעודי המקורב לחצר המלוכה, ציטט את האיראנים באומרם: "אם מדינות המפרץ יפתחו את המרחב האווירי שלהן לישראל, זה יהיה מעשה מלחמה". דיפלומט איראני הוסיף כי טהרן העבירה מסר ברור לסעודים, לפיו בעלות בריתה במדינות כמו עיראק או תימן עלולות להגיב אם תהיה תמיכה אזורית בישראל נגד איראן.

הנושא עמד במרכז השיחות ביום רביעי בין יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, לבין שר החוץ האיראני, עבאס עראקצ'י, שערך סיור במפרץ. ביקורו של השר האיראני, יחד עם התקשורת בין סעודיה לארצות הברית ברמת משרד ההגנה, מהווים חלק ממאמץ מתואם לטפל במשבר.

גורם בוושינגטון המעורה בדיונים אישר לרויטרס כי גורמים במפרץ היו בקשר עם עמיתיהם האמריקנים והביעו דאגה מההיקף האפשרי של התגובה הצפויה של ישראל. עם זאת, הבית הלבן סירב להבטיח שהתקיפה תהיה מדודה, גם לאחר שיחה בין ראש הממשלה נתניהו לנשיא ביידן.

מטוס חיל האוויר F-35 (צילום: באדיבות דובר צה''ל)
מטוס חיל האוויר F-35 (צילום: באדיבות דובר צה''ל)

החשש בסעודיה התגבר במיוחד לאור השיח על האפשרות שיעד התקיפה יהיה מתקני הנפט. האיום האיראני על ביטחון מתקני הנפט הסעודיים במקרה של סיוע לישראל מהווה גורם משמעותי בשיקולי המדינות באזור. המצב המתוח ממחיש את המורכבות הגיאופוליטית באזור המפרץ, כאשר מדינות האזור מנסות לנווט בין האינטרסים שלהן, היחסים עם ארצות הברית, והחשש מפני הסלמה אזורית.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארצות הברית ג'ו ביידן השיגו התקדמות משמעותית בשיחת טלפון שקיימו לאחרונה. על פי דיווח של ברק רביד, המסתמך על שלושה בכירים אמריקאים וישראלים, השניים הגיעו להבנות לגבי היקף פעולת התגמול הישראלית המתוכננת נגד איראן.

הבכירים מסרו כי שיחת ביידן-נתניהו היוותה את שיאן של סדרת התייעצויות בין ממשל ביידן לממשלת ישראל. התייעצויות אלו התקיימו במהלך השבועיים האחרונים ועסקו בהיקף התגובה הישראלית למתקפת הטילים האיראנית. בעקבות השיחה בין המנהיגים, בכיר אמריקאי ציין כי הממשל האמריקאי "קצת פחות מודאג" מהתגובה הישראלית הצפויה נגד איראן. בכיר אמריקאי נוסף הוסיף בשיחה עם רביד: "אנחנו מתקדמים בכיוון הנכון".

התפתחות זו מצביעה על מאמצים דיפלומטיים משמעותיים בין ישראל לארצות הברית לתיאום עמדות ולמציאת איזון בתגובה למתקפה האיראנית. היא גם מדגישה את החשיבות שמייחסות שתי המדינות לשיתוף פעולה הדוק בנושאים אסטרטגיים במזרח התיכון. עם זאת, הפרטים המדויקים של ההבנות שהושגו לא נחשפו, וייתכן שיתבררו בימים הקרובים.