מגישי 103FM ינון מגל וברק סרי שוחחו בתוכניתם הבוקר (ראשון) על ההיסטוריה של 7 באוקטובר שנמצאת בבתים של יישובי וקיבוצי העוטף ועל השסע בחברה הישראלית שהחל להיווצר בתקופת הרפורמה המשפטית. בהמשך יצא מגל נגד מי שהוא תופס כסרבנים ופוגעים בביטחון המדינה.

סרי: "היה כיפור בלי בתי יובל. בשנים האחרונות היא התחזקה כדי שבאמת תהיה לה הקלה ושהיא תרגיש יותר טוב. אצלנו כל שנה מגיעים מבית הכנסת, היא מחכה בבית עם תה, עם קפה, עם קליק, עם עוגות. חסרונה מורגש כל הזמן וזה הרבה יותר דרמטי בימי התשובה, בין ראש השנה לכיפור, בכיפור. היא השאירה חלל גדול. אני רוצה להגיד מילה טובה לשרה רגב, שהיום הממשלה תתכנס ותחליט על יום אבל לאומי. זה חשוב, זה במקום וזה מתבקש, יום האבל יהיה במתכונת של ימי הזיכרון, הדגלים בחצי התורן, טקסים, מסעדות ייסגרו, בתי קולנוע, בדיוק כמו שאנחנו מכירים מיום הזיכרון לחללי צה"ל. היו כאן ניסיונות בחודשים האחרונים להפוך את יום הטבח, היום הקשה שאנחנו חייבים לזכור אותו, לצרוב אותו בתודעה שבני הנינים במאות השנים הקרובות יזכרו את היום הרע הזה".

עשרות שיגורים נורו הלילה מלבנון לעבר יישובי הגליל; מטח לחיפה והקריות
מגדלי עזריאלי היו קורסים: מתקפת הענק שחמאס תכנן על תל אביב נחשפת

"יש גילויים ב'ניו יורק טיימס' וב'פוסט' על התוכניות השטניות שתכננו לפני. אנחנו חייבים להנציח. בערב יום כיפור בבוקר מוקדם נסעתי לסיור ביישובי העוטף. כבר הייתי שם, אבל הייתה הזדמנות לקחת קבוצה של 12 אנשים מבוגרים ולעשות סיור. עברתי בבארי, שנה אחרי, אתה רואה שחלק גדול מהבתים נהרסו. הבית של משפחת שרעבי, הבית של פסי, רואים שטחים פתוחים, ריקים לחלוטין, אין שום זכר. הסתובבנו בין הבתים, כולל המרפאה המפורסמת ובתים נוספים, ורואים שכל בית הוא היסטוריה לדורות הבאים, כל בית חייב להישאר. יש ויכוחים האם להרוס. יש שאומרים שהם לא רוצים לחיות באתר הנצחה. מצד שני, יש כאלה שאומרים מה שאני חושב, שלפחות חלק מהבתים בהם התבצע הטבח".

הבית של פסי  (צילום: מיכה בריקמן)
הבית של פסי (צילום: מיכה בריקמן)
  

בהמשך התייחסו המגישים לסערת פרופ' איתי בנימיני שנכנס עם ארטיק לעזרת נשים בתפילת יום הכיפורים. 

מגל: "יש לי בקשה אחת מהפרופ' הנכבד ממכון ויצמן. מר בנימיני, אם אתה באמת רוצה להראות שאתה איש עקרונות, תעשה את אותו דבר ברמדאן בעזרת נשים, אם תעשה את זה נגיד שאפו".

סרי: "למה דווקא אותו להדהד?".

מגל: "לא ראינו כבר פרופסורים ממכון ויצמן דפקטים?".

בהמשך יצא מגל נגד מי שהוא תופס כסרבנים ופוגעים בביטחון המדינה. "חמאס לא עשה את זה בגלל שמפריע לו עילת הסבירות או הרפורמה. הוא עשה את זה כי היו אנשים שפגעו בצבא ובביטחון. וכשהוא קורא ששקמה צייצה לא יהיה להם צבא בספטמבר, הם הבינו. יש הרבה דברים שממשלות עושות שהאופוזיציה מתנגדת להן, אף פעם לא היה אירוע שקרעו את הצבא ופגעו בביטחון. בסוף אין שום שוחד בצוללות. מדינת ישראל הרוויחה חצי טריליון מהגז שקראו לו שוד הגז. יש חונטה ששולטת במדינה".

סרי: "שנים עבדתי עם חרדים. אם נניח תקום עכשיו ממשלה אחרת, חילונית לעילא ועילא, שתחליט לפגוע בשבת, היו קמים כאן חרדים, דתיים ומסורתיים שאומרים לא יקום ולא יהיה. במהפכה המשפטית היה ניסיון בוטה להחליש את מערכת המשפט ובית המשפט העליון. אם נתניהו ייבחר בבחירות הקרובות, הוא יעשה את זה ויעשה את זה בגדול, והנה הגיעה עת הנקמה על כתבי האישום שהגישו נגדו. והנה הגיעו אנשים שמשרתים ביחידות הכי מובחרות, יזמים, אנשי הייטק, שאמרו שאם הם רוצים לשנות את פני המדינה ולהחליש את הדמוקרטיה, הם לא רוצים לשרת שלטון כזה. זה לא עניין של החלטה שהשלטון הזה לא מקובל. אותם אנשים טובים שלמרות כל ההפחדות שלכם, באו, התגייסו מעל 100 אחוז גיוס. הם כמו אחרון החיילים הסדירים. אתם טענתם נגדם. מבטיח לך שאם תקום כאן ממשלה חילונית שתחליט להפעיל יום חולין ביום כיפור, תמחה עד השמיים ותאיים בכל מה שקשור אליך כי זה דבר שיפגע בך ויגרום לך להחליט שזו לא המדינה שלך".

מגל: "המצב הוא לא שקמה ממשלה ומחליטה לחלל שבת. המצב כרגע לא מתוקן, יש פה אליטה ששולטת במדינה. צדקת במה שאמרת, שהיה רצון להחליש את מערכת המשפט כי מערכת המשפט חזקה מדי, וצריך לתקן את זה. זה לא מצב תקין המצב בו יש מערכת שחזקה יותר מהאחרות. הכוונה היא לחזק את הדמוקרטיה. כרגע הדמוקרטיה חלשה, צריך לחזק אותה. האנשים מרגישים שהקול שלהם הוא פחות שווה מקולות של אנשים שאתה מגדיר אותם מלח הארץ, נותנים, משלמים יותר מיסים. בדמוקרטיה לכל אחד יש קול שווה".

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm