הממשלה החליטה היום על קביעת יום זיכרון נוסף לציון אירועי ה-7 באוקטובר, ב-27 באוקטובר, צעד שעורר ביקורת חריפה מצד משפחות נפגעי הטרור ומשפחות החטופים. על פי ההחלטה, יום כ"ה בתשרי ייקבע כיום אבל לאומי. אולם, פורום הזיכרון הלאומי, המאגד משפחות שכולות, פצועים, תושבי עוטף עזה והצפון, מפקדים ולוחמים, הביע התנגדות נחרצת למהלך. כמו גם משפחות חטופים - "לממשלה הזאת יש רק דבר אחד להחליט עליו וזה התפטרותה", אמר למעריב יהודה כהן, אביו של החייל החטוף נמרוד כהן.

במכתב זועם ששלח פורום הזיכרון הלאומי לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשרה מירי רגב, נכתב: "אנו דורשים תיקון מיידי של ההחלטה. יש להנציח את גבורתם של החיילים והאזרחים ואת ניצחון העם, ולא לצבוע את היום רק בעצב ובאבל."

יהודה כהן, אביו של החייל החטוף נמרוד כהן, מתח ביקורת חריפה על החלטת הממשלה בראיון למעריב ואמר: "עצם העובדה שהממשלה הזאת, שאחראית למחדל של השביעי באוקטובר, מתעסקת בטקסים להנצחה - אין לה שום זכות לעשות את זה." כהן הוסיף: "במיוחד לא לפני שהאירוע הסתיים ואומר שגם החטופים, כל החטופים, שוחררו וגם יש הפסקת אש. בזמן מלחמה שנגרמה בגלל מחדל של הממשלה הזאת, היא מתעסקת בטקסים ותארים. פשוט חוצפה. הממשלה הזאת צריכה פשוט להעלים את עצמה."

מירי רגב (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
מירי רגב (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

בהתייחסו לרעיון של שני ימי זיכרון, כהן אמר: "הבנתי שהם רוצים לשים שני ימים, אחד השביעי באוקטובר ואחד ליראי שמיים יום אחרי שמחת תורה. משהו כזה, דבר מגוחך בפני עצמו." כהן הדגיש כי קביעת יום זיכרון בעת שהאירוע טרם הסתיים ובזמן שחטופים עדיין מוחזקים בעזה היא בעייתית: "ימי זיכרון? הבן שלי עוד חי, ימי זיכרון בזמן שהאירוע עוד לא הסתיים."

לדבריו, "יום זיכרון נוסף על ידי הממשלה מסיט את תשומת הלב מהמאמצים לשחרור החטופים. זה בדיוק כמו העניין שנתניהו אומר 'אנחנו נמשיך להילחם כדי שלא יהיה עוד שביעי באוקטובר', כאילו שהשביעי באוקטובר קרה אי שם מהשמיים ובזמן ממשלה אחרת."

בתגובה להחלטה, משפחות החטופים ותומכיהן הודיעו כי ימשיכו במאבקם להעלאת המודעות לגורל יקיריהם ולהחזרתם הביתה. "אנחנו ממשיכים להילחם, אין לנו ברירה אחרת", אמר כהן. "גם בארץ, גם בחו"ל, בתקשורת, ברחוב - להעלות מודעות, להשאיר את הנושא בסדר עדיפויות שלא ישכחו מזה."

בנימין נתניהו בפנייה למזכ"ל האו"ם. קרדיט: לשכת ראש הממשלה (צילום :לשכת ראש הממשלה)

כהן חתם את דבריו בניתוח של דעת הקהל בישראל: "אפשר לחלק את הציבור לארבע קבוצות. יש כמובן את אנשי האידיאולוגיה הימנית הקיצונית שהם בכלל מתעדפים רעיון על פני בני אדם. זה אומר התנחלויות והדתה, השתלטות על מוסדות המדינה. יש את הביביסטים שבעצם מה שהכי חשוב זה ביבי, לא אכפת להם. יש את רוב הציבור הדומם שבאיזשהו מובן כן רוצים שהחטופים יחזרו, עוד עניין מוסרי וכולי, אבל יש להם את היומיום שלהם. ויש את אלה שאיתנו, אקטיביים שמפגינים איתנו למען עסקה."