בעוד כשבועיים צפוי להתקיים טקס ממלכתי נוסף לציון ה-7 באוקטובר, זאת לאחר שהממשלה אישרה את הצעתה של שרת התחבורה מירי רגב לקיום יום אבל לאומי לציון טבח שבעה באוקטובר בתאריך העברי כ"ה תשרי. לפי ההצעה, יום הזיכרון יצוין החל מכ"ד בתשרי בערב, יומיים אחרי שמחת תורה.

עיתונאית 12 מיכל פעילן דיווחה הערב (ראשון) כי מי שינאם מטעם המשפחות השכולות בטקס לא יהיה בן משפחה שכולה, אלא נשיא המדינה, ראש הממשלה ויו"ר ארגון נפגעי פעולות האיבה. הסיבה לכך נובעת ככל הנראה מכך שבניגוד לטקס המוקלט ב-7 באוקטובר, הטקס הנוכחי צפוי להתקיים במתכונת של שידור חי ובממשלה חוששים מצעקות שיופנו לעבר ראש הממשלה בנימין נתניהו.

בשיחה שקיימה עם אייבי מוזס, יו"ר ארגון נפגעי פעולות האיבה, שאלה פעילן: "אני מבינה שמבחינת נציג המשפחות, מי שינאם בטקס זה אתה?", מוזס השיב: "נכון". פעילן שאלה מדוע לא מישהו שאכן נפגע מה-7 באוקטובר ומוזס השיב בהיסוס: "הם לא רצו שאף אחד, אה.... משרד ההסברה ביקש שאני אנאם, כי את יודעת, מופיע שם גם ראש הממשלה וגם הנשיא. לא רוצים שיהיה צעקות או דברים כאלה".

אייבי מוזס  (צילום: רענן כהן)
אייבי מוזס (צילום: רענן כהן)

עוד הוסיפה לשאול: "מה המשפחות אומרות על זה? אין מישהו שרוצה לנאום?", ומוזס ענה: "יש להם תפקידים אחרים, הם יניחו זרים, מי שירצה, אני מאמין שלא כולם ירצו. יש כבר כמה שהתנגדו". פעילן הקשתה ואמרה: "בסוף אם זה טקס של השבעה באוקטובר, נראה לי מוזר שלא נואם אף אחד מהמשפחות הרלוונטיות".

"נכון, נכון. אנחנו בשנה שעברה הבאנו מישהי מהמשפחות ואני הזמנתי אותה לשאת כמה דברים ומשרד ההסברה מאוד מאוד כעסו. כל הסיפור הזה טעון כל כך", אמר מוזס בהתייחסות לאירוע שהתקיים בטקס יום הזיכרון האחרון בהר הרצל, כאשר אמו של גיא אילוז, שנחטף לעזה ונרצח בשבי, פנתה לנתניהו במהלך נאומו ואמרה לו: "אין לי קבר לעלות אליו, תחזיר לנו אותם".

בנימין נתניהו ביום הזיכרון לחללי צה''ל 2024 (צילום: Arie Leib Abrams/Flash90)
בנימין נתניהו ביום הזיכרון לחללי צה''ל 2024 (צילום: Arie Leib Abrams/Flash90)

קיבוץ בארי הודיע בתגובה לדיווח: "אנחנו עדיין מעבירים את מתינו לקבורה באדמת בארי, אנחנו עדיין פועלים ללא לאות בניסיון להחזיר את חטופינו. בשבוע שעבר ציינו בבארי את יום השנה לטבח בטקס מכובד ועצוב מאוד. התקיים גם טקס לאומי וטקס ממלכתי. אנחנו בקיבוץ בארי לא רואים שום סיבה לציין שוב בשנה זו את היום הנורא בטקסים נוספים". 

"לגבי שנה הבאה והלאה - אם לא ניתן לקיים את יום האבל במועד העברי בו התבצע הטבח, חג שמחת תורה, צריך לציינו בתאריך הלועזי, 7.10. ציון יום אבל בתאריך עברי שלא מייצג דבר נראה לנו לא רלוונטי וחוטא למטרה. ולכן אנו  מבקשים לציין את יום האבל הלאומי בתאריך ה7.10 עצמו, ולא להסתמך על תאריך עברי, ונבקש מהממשלה להיות קשובה לכך. עבורנו, שספגנו על בשרנו ונפשותינו את הנורא מכל, שאיבדנו כלכך הרבה ביום המקולל הזה - לעד הוא ישאר יום מקולל והוא היום בו נתאבל ביתר שאת משאר ימי השנה, הקשים לנו גם כן, עדיין".