גורם באו"ם הודיע ביום שישי כי כוחות צה"ל ירו על מגדל שמירה של יוניפי"ל בבסיס א-נאקורה בדרום לבנון ובהמשך הודיע הכוח הצבאי לשמירת שלום מטעם האו"ם כי שני שומרים ששהו בעמדות של הארגון בא-נאקורה ובאזור נפגעו ונזקקו לטיפול רפואי. אתמול שלח ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר למזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, ואמר כי "הגיע הזמן שתוציא את יוניפי"ל ממעוזי חיזבאללה וממרחבי הלחימה".  היום מסר הנציב העליון מטעם האיחוד האירופי הצהרה הנוגעת למתיחות על הגבול, וקרא לגנות את ההתקפות נגד משלחות האו"ם, בדגש על יוניפי"ל.

בהצהרה נכתב כי "האיחוד האירופי מביע את דאגתו הכבדה מההסלמה האחרונה לאורך הקו הכחול. האיחוד האירופי מגנה את כל ההתקפות נגד משלחות האו"ם. היא מביעה דאגה כבדה במיוחד בנוגע להתקפות של צבא ההגנה הישראלי (צה"ל) נגד כוח הביניים של האו"ם בלבנון (יוניפי"ל), אשר הותירו מספר שומרי שלום פצועים. התקפות כאלה נגד שומרי השלום של האו"ם מהוות הפרה חמורה של החוק הבינלאומי ואינן מקובלות לחלוטין. התקפות אלו חייבות להיפסק מיד".

עוד נכתב, כי "על כל השחקנים מוטלת החובה לנקוט באמצעים הדרושים כדי להבטיח את שלומם וביטחונם של אנשי האו"ם ורכושם ולכבד את אי-ההפרה של שטחי האו"ם בכל עת. אנו ממתינים בדחיפות להסברים ולחקירה יסודית של הרשויות הישראליות על התקיפות נגד יוניפי"ל, הממלאת תפקיד מהותי ביציבות דרום לבנון".

"אנו קוראים לכל הצדדים לקיים באופן מלא את התחייבויותיהם להבטיח את הבטיחות והביטחון של אנשי יוניפי"ל בכל עת, ולאפשר ליוניפי"ל להמשיך ליישם את המנדט שלה", אמר הנציב. "החיילים ואנשי הצוות האחרים של יוניפי"ל, לה תורמות כיום שש עשרה מדינות חברות באיחוד האירופי, עובדים בתנאים קשים בהגנה על השלום והביטחון הבינלאומיים. האיחוד האירופי מכבד את המקצועיות שלהם ומחדש את תמיכתו הבלתי מעורערת בתפקיד של יוניפי"ל".

"אנו מודאגים מאוד גם מהמשך שיגור הרקטות של חיזבאללה לישראל שחייב להיפסק ומתקיפות צה"ל באזורים מאוכלסים בצפיפות בלבנון, הגורמות נזק כבד לאזרחים ולעקירת רבים. אנו קוראים לכל הצדדים לכבד את החוק ההומניטרי הבינלאומי, בכל הנסיבות. האיחוד האירופי חוזר על קריאתו להפסקת אש מידית בלבנון, ולכל הצדדים להתחייב ולפעול ליישום מלא של החלטת מועצת הביטחון 1701", נכתב בהצהרה.

בעקבות הודעת הגינוי החריפה של האיחוד האירופי הדגיש גורם ישראלי בכיר בשיחה עם "מעריב" כי "הפגיעה בחיילי יוניפי"ל הובילה לאירוע דיפלומטי מורכב ומיותר שעדיין נמצא בעיצומו".

לדברי הגורם המדיני, "האירוע פוגע בתמיכה ובלגיטימציה הבינלאומית שממנה ישראל נהנית עד כה בפעולתה הצבאית בלבנון, נגד ארגון הטרור חיזבאללה. כעת היריבים של ישראל מנסים בכל הכוח לנצל את תקרית הפגיעה בחיילי יוניפי"ל כדי להוציא הצהרות חריפות ולדרוש את הפסקת האש".

חיילי יוניפי''ל בלבנון (צילום: רויטרס)
חיילי יוניפי''ל בלבנון (צילום: רויטרס)

מאז התקרית ישראל עושה מאמץ בכל המישורים, המדיניים וביטחוניים, כדי להביא לרגיעה בנושא יוניפי"ל. גורמים מדיניים, דיפלומטיים וצבאיים מקיימים שיחות עם בכירי המדינות שחייליהן נמצאים בדרום לבנון, במסגרת הכוח הבינלאומי .

גורם ישראלי בכיר מציין כי "למרות שבמשך שנים כוח יוניפי"ל לא בדיוק הגן על ישראל ומנגד, מחבלי חיזבאללה בהרבה אפשרויות נצמדו לעמדות יוניפי"ל כדי לחולל פרובוקציות - אף על פי כן,  המטרה המרכזית של ישראל כרגע היא לא להיות צודקת, אלא לסיים את המתיחות המיותרת הזאת ולהביא להרגעת המצב. גורמים ישראלים בכירים בדרגים שונים עומדים בקשר קבוע עם יוניפי"ל, מקיימים מגעים ומקווים להצליח במאמץ זה".

אתמול, בעקבות התקרית בדרום לבנון שהובילה לפגיעה בכוחות יוניפי"ל, ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים שיחה עם ראש ממשלת איטליה ג'ורג'יה מלוני. לאחר השיחה נתניהו פרסם ציוץ, בו כתב כי הוא "הביע צער על כל נזק שנגרם לאנשי יוניפי"ל בלבנון", והבהיר למלוני כי "צה"ל עושה כל שביכולתו כדי למנוע מקרים כאלה".

יוניפי''ל בלבנון (צילום: רויטרס)
יוניפי''ל בלבנון (צילום: רויטרס)

בהצהרת ממשלת איטליה שפורסמה אתמול נאמר כי בשיחה בין שני המנהיגים חזרה מלוני על המסר לפיו התקיפות הישראליות נגד כוחות יוניפי"ל בלבנון "אינן מקובלות". 

על פי ההצהרה, מלוני חזרה בפני נתניהו על הצורך ביישום מלא של החלטה 1701 ובמניעת הסלמה של הסכסוך באזור.

על פי גורמים ישראלים המעורים בפרטים, "הייתה שיחה קשה. נתניהו ביקש ממלוני לבדוק את האפשרות של הסגרת הכוחות האיטלקיים הנמצאים בדרום לבנון כחלק מכוח יוניפי"ל, בשל הסכנה שנשקפת לאור המשך הלחימה ומכיוון שמחבלי חיזבאללה ממשיכים לפעול בסמוך לעמדות יוניפי"ל, אך מלוני סירבה והשיחה הסתיימה ללא הבנות בסוגיה".