פרסום ראשון: שיחה ראשונה בין שר החוץ , ישראל כ"ץ, לבין שר החוץ של סין,  וואנג יי, התקיימה היום (שני) ביוזמת הצד הסיני - כך נמסר ל"מעריב". על פי גורמים ישראלים, השיחה התנהלה ברוח חיובית וארכה כשעה, הרבה מעבר לזמן שמוקצה בדרך כלל לשיחות בילטרליות מסוג זה. על פי הערכה , סין יזמה את השיחה לאור מעמדה של ישראל לאחר פעולותיה הצבאיות נגד חיזבאללה ולאור התגובה הישראלית הצפויה על מתקפת הטילים של איראן.

יצוין כי וואנג יי נחשב לדמות בכירה מאוד במשטר בבייג'ינג. הוא מכהן במקביל כשר החוץ, כחבר הלשכה הפוליטית, הפוליטביורו, של המפלגה הקומוניסטית הסינית וגם כיושב ראש המועצה לביטחון לאומי של סין.

לפני כשלושה שבועות, במהלך העצרת הכללית של האו"ם, וואנג יי התבטא בחריפות נגד המתקפות הנרחבות שישראל מבצעת בלבנון. שר החוץ של סין האשים את ישראל בפגיעה "חסרת אבחנה" באזרחים, והבהיר כי סין תעמוד לצד לבנון "לא משנה מה יקרה".

פעילות הכוחות בדרום לבנון (צילום: דובר צה''ל)
פעילות הכוחות בדרום לבנון (צילום: דובר צה''ל)

היום, כאמור, בשיחה הראשונה מסוגה בין שני שרי החוץ, כ"ץ הבהיר לוואנג יי את העמדות הישראליות בנוגע למצב במזרח התיכון, כולל הלחימה שצה"ל מנהל בדרום לבנון נגד ארגון הטרור חזבאללה וכן – ברצועת עזה , נגד חמאס.

במהלך השיחה שר החוץ כ"ץ העביר למקבלו הסיני מסר ברור כי ישראל מצפה מסין להבעת עמדה מאוזנת והוגנת יותר ביחס למתקפה האיראנית על ישראל וביחס "למלחמה שנכפתה עלינו ושמתנהלת במספר חזיתות נגד ארגוני הטרור", כך נמסר ל"מעריב".

נשיא איראן חסן רוחאני עם שר החוץ של סין, וואנג יי, במעמד על חתימת ההסכם בין המדינות (צילום: Official Presidential website/Handout via REUTERS)
נשיא איראן חסן רוחאני עם שר החוץ של סין, וואנג יי, במעמד על חתימת ההסכם בין המדינות (צילום: Official Presidential website/Handout via REUTERS)

עוד נמסר כי שר החוץ כ"ץ אמר שאיראן היא הגורם העיקרי שמייצר את חוסר היציבות במזרח התיכון, תקפה את ישראל פעמיים באופן ישיר, זאת לצד המתקפות הבלתי פוסקות שמתבצעות באמצעות הפרוקסי של איראן במזרח התיכון. עוד הדגיש בפני וואנג יי כי משמרות המהפכה היא הגורם שמאיים לא רק על שלום במזרח התיכון , אלא על השלום והיציבות בעולם כולו.

כ"ץ הבהיר כי לאור העובדה שאיראן היא הסיבה לאי יציבות באזור  - כל קשר של סין עם איראן עלול להסב לסין נזק. זאת מכיוון שהעולם הולך ומתרחק מאיראן ומטיל עליה עוד ועוד סנקציות שסין עלולה להינזק כלכלית מהן. הוא הוסיף כי תמיכה חד משמעית באירן היא "מנוגדת לאינטרסים הסיניים מכיויון שהעולם הולך ומתרחק מאיראן ומטיל עליה עוד סנקציות, ומי שבוחר בצד האיראני פועל נגד האינטרס של עצמו".

וואנג יי, שר החוץ הסיני (צילום: רויטרס)
וואנג יי, שר החוץ הסיני (צילום: רויטרס)

בהקשר של תגובה ישראלית הצפויה על המתקפה האיראנית, שר החוץ כ"ץ הבהיר למקבלו הסיני כי מדובר בזכות הלגיטימית של ישראל להגן על עצמה ולהגיב על המתקפה הישירה מצד איראן.

שר החוץ של סין מצידו התייחס לתקרית עם כוחות היוניפי"ל מלפני מספר ימים וביקש לשמור על ביטחונם של החיילים הסיניים המשרתים בכוח היוניפי"ל בדרום לבנון.

כ"ץ הבהיר למקבלו כי על אף שישראל היא בעלת ברית נאמנה וקבועה של ארצות הברית, עדיין קיים שיתוף פעולה חשוב עם סין בתחום הכלכלי שישראל מעוניינת לשמר אותו.