היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, העבירה היום (שני) מכתב ללשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו, המתייחס ל"שיבוש בתהליכי העבודה בקבינט המדיני-ביטחוני. כוונתה של היועמ"שית   להחלטה בעניין הצבת מיגוניות בהתיישבות הצעירה ביהודה ושומרון שהתקבלה בקבינט.

לדברי היועמ"שית, "השיבוש בתהליכי העבודה בממשלה, שעליו כבר עמדתי, מחלחל לעבודת ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי, 'הקבינט'". במהלך המכתב, התייחסה בהרב-מיארה להצעה בעניין "הצבת מיגוניות ניידות בהתיישבות הצעירה ביהודה ושומרון". לפי היועמ"שית, ההצעה הוצגה שלא באופן ראוי, מפני שהיא לא נכללה בסדר היום של הישיבה, לא צורפה לה התייחסות של גורמי הביטחון, והיא לא הונחה בפני השרים בליווי ההסבר הנדרש.

ישיבת הקבינט המדיני-בטחוני (צילום: לשכת ראש הממשלה)
ישיבת הקבינט המדיני-בטחוני (צילום: לשכת ראש הממשלה)

"התנהלות בלתי תקינה בהקשרים רגישים אלה עלולה לפגוע בצרכים הביטחוניים", הסבירה בהרב-מיארה. בנוסף, ההחלטה דורשת בסיס כלכלי שלא נידון בפגישה. על כן, כך אומרת היועמ"שית, "מדובר אפוא בהחלטה 'ריקה'". 

"במישור העקרוני, יש מוקם לחזור על עקרונות היסוד המתחייבים בעבודת הקבינט", כתבה. "הכללים אינם מטרד פרוצדוראלי אלא ערובה חיונית להבטחת פעילותו התקינה של הקבינט ולקבלת החלטות לטובת הציבור. בהצעה ההחלטה הנדונה לא היה כל רכיב חריג שהצדיק את שיבוש הכללים, וספק אם מלכתחילה היה מקום לדון בה בקבינט ולא בממשלה".

בנימין נתניהו (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
בנימין נתניהו (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

"הקבינט אינו עיר מקלט לקבלת החלטות באופן בלתי תקין או לעקיפת דרכי העבודה הקבועות בתקנון הממשלה. האחריות לוודא כי התנהלות בלתי תקינה זו לא תישנה, היא אחריותו של ראש הממשלה", סיכמה בהרב-מיארה.

מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה כי "מכתבה של היועמ״שית רצוף טענות שאינן קשורות למציאות. מדובר בהצבת מיגוניות ניידות בהתיישבות הצעירה, בה מתגוררים אלפי מתיישבים ללא ממ״דים או מקלטים, ובכך חשופים לסכנת חיים. יודגש כי במתקפות האחרונות שוגרו מאות רקטות וטילים לכיוון יו״ש. האם לאזרחי ישראל אלה אין זכות למיגון?" עוד נמסר כי "צר לנו שהיועצת המשפטית לממשלה בוחרת לעסוק בטענות סרק במקום שיש בו פיקוח נפש של ממש".