ראש הממשלה בנימין נתניהו והנשיא האמריקאי ג'ו ביידן שוחחו בשבוע שעבר לראשונה מזה כמעט חודשיים, ברקע הקרע במערכת היחסים בין ישראל לארצות הברית. הוושינגטון פוסט דיווח אמש (שני) כי בשיחתם, נתן נתניהו מספר הבטחות לממשל האמריקאי – שעודדו את ביידן לאשר את העברת מערכות ההגנה THAAD.

לפי שני גורמים רשמיים ששוחחו עם העיתון האמריקאי, בשיחה האחרונה חל "ריכוך" בהלך רוחו של נתניהו, והוא הבטיח לביידן כי ישראל תימנע מתקיפת מתקני גרעין ונפט באיראן, וכן תחדול את תקיפותיה בביירות. עם זאת, מקור ממשלתי ישראלי הכחיש זאת והדגיש כי "ישראל תוקפת בכל מקום בלבנון, כולל ביירות".

הרס בביירות, לבנון (צילום: REUTERS/Mohamed Azakir)
הרס בביירות, לבנון (צילום: REUTERS/Mohamed Azakir)

שינוי זה בגישה, כך לפי הדיווח, הוא שדחף את ביידן לתת את האור הירוק להעברת מערכות ההגנה – וכוח אדם של כמאה חיילים אמריקאים שיתפעל את הסוללה. 

שיחה זו התרחשה ברקע הגעת ארצות הברית ליישורת האחרונה של מערכת הבחירות, שתיחתם ב-5 בנובמבר. מקור בכיר שמעורה בפרטים מסרה לעיתון כי השניים הגיעו להבנה כי "המתקפה המוגבלת תצא לפועל לפני יום הבחירות, מתוך הבנה שתקיפה כזו היא מחויבת המציאות". היא הבהירה: "זו תהיה פעולה אחת מתוך סדרת פעולות מתוכננות".

לשכתו של נתניהו מסרה בתגובה לפרסום כי "אנו מקשיבים לדעות של הממשל האמריקאי, אך נקבל את ההחלטות הסופיות שלנו על בסיס האינטרסים הלאומיים של ישראל".

מערכת ה-THAAD (צילום: רויטרס)
מערכת ה-THAAD (צילום: רויטרס)

מומחים מציינים כי הצבת THAAD בישראל מהווה מסר פוליטי חזק של תמיכה אמריקאית, ומספקת מענה לאסטרטגיית המתקפה האיראנית של שיגור מטחים גדולים במטרה להציף את מערכות ההגנה הישראליות. המערכת משתלבת במערך ההגנה הקיים של ישראל, הכולל את מערכות החץ, שרביט קסמים וכיפת ברזל, ומרחיבה את יכולות ההגנה מול מגוון איומים אזוריים.

THAAD מסוגלת ליירט טילים בליסטיים ושיוט בטווחים שונים, הן בתוך האטמוספירה והן מחוצה לה. היא מצטרפת למערך ההגנה האווירית הקיים של ישראל, הכולל מערכות כמו חץ, שרביט קסמים וכיפת ברזל.