ראש תחום הזירה הבינלאומית והמזרח התיכון במכון למדיניות ואסטרטגיה (IPS) באוניברסיטת רייכמן, ד"ר שי הר צבי, שוחח היום (חמישי) עם "מעריב" על רקע חיסולו של סינוואר. לדבריו, "חיסולו של מנהיג חמאס יחיא סינוואר הפיח תקוות מחודשות בממשל האמריקני כי ניתן לנצל את ההתפתחות הדרמטית כדי לחדש את המשא ומתן לשחרור החטופות והחטופים ולסיום המלחמה בעזה".

הוא ציין כי זאת לאחר שהמגעים נקלעו בחודשים האחרונים למבוי סתום, ולמעשה ניכר היה שגם הממשל איבד את האמונה שניתן להגיע להסכם, בוודאי לפני הבחירות לנשיאות בארה"ב ב-5 בנובמבר. עוד ציין שהנשיא ביידן שוחח עם ראש הממשלה בנימין נתניהו פעמיים בשבוע האחרון, ולדבריו מדובר במגמה שאם היא תמשיך היא חיונית לתיאום האסטרטגי בין המנהיגים.

ביידן ונתניהו (צילום: רויטרס)
ביידן ונתניהו (צילום: רויטרס)

עוד ציין כי לדבריו ראש הממשלה נתניהו צריך לנצל את שתי השיחות שקיים עם הנשיא ביידן בשבוע האחרון כדי להניח הצידה את היחסים העכורים שנוצרו בין השניים ולפעול להידוק התיאום האסטרטגי ולהעמקת שיתופי הפעולה הביטחוניים-צבאיים, "עם בעלת הברית הטובה והחשובה ביותר של ישראל", אמר. "היכולת של ישראל להשיג את מטרות המלחמה בכל הזירות תהיה תלויה רבות בעומק התיאום, שיתופי הפעולה והסיוע הרב-מימדי מצד ארה"ב".

עוד אמר בהקשר לעסקה כי לגישתו של ביידן, נוצרה הזדמנות ל"יום שאחרי" בעזה בלי שלטון חמאס, "שייצר עתיד טוב יותר לישראלים ולפלסטינים גם יחד. לדבריו, סינוואר היה מכשול לכך, והמכשול הזה אינו קיים עוד, והוא אף השווה בין חשיבות חיסולו לחיסולו של בן לאדן", הזכיר. "מותו הוא 'יום טוב לישראל, לארה"ב ולעולם'". אמר.

\'\'מבחינת ביידן, זה כמו חיסול בן לאדן\'\'. אוסאמה בן לאדן  (צילום: רויטרס)
\'\'מבחינת ביידן, זה כמו חיסול בן לאדן\'\'. אוסאמה בן לאדן (צילום: רויטרס)

עוד ציין ד"ר הר-צבי כי ביידן הצהיר שבכוונתו לשלוח את שר החוץ בלינקן לאזור למספר ימים. "זאת, כדי לבחון מקרוב את האפשרות לחדש את המגעים להסכם. שליחת בלינקן, לאחר שתקופה ממושכת לא הגיע לאזור, בניגוד לביקורים התכופים שערך קודם לכן, יש בה כדי להעיד על תפיסתו של ביידן כי יתכן ונוצר מומנטום חיובי שאסור להחמצו".

"דומה שהממשל שהיה עסוק בשבועות האחרונים במאמצי בלימה למנוע מלחמה אזורית רחבה, נוכח האפשרות לתקיפה ישראלית באיראן והמבצע הצבאי בלבנון, חושב שהמציאות החדשה שנוצרה עשויה לייצר את התנאים להחזרת החטופות והחטופים ולסיום המלחמה בעזה", חזר ואמר, והוסיף כי יש לזכור את המכתב ששיגרו לפני מספר ימים שר החוץ בלינקן ושר ההגנה אוסטין שדורש מישראל להגביר את הכנסת הסיוע ההומניטארי לרצועה, "אחרת הממשל יאלץ לעשות בחינה של הסיוע הצבאי".

"ייתכן שביקור בלינקן באזור - מראה על עיתוי התקיפה הישראלית בעיני האמריקאים"

באשר להשפעות האפשריות על מערכת הבחירות לנשיאות, להערכת הר-צבי, "סביר כי לחיסולו של סינוואר לא תהיה השפעה עליה, בוודאי כל עוד המלחמה נמשכת ולא מושג הסכם לשחרורם של החטופות והחטופים, וקשה להניח שיושג הסכם כל כך מורכב בפרק הזמן הקצר שנותר עד הבחירות", אמר בפסימיות למרות ההזדמנות שניכרה לטענתו בעיני הממשלה האמריקאי.

"חשוב להזכיר כי הדבר המרכזי שמעניין את הציבור האמריקני הוא הכלכלה, ולאחר מכן הגירה והפלות. מהצד האחר, לתקיפה ישראלית באיראן בהחלט עלולה להיות השפעה, בעיקר אם תקרין על מחירי האנרגיה העולמיים. על כן, לצד הניסיונות המחודשים לקידום הסכם בעזה, הממשל ימשיך להשקיע מאמצים רבים כדי להבטיח שהתקיפה הישראלית באיראן תהיה כזו שלא תגרור בהכרח תגובה איראנית, ובעיקר לא תהיה כנגד יעדי גרעין ונפט. יתכן גם שביקור אפשרי של בלינקן בימים הקרובים מעיד על לוחות הזמנים בעיני הממשל לעיתוי התקיפה הישראלית".

ג'ו ביידן, אנתוני בלינקן (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן, אנתוני בלינקן (צילום: רויטרס)

 "חיסול סינוואר ערבב את הקלפים. צריך למנף את המומנטום להשגת יעדים במישור המדיני"

לבסוף, הר-צבי טען כי "ממשלת ישראל צריכה לנצל את חלון ההזדמנויות כדי לנסות ולקדם את מטרת העל המיידית והדחופה ביותר והיא החזרת כל החטופות והחטופים, שכן שעון החול שלהם הולך ואוזל כל יום שהם נמקים בשבי החמאס. מעבר לחשיבות הלאומית, הערכית והאנושית, השגת הסכם תעזור לישראל להתמודד עם האיום המרכזי מצד איראן ובהמשך המערכה נגד חזבאללה".

"אין ספק כי הפעילות המרשימה של צה"ל בשבועות האחרונים בלבנון, והחיסול של סינוואר, עירבבו מחדש את הקלפים ונותנים לישראל מרחב פעולה רב לשפר מהותית את מצבה המדיני-ביטחוני", הדגיש.

הוא ציין גם את התגובות בעולם. "מהצד האחר אסור לשכוח, כפי שראינו בהתפתחות המלחמה בעזה, הלגיטימציה הבינלאומית והאזורית אינה נשארת לעד ועלולה לשנות כיוון במהירות, ולכן ישראל צריכה למנף את שעת הכושר והמומנטום שנוצר להשגת הישגים גם במימד הצבאי ולא פחות חשוב גם במישור המדיני".

\'\'הזדמנות להישגים במישור המדיני\'\'. בנימין נתניהו (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
\'\'הזדמנות להישגים במישור המדיני\'\'. בנימין נתניהו (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)