פגרת החגים של הכנסת עומדת להסתיים בעוד שבוע, וביום שני הבא, ה-28 באוקטובר, חברי המשכן יחזרו לשגרת העבודה. חוק הגיוס, או כפי שמגדירים אותו באופוזיציה - "חוק ההשתמטות", צפוי שוב לעמוד במוקד בתור הסוגיה המרכזית, שמעוררת מחלוקת לא רק בין הקואליציה לאופוזיציה - אלא גם בתוך הקואליציה עצמה.

גורמים במפלגות החרדיות העבירו בתקופה האחרונה מסר ברור ומאיים לפיו ללא פתרון חקיקתי לסוגיית גיוס בני הישיבות - לא יצביעו בעד תקציב המדינה לשנת 2025. התקציב צפוי לעלות לאישור הממשלה בסוף החודש (31.10), עוד פחות משבועיים, כך שהפתרון, או לכל הפחות - ההתקדמות לקראתו, לפי דבריהם של חלק מהפוליטיקאים החרדים - אמור להגיע עוד קודם לכן. משמע, בימיו הראשונים של כנס החורף של הכנסת.

נזכיר כי בשבוע שעבר עורר סערה יו"ר מפלגת ש"ס, אריה דרעי, כאשר טען בריאיון לאתר "הדרך" המזוהה עם מפלגתו כי "חוק הגיוס יוסדר בשבועות הקרובים": "אני מקווה מאוד שהתקדמנו בזה, ומקווה מאוד שכבר בשבועות הקרובים נוכל להסדיר זאת, שבני הישיבות יוכלו לשבת וללמוד ללא הפרעה, ללא שיהיו כל מיני בעיות של צווים וכו', ובני התורה יוכלו לקבל שוב את התקצוב שצריך, את הסבסוד במעונות ושאר הדברים", אמר בריאיון.

אריה דרעי (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
אריה דרעי (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

מנגד, גורמים אחרים במפלגות החרדיות סבורים כי האיומים והאולטימטומים שבהם נוקטים חבריהם לרשימה אינו נכון ולא משקף את המציאות במדויק. "התניית תמיכתנו בתקציב המדינה בקידום חוק הגיוס קיימת בעיקר בתדרוכים שמגיעים מכיוונם של אדמו"רים מסוימים השייכים לאגודת ישראל", הסביר אחד הגורמים מהמפלגות החרדיות. לאגודת ישראל יש שלושה מנדטים במפלגת "יהדות התורה".

"אני לא מכיר דד-ליין כזה, אין קשר בין אישור התקציב לאישור חוק הגיוס. גם לא נרשמה התקדמות בניסוח של הצעת החוק", טען בתגובה לתדרוכים של חבריו לרשימה המאיימים באי הצבעה על התקציב במקרה של אי קידום של חוק הגיוס.

כמו כן, גורמים בכירים בקואליציה מדווחים גם הם כי לא חלה התקדמות משמעותית בגיבוש הצעת חוק הגיוס. לטענתם, הפערים בין עמדת החרדים לבין מה שהם מגדירים כ"חוק מציאותי" עדיין לא צומצמו. "חוק מציאותי", לדבריהם, הוא כזה שיזכה לתמיכה הנדרשת בתוך הקואליציה וגם יעבור את מבחן דעת הקהל. נכון לעכשיו, נראה כי אין הסכמה על הפרמטרים המדויקים של החוק בין הצדדים השונים.

גורם בכיר בקואליציה אמר כי "אם בעבר מישהו עוד האמין שהמכשול המרכזי בדרך לאישור חוק הגיוס הוא שר הביטחון והתנאים שהוא הציב - היום ברור לכל בר דעת כי האירוע כבר יותר גדול מגלנט, ולא בדיוק פתיר באמצעות החלפת שר הביטחון. גם אם מחר נתניהו יחליט לפטר את גלנט ולמנות לתפקיד את גדעון סער או את ישראל כ"ץ  - איש מהם לא יוכל וגם לא יהיה מוכן להביא חוק שיספק את החרדים. המדינה פשוט תבער, והפעם המוחאים יבואו לאו דווקא מן השמאל".