בעקבות הפרסומים המטרידים על הדלפות אמריקאיות של מסמכים מסווגים הנוגעים לתקיפה המתוכננת של ישראל באיראן, דני אילון, לשעבר שגריר ישראל בארה"ב, שוחח הבוקר (שני) עם אודי סגל וענת דוידוב ברדיו 103fm והסביר את מארג האינטרסים והמשמעויות. 

בפתח דבריו הסביר: "האינטרס האמריקני הוא שתהיה תגובה ישראלית כמה שיותר מינורית, לכן הם העבירו לנו את המערכת החדשה של הת'אאד. הם גם מעבירים מסרים דרך קטר ועומאן לאיראן. הם מנסים להעביר הכול כדי שלא תהיה הסלמה. אני חושב שההדלפה הזאת באה להראות גם לנו וגם לאיראנים שהם לא מרוצים מההסלמה הזאת". 

המתקפה האיראנית (צילום: רויטרס)
המתקפה האיראנית (צילום: רויטרס)

עם זאת, אילון ציין: "הפנטגון התחיל בחקירה. ברגע שעושים חקירה להדלפה לא בטוח שזה גורם בכיר. יכול להיות שזה גורם ביניים, בתיאום או בלי תיאום עם הבית הלבן".

הוא הסביר: "אני לא חושב שיש שם דברים שהמודיעין האיראני לא ידע. הם מכירים היטב את המטרות שלהם, ואין פה דבר שפגע בביטחון שדה, אלא בעיקר זה היה מסר. זה היה יכול להיות גורם בבית הלבן שקיבל את זה מהפנטגון".

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

על השיחה בין דונלד טראמפ לבנימין נתניהו אמר: "הפעם ישראל בעל כורחה הפכה להיות נושא בחירות, כשטראמפ מתקשר לראש הממשלה, ואז הוא אומר שראש הממשלה התקשר אליו. אם ראש הממשלה התקשר זה חמור מאוד. זה נראה מאוד לא טוב שהיחסים הקרובים הם בין ראש הממשלה למועמד לנשיאות, ולא בין ראש ממשלה לנשיא מכהן".

בנימין נתניהו ודונלד טראמפ (צילום: חיים צח לע''מ)
בנימין נתניהו ודונלד טראמפ (צילום: חיים צח לע''מ)

על יחסיו של ראש הממשלה עם הנשיא המכהן ביידן אמר: "כבעל ברית נאמן, וארצות הברית עושה המון למען ישראל, זה מתחיל בעניין של אמון והערכה בין ראש הממשלה לנשיא. היו תקופות שהיו התייעצויות והיו תכנונים ביחד. אני זוכר שהנשיא בוש התקשר לשרון לפני התקיפה באפגניסטן. לגבי מערכת היחסים האובייקטיבית בין ישראל לארצות הברית, ברור שארה"ב רוצה ישראל חזקה. וזה גם מסמן לבעלות הברית האחרות בעולם שארצות הברית, אפשר לסמוך עליה".



אילון התייחס גם לעליית האנטי-ישראליות במפלגה הדמוקרטית ואמר: "אם אנחנו מאמינים לברני סנדרס, הסנטור היהודי הדמוקרט מוורמונט שאמר שאם קמלה האריס תיבחר היא תקבל את ההמלצה שלו לאמברגו, הוא מייצג זרם שהולך ועולה במפלגה הדמוקרטית. נראה אם המוסלמים במישיגן יצביעו בהמוניהם לקמלה וזה מה שיטה את הבחירות, אז בהחלט יכול להיות שנראה שינוי גדול". 

הוא הוסיף: "יש אנטישמיות קיצונית גם בימין הקיצוני שתומך בטראמפ, וגם בשמאל הקיצוני שתומך בקמלה. אבל השמאל הקיצוני מסוכן יותר, למה? כי הוא בברית אסטרטגית עם המוסלמים בארצות הברית. לכן אם נשווה בין טריפה לנבלה, השמאל הקיצוני היום מסוכן יותר מהימין הקיצוני".

בסיום דבריו התייחס למדיניות ממשל טראמפ במידה וינצח ואמר: "אנחנו נראה הרבה פחות ביקורת אמריקנית על מה שנקרא נזק אגבי, או פגיעה באזרחים, אבל יהיו גם קווים אדומים לטראמפ. מה שביבי לא מצפה לו הוא שטראמפ עדיין חושב על תוכנית המאה שלו, ולנתניהו יהיה קשה מאוד להגיד 'לא' לטראמפ".

סייע בהכנת הכתבה: אחיעד לוק, 103fm