בשל התראה ביטחונית הופסק כנס ביוזמת מפלגת הליכוד, שמובילים תנועת נחלה וצעירי הציונות הדתית בשם "נערכים להתיישבות בעזה יחד עם גרעיני ההתיישבות", שהחל כבר אתמול (ראשון). אל הכנס הגיע שר האוצר ויו"ר מפלגת הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ', שכתב ברשת ה-X שלו: "די ברור לי שבסופו של דבר תהיה התיישבות יהודית ברצועת עזה". בנוסף, הופץ ברשתות סרטון של אדם שתכנן להפגין מול הכנס המדובר, והצבא עצר אותו מלהפגין.

עם זאת סמוטריץ' הדגיש שזו לא אחת ממטרות המלחמה שהוגדרו על ידי הממשלה, כשאחת מהמטרות שאכן הוגדרו הן: "יצירת שליטה ביטחונית של צה"ל ברצועת עזה לאורך שנים". עוד כתב כי על מימוש המטרות המוסכמות האלה מוסרים את נפשם לוחמים ומפקדים גיבורים מכל שכבות העם.

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר הגיע לכנס למען התיישבות יהודית ברצועת עזה, שהפיקה נחלה. לכנס הגיעו שרים, חברי כנסת ואישי ציבור. השר בן גביר אמר: ״אם אנחנו רוצים — אנחנו יכולים לחדש את התיישבות בעזה״. לדבריו, ״אנחנו יכולים להקים את כפר דרום, אנחנו יכולים להקים מחדש את נצרים, את עצמונה, אנחנו יכולים לחזור הביתה. אנחנו יכולים לעשות עוד דבר - לעודד הגירה. האמת היא, שזה הפיתון הכי מוסרי, הכי נכון. לא בכפיה. אבל להגיד להם: ״אנחנו נותנים לכם את האפשרות, לכו מכאן לארצות אחרות״. ארץ ישראל שלנו!״

באירוע, שהתחיל כבר אתמול, התקיימו סדנאות מעשיות והיערכות להתיישבות עם גרעיני ההתיישבות. המשתתפים התחלקו למספר סוכות בהן התקיימו שיחות על חשיבות ההתיישבות היהודית וההישארות ברצועת עזה לניצחון במלחמה. לאחר מכן התכנסו הפעילים לסוכת התקומה, בה התקיים יריד סוכות עזה, ופאנל מרכזי בהשתתפות משפחות שכולות, משפחות לוחמים ומשפחות חטופים. במקום התקיימה הצהרה של יו״ר תנועת נחלה דניאלה ויס ושל המשפחות שנכחו במקום.

כמו כן, באשר לאי איסור הכניסה של מפגינים למתחם, דבר דומה קרה באוגוסט האחרון. באירוע אזרחי שהתקיים בקיבוץ בארי, במסגרתו נערכה תפילת איכה לרגל תשעה באב וקריאה לחידוש ההתנחלויות בעזה, התאפשרה כניסתם של מאה אזרחים לאזור שהוכרז כשטח צבאי סגור, אך כניסתם של עיתונאים נאסרה. אז וגם היום, השטח שבו התקיים האירוע הוכרז זה מכבר על ידי צה״ל כשטח צבאי סגור, ולפנים משורת הדין, החליט צה״ל לאפשר למאה אזרחים להיכנס לשטח הצבאי הסגור לאירוע תפילת תשעה באב.

מפגין מתעמת עם הצבא מול הכנס של הליכוד למען התיישבות ברצועת עזה (צילום :שימוש לפי סעיף 27א')

בסרטון שהופץ ברשתות, שואל המפגין את אחד החיילים שעוצר אותו מדוע הוא לא יכול להגיע למקום שבו נערך הכנס. "זה שיקול של הסדר הציבורי שהוא לא שלי מבחינת אבטחה. המקום היחידי שאתם יכולים להיות בו זה פה, מעבר לכל השטח", אמר המאבטח שהוצב שם מטעם הצבא, וטעם כי השטח האחר חשוף לכיפת ברזל.

"אבל שם יש אלפי אנשים, הם יכולים להיות שם, ואנחנו כמה עשרות. למה אנחנו לא יכולים להיות שם, מה זו התשובה הזאת?", ניסה שוב המפגין. "זו חנייה, זה לא השטח של הכנס. נראה לך הגיוני שאני אפגין מול מכוניות?". המפגין המשיך והתרעם: "לאלפי אנשים אתם מאשרים להיות שם ולי לא? איזה מן דבר זה? אתה לא עונה לי למה?", ניסה שוב, אך ללא הצלחה.

נראה כי מתחת לפני השטח, הדברים מתחילים להתבהר. בפוסט ה-X שלו כתב סמוטריץ' כי ברור לא שיהיה יישוב מחדש של עזה, "כמו שהיה ברור לי לאורך כל השנים מאז הגירוש מגוש קטיף שלא ירחק היום ונידרש לכבוש את עזה מחדש. ידעתי כל הזמן שזה דורש הבשלה תודעתית וקונצנזוס ציבורי", הוסיף.

 הסיור של הליכוד בעוטף עזה (צילום: ללא)
הסיור של הליכוד בעוטף עזה (צילום: ללא)

לדבריו, הוא "משוכנע, וזה ניבט כמעט מכל סקר, שיש היום רוב בציבור היהודי לחידוש ההתיישבות בגוש קטיף", אמר לאחר שציין שהתנאים רק היו צריכים להבשיל לנושא. סמוטריץ' ציין כי "הכנס היום הוא חלק ממהלך ציבורי של הסברה ורתימה ונועד לקדם מהלך מעשי של התיישבות חלוצית וציונית, שתיבנה יחד עם שיקום הקהילות וחיזוק חבל התקומה". כל זאת הוא כותב תוך כשהוא מציין לדבריו את "המיעוט החשוב והלגיטימי שמתנגד לכך".

נזכיר, כי האזור חסום ומסוגר ונחשב שטח צבאי שגם חברי הקיבוץ צריכים לבקש רשות להגיע אליו. ארגון "שוברים שתיקה" כתב ברשת ה-X שלו: "מפלגת השלטון, מזמינה אתכם היום להשתתף בכנס מיוחד שקורא להתנחל בעזה, ויערך מול שדותיהם השרופים של חברי קיבוץ בארי. החטופים עוד בעזה, תושבי העוטף עוד מפונים, אבל אין שמחת בית השואבה בלי לחגוג את הנדל"ן החדש שלך מול האנשים שאיבדו את כל מה שהיה להם". 

עוד כתבו על תושבי בארי: "חברי הקיבוץ אינם יכולים לחזור הביתה גם אם היו רוצים. ביתיהם הפכו לשטח צבאי סגור. כלומר, הוא סגור עבורם, פתוח למתנחלים". עוד כתבו: "יש כאן אנשים שכבר שנה אין להם בית. בבארי, בעוטף, בצפון,  בעזה. יש בעזה חטופים וחטופות. מאות אלפים שנסחפים ממחנה פליטים למחנה פליטים. זה הסבל הבלתי נסבל והמתמשך שבתוכו מזמינה אתכם עכשיו מפלגת השלטון לציין את שמחת בית השואבה. ואכן, הכנס הזה הוא משל לכל מפעל ההתנחלויות".

נזכיר כי בקיבוץ נירים, שאליו הכנס היה אמור להגיע, מסרו כי הם לא ידעו על קיומו של הכנס. "הסיור לא תואם איתנו, על פי הרבש"צ לא תואם גם איתו והוא לא על דעתנו, לכן לא יתקיים. אנחנו עדיין מחכים שהממשלה וחברי הקואליציה ייקחו אחריות על גודל המחדל וההפקרה של אירועי השבעה באוקטובר ועל הפצע המדמם שבליבנו".

בנירים נרצחו תשעה בני אדם, וחמישה אזרחים נחטפו מהקיבוץ. אחד מהם הוא יגב בוכשטב שצה"ל עדכן כי נרצח בשבי, ובת זוגתו רימון קירשט ששוחררה בעסקה.

לווית יגב בוכשטב שגופתו הוחזרה משבי חמאס (צילום: אבי רוקח, וואלה!)
לווית יגב בוכשטב שגופתו הוחזרה משבי חמאס (צילום: אבי רוקח, וואלה!)