ד"ר נביל אלאטום, מנהל התוכנית ללימודי איראן, העריך בריאיון לערוץ אל-חדת' הסעודי כי למרות ההישגים הצבאיים המשמעותיים של ישראל בפגיעה ביכולות חמאס וחיזבאללה, המצב הפוליטי הפנימי בישראל והתמיכה הבינלאומית המתמשכת מרחיקים את האפשרות להגיע לפתרון מדיני בעת הזו.

"אין ספק שהמסלול הצבאי השיג הישגים מסוימים עבור הצד הישראלי המתבטאים בצמצום ובהשמדת יכולות חמאס במידה רבה מאוד בנוסף להשמדת יכולות חזבאללה בלבנון", אמר אלאטום. לדבריו, שר הביטחון גלנט ציין לאחרונה כי נותרו בידי חזבאללה בלבנון בין 10 ל-15 אחוזים בלבד מיכולותיו הרקטיות. "בהנחה שהדבר נכון, אני סבור שהמסלול הצבאי הגשים הישגים, אולם אין מנוס בסופו של דבר מישיבה על שולחן המו"מ ואין מנוס מלהגיע לפשרה מדינית", הדגיש.

המומחה הסעודי התייחס גם למצב הפוליטי בישראל והסביר כי "בצד הישראלי, הפסקת המלחמה משמעה עבור בנימין נתניהו הליכה למשפט וועדות חקירה". הוא הוסיף כי גם ירושת נתניהו מעסיקה גורמים בכירים במערכת הביטחון, כולל שר הביטחון והרמטכ"ל, אשר "בדרך כלל לאחר שמשלים את משימתו הצבאית ופורש לאזרחות מחפש תפקיד פוליטי".

יואב גלנט, הרצי הלוי (צילום: אלעד מלכה)
יואב גלנט, הרצי הלוי (צילום: אלעד מלכה)

לדברי אלאטום, התנאים האזוריים והבינלאומיים, ובפרט העמידה הבינלאומית לצד ישראל, מתחזקים ככל שהפעולות הצבאיות נגדה מתגברות. זאת מכיוון שארצות הברית וחלק ממדינות אירופה עדיין מקבלות את הנרטיב הישראלי בלבד. "על כן, הפתרון המדיני רחוק בעת הזאת", קבע.

המומחה הוסיף כי הגורם הצבאי והפעולות הצבאיות הם שמפעילים לחץ על ישראל, לצד מספר גישות אזוריות המתבטאות בשאיפה האיראנית לניצול המשברים באזור. זאת לצורך החלפת מסרים והפעלת לחץ על ישראל להגשמת פשרה מדינית, תוך ניסיון להציב את האינטרסים בראש סדר העדיפויות. בהקשר זה ציין אלאטום את יוזמתו של מחמד באקר קאליבאף, יו"ר מועצת השורא האיראנית, אשר העלה הצעה למשא ומתן על החלטה 1701.

סיוע בתרגום: ביירון - חברת תרגום וכתיבה