הממשלה הגישה לבג"ץ הודעת עדכון בעתירה נגד דרך מינוי נציב שירות המדינה. החלטת הממשלה הייתה כי הנציב ימונה על ידי ראש הממשלה, ובשל כך הוגשו עתירות בעניין. כעת, הממשלה הודיעה לשופטים כי היא מוכנה לפשרה תוך שיגור עקיצה נגד בג"ץ.

בתגובה, שנכתבה על ידי עו"ד דוד פטר, נכתב כי גם אם המשפט הישראלי התפתח מאז פסקי הדין שעליהם מתבססת הממשלה, "ממשלת ישראל הסתמכה, ועודנה מסתמכת, על ההנחה כי לא ייתכן שמה שפסק בית המשפט פה אחד יהפוך תוך 13 שנים לחריגה כה קיצונית ממתחם הסבירות עד כי תוצדק ביקורת שיפוטית כפי שמנסים העותרים לטעון במסגרת עתירותיהם".

דניאל הרשקוביץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
דניאל הרשקוביץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

הממשלה הודיעה כי במסגרת ישיבת הממשלה שהתקיימה היום, "סוכם פה אחד בהתאם להצעת ראש הממשלה להביא באחת מישיבות הממשלה הקרובות תיקון אשר יכלול מתווה -אד הוק למינוי נציב שירות המדינה במסגרת "ועדת מינויים מיוחדת" הזהה במתכונתה לוועדה שמינתה את הנציב המכהן". עו"ד פטר הבהיר כי "באופן זה לא תיפגע כוונת המחוקק וכן לא יוותר פתחון פה למרננים, חס ושלום, אחר כישוריו של הנציב הבא".

בנוסף, פטר רמז כי הממשלה לא מתכוונת להאריך את כהונת הנציב הנוכחי – מה שעלול להביא למצב בו לא יהיה נציב שירות מדינה פעיל: "נקבע כי ככלל כהונת נציב שירות המדינה הינה קשיחה, ואך במקרים חריגים יש מקום להארכה קצרה. הארכה שכזו כבר ניתנה. אין מקום להסתמכות על כך שהארכה נוספת תתאפשר בהמשך משלל סיבות".

פטר המשיך: "סד הזמנים שנוצר עלול היה ליצור אי ודאות בשירות המדינה, לסכל את עבודתה הרציפה של הרשות המבצעת וכן קושי בהתמודדות עם האתגרים הביטחוניים, הלאומיים, הכלכליים והאזרחיים הניצבים בפני אזרחי מדינת ישראל... אל לו לבית המשפט, מבלי משים, להותיר את הסוגייה המונחת לפניו פתוחה לעיכובים מיותרים נוספים באופן שעלול לגרום נזק לשירות הציבורי ולמוסד הנציבות בשעה לאומית כה מורכבת".