הרפורמה של שלמה קרעי במשרד התקשורת נמשכת: במקביל לקידום חוק שיאפשר לממשלה להתערב בתקציב תאגיד השידור הציבורי, היום (רביעי) עברה בקריאה טרומית הצעת חוק שמדאיגה את שלושת גופי השידור הגדולים. ההצעה כוללת שידור נתוני הרייטינג בשידור חי במהלך שעות השיא, לצד סמכות לשר התקשורת לקבוע מערכת למדידת נתוני צפייה. 

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "טכנולוגיית הפיפל-מיטר נכנסה לשימוש בשנות ה-80, בתקופה שבה הועבר השידור הטלוויזיוני באמצעות גלי רדיו ומלכתחילה התבססה על טכנולוגיה המזהה גלים אלה. כיום המדיום העיקרי המשמש בתחום השידור הטלוויזיוני הוא זיהוי קולי של התוכן המשודר. רוב השידורים הטלוויזיוניים מועברים כיום באופן דיגיטלי, דרך ממירים של חברות הכבלים והלוויין או דרך חיבור לרשת האינטרנט. שידורים אלו אינם נלקחים בחשבון במדידת נתוני הצפייה באמצעות השימוש בטכנולוגיית הפיפל-מיטר.

מלבד הטענות כי השימוש בשיטה מיושנת למדידת נתוני צפייה אינו רלוונטי לימנו, נאמר לא אחת כי נתוני המדרוג אינם שקופים, אינם אמינים ולעיתים אף סובלים מעיוותים חמורים אשר נועדו ליצור מצג של הצלחה ועניין ציבורי בתוכניות שונות בטלוויזיה".

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, התנגדה למהלך: "אין לאפשר חקיקה המתירה לממשלה לאסוף בכפיה מידע על תכני הצפיה של כל פרט ופרט בציבור". 

גלי בהרב מיארה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
גלי בהרב מיארה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בהרב מיארה הוסיפה בחוות דעתה לוועדת השרים לחקיקה: "המנגנון המוצע במסגרת ההצעה, משמעותו פגיעה בזכות החוקתית לחופש הביטוי ובכלל זה בחופש הביטוי הפוליטי, בזכות הציבור לדעת, בחופש העיתונות ובחופש הפעולה של ערוצי התקשורת אל מול השלטון".

פורום הערוצים הישראליים, תאגיד השידור כאן, קשת 12 ורשת 13, פרסם הודעה חריפה ובה הגדיר את היוזמה "תוכנית להשתלטות פוליטית על התקשורת החופשית". 

לדברי הפורום, "הצעד הראשון הוא קידום חוק השתלטות הממשלה על מדידת הרייטינג שיגיע כבר היום לוועדת השרים לענייני חקיקה; ועוד בקנה פגיעה בעצמאות הכלכלית של הערוצים ופגיעה אנושה בשוק התוכן והיצירה".

חבר הכנסת שלום דנינו (הליכוד) אמר ל"מעריב" כי "החקיקה נמצאת עוד בתחילת דרכה. אני סבור כי שיטת מדידת הרייטינג הקיימת היום בישראל זקוקה לתיקון כדי שהיא תהיה יותר אובייקטיבית, בין היתר, כדי שיילקחו בחשבון קהלים ומגזרים שלא נספרים כיום. הצעת חוק כעת היא יותר סימון כיוון, יהיו תיקונים ושינויים במהלך העבודה על החוק. בין היתר, אני מתנגד לרעיון לפיו הממשלה צריכה לשלוט במנגנון השיטה שתקבע. לא אסכים שזה יופיע בחוק שאני יוזם ומקדם. לשיטה הקיימת חולשות רבות שמגבירות את פוטנציאל ההטיה. את זה צריך לתקן".