גורמים בכירים בממשלה מכחישים כי מזכיר הממשלה, יוסי פוקס, יזם מהלך לאיסוף רשימת חוקים ויוזמות שהיועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, מעכבת. לטענתם, ההליך היה הפוך - פוקס התבקש להציג חקיקה שנתקלה בקשיים אצל היועמ"שית. "כנראה יש מי שמעוניין לסבך את מזכיר הממשלה שהוא פקיד ולא נבחר ציבור", אמרו הגורמים. "אין בסמכויותיו ליזום מהלך כמו הדחת היועצת המשפטית. פוקס לא יזם שום יוזמה כזאת".

אתמול דווח כי פוקס פנה לשרים בבקשה לרכז רשימת מהלכים שבהרב מיארה מעכבת, אך אף שר לא נענה לבקשה. ממזכיר הממשלה נמסר כי מטרת איסוף המידע הייתה שחרור חסמים משפטיים ולא הדחת היועמ"שית. על פי הדיווח, אף שר לא שלח כלום, ושיער כי "ברגע שיוגשו אולי 150 אי הסכמות כאלה, זה בעצם יהיה תיק הראיות שהממשלה תבוא איתו לועידת האיתור. הדבר הזה יבוא לבג"ץ. זה לא אומר שזה כרגע על הפרק, אבל אפשר להגיד שהמהלך הזה הותנע".

יוסי פוקס (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יוסי פוקס (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

הדרך לפיטורים בפועל, של היועמ"שית בעיקר, אינה קלה כלל. דו"ח ועדת שמגר לבחינת דרכי המינוי של היועץ המשפטי לממשלה ונושאים הקשורים בכהונתו, שמסקנותיו אומצו על ידי ממשלת ישראל באוגוסט 2000, קובע גם את דרכי הפיטורין של היועץ המשפטי לממשלה.

יש ארבע עילות בלבד המצדיקות פיטורים של יועץ משפטי לממשלה. אם היועץ המשפטי לממשלה עשה מעשה שאינו הולם את מעמדו, אינו כשיר לבצע את תפקידו בעקבות שינוי מצב קיים, מתנהלת נגדו חקירה פלילית או הוגש נגדו כתב אישום וכן אם קיימים חילוקי דעות בין הממשלה לבין היועמ"ש "היוצרים מצב בו נמנע שיתוף פעולה יעיל".

העילה האחרונה היא הרלוונטית לטענות העולות מהקואליציה. מאז הקמת הממשלה יש חיכוכים בלתי פוסקים בין היועמ"שית והממשלה - ולדברי גורמים בממשלה, לא רק שנמנע שיתוף פעולה יעיל, אלא לא קיים כלל שיתוף פעולה.