היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, הגישה הערב (ראשון) את תגובתה לעתירה להוצאת ראש הממשלה בנימין נתניהו לנבצרות. לעמדתה של היועמ"שית, אין עילה להוצאת נתניהו לנבצרות בגין עדותו בה יחל בשבוע הבא. 

היועמ"שית כתבה לשופטים כי "ביחס לניהול ההליך הפלילי, המשיב 1 הבהיר בעבר כי כהונתו כראש ממשלה לא תשפיע על ניהול ההליך המשפטי, והמשפט נקבע להתחדש ביום 10.12.2024. במצב דברים זה, בראי הטענות העובדתיות שהובאו על ידי העותרים, עמדת המשיבים היא כי העתירה אינה מגלה עילה למתן הסעדים החריגים שהתבקשו בה, ועל כן דינה להידחות".

היועמ"שית הוסיפה כי "חזקה על ראש הממשלה כי במקרה של שינוי בתשתית העובדתית לפיו תפקידו הציבורי אינו מאפשר את ניהול המשפט כסדרו או כי המשפט פוגע בתפקודו כראש ממשלה, יבהיר זאת. לצד זאת, כאמור, אין בעתירה שהוגשה כדי לבסס תשתית עובדתית שכזו".

עוד כתבה היועמ"שית כי "מזכיר הממשלה ביקש להביא בפני בית המשפט את הדברים הבאים והם יובאו כלשונם. למען הסר ספק, אין בהבאתם כל הבעת דעה בדבר תוקפם ונכונותם המשפטיים של הדברים: "הממשלה דוחה על הסף כל ניסיון להכריז על ראש הממשלה כנבצר, ולו לפרק זמן קצר מאוד. כל הכרזה בדבר נבצרות נעדרת בסיס משפטי. לבית המשפט הנכבד אין סמכות להכריז עליה ולכן החלטה כזו לא תהיה תקפה"".

החלטתה של היועמ"שית להבהיר כי אינה נוקטת עמדה באשר ל"תוקפם ונכונותם המשפטיים" של מזכיר הממשלה כי אין בסיס משפטי להוצאת ראש הממשלה נתניהו לנבצרות, מצביעה על כך שהיועמ"שית עדיין שומרת לעצמה את האפשרות התיאורטית של הוצאת ראש הממשלה נתניהו לנבצרות. יש לציין כי כלי הנבצרות בידי היועמ"שית הוא היחיד המונע את פיטוריה על ידי הממשלה, כפי שפורסם בעבר במעריב בהרחבה.

דיון בבג''ץ  (צילום:  חיים גולדברג, פלאש 90)
דיון בבג''ץ (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

כזכור, מוקדם יותר ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיש לבג"ץ את תגובתו בעתירה בה נדרש כי היועצת המשפטית לממשלה תכריז על נבצרותו בשל המשפט המתנהל נגדו. בתגובה, אותה הגיש עו"ד מיכאל ראבילו, נכתב כי הניסיון להכריז על נבצרות של נתניהו הינו ניסיון לעקור מן השורש את רעיון ריבונות העם.

בתגובתו של נתניהו, כתב ראבילו לבג"ץ: "מדובר כאן בניסיון חמור ביותר לגרור את מערכת המשפט לתוך הקלחת הפוליטית ולגרום לה להחליט בניגוד לחוק ובניגוד להכרעת המוסדות הדמוקרטיים הנבחרים האם ראש הממשלה יכול להמשיך ולכהן בתפקידו. לדעת העותרים, בית המשפט הנכבד, או מוסד היועץ המשפטי לממשלה, אמורים להפוך למעשה לוועדה עליונה לאישור כהונת ראש ממשלה, וזאת ללא כל סמכות מפורשת בחוק. שום משחקי מילים לא יוכלו להסתיר את העובדה שיש כאן ניסיון לעקור מן השורש את רעיון ריבונות העם".

לעמדת נתניהו, שאלת הנבצרות כלל אינה מתעוררת: "נבצרות היא חוסר היכולת לתפקד, היא אינה כלי משפטי המגביל את הזכות לבחור ולהיבחר התלוי בתפקוד כזה או אחר של בעל תפקיד, או במשך הזמן הראוי כי אותו בעל תפקיד יקדיש למילוי תפקידו באופן שאינו מוצא חן בעיני מאן דהוא. נבצרות היא מצב דברים עובדתי אובייקטיבי פשוט וברור, עם נפקויות משטריות אשר חוק-יסוד: הממשלה מסדיר אותן. אם יש מחלוקת האם צריך לראות בסיטואציה מסוימת כנבצרות או לא – אין נבצרות".

ראבילו הבהיר בתגובת נתניהו כי ליועמ"שית אין סמכות משפטית להכריז על נבצרותו של ראש הממשלה: "אם ראוי או לא ראוי שראש הממשלה ימשיך בכהונתו – תחליט הכנסת במליאתה – והיא הביעה עמדתה החד משמעית כי אינה מקבלת "כל ניסיון להכרזה על ראש הממשלה כנבצר, ולו לפרק זמן קצר מאוד. כל הכרזה בדבר נבצרות נעדרת בסיס משפטי ולכן אינה תקפה". לו חברי הכנסת יסברו כי המשיב אינו יכול לכהן כראש ממשלה בשל מתן עדות בבית המשפט או מכל סיבה אחרת, פתוחה בפניהם הדרך לפעול על מנת להפסיק את כהונתו בהתאם לחוק, אם בהצבעת אי אמון בממשלה אם בהקדמת הבחירות לכנסת ואם בכל הכלים הפרלמנטריים העומדים לרשותם".

בנוסף, ראבילו התייחס באופן ישיר לטענה כי יש להוציא את נתניהו לנבצרות בעקבות המשפט הפלילי המתנהל נגדו: "בית משפט נכבד זה קבע זה מכבר בבג"ץ הרכבת הממשלה, כי מבחינה משפטית לא קיימת כל מניעה או נבצרות בקשר לכהונתו של ראש הממשלה חבר הכנסת בנימין נתניהו בתפקידו כראש ממשלת ישראל, חרף קיומם של הליכים משפטיים בעניינו. לא יכול להיות ספק כי השאלה המשפטית בדבר כהונת ראש ממשלה תחת קיומו של כתב אישום ובכלל זה קיומם של הליכים פליליים כנגדו, הובאה על פתרונה זה מכבר בבג"ץ הרכבת הממשלה, ובפסק דין תקדימי ומכונן, שניתן פה אחד, מפי 11 שופטי בית משפט נכבד זה, וכן בפסקי דין רבים אחרים מאז".