מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת חוק זכויות הסטודנט (תיקון - מסלולי לימוד נפרדים), התשפ"ד-2024 של ח"כ לימור סון הר מלך, המאפשר לימודים בהפרדה מגדרית במוסדות השכלה גבוהה. בהצבעות חברי הכנסת נרשמו 55 חברי כנסת שתמכו בהצעה, אל מול 45 מתנגדים. ההצעה תועבר לוועדת הכנסת לקביעת הוועדה שבה תידון ההצעה.
מוצע תיקון בחוק זכויות הסטודנט, התשע"ז–2007, לפיו מסלולי לימוד נפרדים לגברים ולנשים מטעמי דת או מסלולי לימוד נפרדים לשם קידום קבוצות אוכלוסייה מסוימות ושל תנאי קבלה מקלים למוסדות להשכלה גבוהה לא ייחשבו כהפליה אסורה לפי סעיף קטן (א) לחוק האמור, או לפי חוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים, התשס"א–2000.
ח"כ לימור סון הר-מלך: "המבנה האחיד של מערכת ההשכלה הגבוהה בישראל לא תמיד מתאים למציאות המורכבת של החברה הישראלית על שלל גווניה. המציאות בשטח מלמדת שישנן אוכלוסיות שנאלצות להישאר מחוץ לשער המערכת רק משום שאינה מותאמת להן. אין מדובר בכפייה או בהגבלה אלא בהרחבת אפשרויות הבחירה. ההצעה פתוחה לכל מי שמעוניין בכך. ההצעה תאפשר הנגשת השכלה גבוהה לאוכלוסיות נוספות".
השר לשירותי דת, מיכאל מלכיאלי: "הסיבה שהצעת החוק הזו הוצעה היא משקל ענק של צביעות ואנשים שיוצרים תקרות ברזל על מנת למנוע מגברים חרדים ונשים חרדיות להשתלב בשוק העבודה. מל"ג רק מונעים מהציבור החרדי להשתלב באקדמיה. כל המקצועיות שלהם היא למנוע שילוב חרדים".
ח"כ מירב בן ארי: "החוק הזה הוא כל מה שגרוע בפוליטיקה הישראלית. זה בסוף חוק עוקף בג"ץ שקבע בצדק שהפרדה כזו היא אפליה. אין בספסלים האלה נשים חרדיות. למה? לא מעניין שישמעו את הקול שלהן? כשאתם מפלים נשים אז אתם משאירים אותן מאחור. שנתיים אנו פה וחוק אחד למען נשים לא הבאתם".
בדברי ההסבר להצעה נכתב: "התפיסה המקובלת בישראל היא שאין לראות בכל הפרדה מגדרית על רקע אורח חיים דתי-תרבותי במרחב הציבורי הפליה פסולה וכי בנסיבות מסוימות ניתן לאפשר אותה באופן מאוזן ומידתי".
עוד נכתב בהסבר: "מטרת הצעת חוק זו להבהיר כי מוסד להשכלה גבוהה רשאי לקבוע מסלולי לימוד נפרדים לגברים ולנשים מטעמי דת, כמקובל במדינות רבות אחרות כדוגמת הממלכה המאוחדת של בריטניה, ארצות הברית של אמריקה ואוסטרליה. התיקון המוצע מסתמך על קיומן בפועל של אפשרויות רחבות ללימודים ללא הפרדה מגדרית בכל האוניברסיטאות וברובם המכריע של המוסדות להשכלה גבוהה".